Drie-standen selectievakje in query

Status
Niet open voor verdere reacties.

GCK172

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 aug 2007
Bestes,
Ik heb een databank met een aantal selectievakjes in 1 welbepaalde tabel (opvolgingstabel - opvolging item 1,2,3,... voltooid ja/nee)

Nu wil ik een query maken die mij het resultaat geeft van wat al dan niet afgewerkt is. Hiervoor heb ik een 'frmOverzicht' gemaakt met per item een onafhankelijk selectievakje.

Ik wil nu kunnen schiften in wat ik te zien krijg. Vb Item 1 en 2 afgewerkt en de rest maakt niet uit.

Probleem waar ik op stuit is dat selectievakjes ja/nee vakjes zijn. De grijze 'maakt-niet-uit'-stand herkent mijn query schijnbaar niet.

Ben ik enigszins duidelijk???:shocked:
Iemand een oplossing hiervoor?
Alvast bedankt

Bijlagen

• path-0000.gif
    path-0000.gif
    2,4 KB · Weergaven: 39
Zijn die grijze vakjes niet gewoon NULL waarden?
Als je dan in je query opneemt:
Code:
Where Keuzevakje is not null
dan worden deze records onderdrukt.

Er zijn nergens null-waarden. Elk item is ofwel ja ofwel nee, maar ik heb een overzicht nodig van alle items (10-tal)

Vb van wat ik wil zien:

Item 1: ja
Item 2: ja
Item 3:
Item 4:
Item 5: nee

Item 3 en 4 wel weergeven, ongeacht ja of nee

Een andere gebruiker zal vb

Item 1:
Item 2:
Item 3: nee
Item 4: nee
Item 5:

nodig hebben om te weten, waar item 3 en 4 nog verwerkt moeten worden.

Ik moet dit toch in 1 rapport (en dus met 1 query) krijgen :confused:

Mijn query moet dus het vergelijk maken met de tabel en de al dan niet aangevinkte/uitgevinkte/ongemoeid gelaten selectievakjes in mijn formulier frmOverzicht

Maar dat gaat dus niet blijkbaar. Om een resultaat te krijgen moet ik elk item een ja of nee-waarde geven, maar dat wil ik dus niet.:evil:

Dat betekent dus dat je keuzevakje niet in de whereclausule van je query mag voorkomen.
Dan wordt er niets uitgesloten op dat vlak en wordt alles getoond.

Ook nog even het volgende:
Op een formulier kun je inderdaad driestanden keuzevakje plaatsen.
In een tabel (en daarmee in een query) kan dit niet. De keuzevakjes in een tabel kennen maar twee standen: True of False (eigenlijk -1 en 0).
Wat jij vraagt kan dus helemaal niet. Dat gaat je alleen lukken als je unbound formulieren (met keuzevakjes) gebruikt en de verdere data afhandeling gaat programmeren.
Dat is veel werk en je zult er een behoorlijke hoeveelheid kennis over programmeren in MS Acces voor nodig hebben.

Een betere manier is om even een paar grote passen achteruit te lopen en de gewenste functionaliteit nog eens goed te bekijken. Vervolgens moet je een oplossings richting kiezen die technisch wel goed realiseerbaar is.

Laatst bewerkt:
Toch gelukt !! En zelfs redelijk eenvoudig... achteraf gezien toch :)

:D:D:D

Heb een hulpveld in mijn query gemaakt als volgt

WeergevenItem1: IIf(([Forms]![FrmOverzicht]![OverzItem1] Is Not Null);IIf([Forms]![FrmOverzicht]![OverzItem1]=[TabelItem1];True;False);True)

en in het voorwaardenveld True

dus toch nulls?

Euh ja dus. Ik bedoelde voorheen, dat er geen nulls in de tabel voorkomen. Er moesten op deze basis dus geen records onderdrukt worden. Net omgekeerd zelfs: de null-waarden in het formulier moesten de betekenis krijgen van true or false.

Hauptsache: opgelost :cool:

Bedankt voor jullie input in elk geval.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan