• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dringend advies gevraagd: vert.zoeken van een deel van een woord

Status
Niet open voor verdere reacties.

hulsie

Gebruiker
Lid geworden
24 jun 2008
Hallo,

Hopelijk kan iemand ons van advies voorzien, het is waarschijnlijk niet al moeilijk maar voor ons van groot belang.

Wij willen een deel van een woord zoeken in een ander werkblad met vert.zoeken. Bijvoorbeeld het zoekwaarde is zuiger het te zoeken werkblad staat ergens in een veld stofzuiger. Als we de zoekwaarde "zuiger" geven dan zoekt hij naar een heel woord en krijg je dus geen resultaat, met "stofzuiger" lukt het wel.

De vraag is dus hoe en of je met een deel van het woord, de formule vertzoeken kan gebruiken. Lukt het niet dan zouden wij heel blij zijn met een alternatief.

Alvast vriendelijk bedankt voor de reacties.

Met vriendelijke groet,

D. Hulsebosch
www.besteconsumentenkoop.nl

Je kan de zoeklijst sorteren en bij benaderen kiezen voor WAAR of 1 of weg laten. Uit de excel help: "Als benaderen WAAR is of is weggelaten, resulteert de functie in een benadering van de opgegeven waarde als een exacte overeenkomst niet kan worden gevonden."

je kan ook kiezen om de zoekwaarde te veranderen. Met tekst.samenvoegen kan je een * voor en na de te zoeken tekst zetten. Zodoende wordt de (eerste) match getoond, waarin het woord voor komt. zoiets dus:
Code:
=VERT.ZOEKEN(TEKST.SAMENVOEGEN("*";C1;"*");A1:B10;2;0)

Hoi Bandito,

Allereerst bedankt voor je snelle reactie en goede oplossingen.

Ik heb geprobeerd uit te voeren wat je zei en met tekst.samenvoegen lukt inderdaad, maar er gaat bij mij ook iets fout. Bij 2 van de 4 resultaten geeft hij #verw! en #N/B aan, terwijl het zoekwoord toch echt voorkomt in de reeks (tabblad winkel B) die ik heb opgegeven.

Wellicht kan jij of iemand anders kijken in bijgevoegde bijlage wat er misgaat (op Blad1)?

Met vriendelijke groet,

D. Hulsebosch

Bijlagen

Hallo Allemaal,

Aangezien hier de excel experts zitten, kan ik net zo goed de volgende vraag misschien hier ook neerleggen.

Zodra het vert.zoeken gereed is, heb ik een formule nodig die (zie vorige bijlage) in cel E2 en E3 komt waarin wordt gecontroleerd, wie in de reeks de laagste prijs heeft en dat hij van die de naam weergeeft die bovenin staat. Dus als blijkt dat Winkel A de laagste prijs heeft, zou ik graag duidelijk naar voren willen hebben dat in cel E2 of E3 de naam van de winkel komt te staan die de laagste prijs heeft.

We krijgen namelijk straks reeksen van meer dan 10 winkels en om dit handmatig uit te zoeken is ook geen werk.

Wellicht is er ook alternatief zoals de prijs die het laagst is een kleurtje geven? Dit lukt mij namelijk nog niet

Wacht met spanning een reactie af.

Met vriendelijke groet,

D. Hulsebosch

Als ik tijd heb zal ik er eens goed naar kijken. Ik verwacht dat je niet veel zal hebben aan de vert.zoeken. Waarschijnlijk zal het makkelijker worden met een DB functie (DBMIN) of met een matrix formule.
p.s. zou je een bijlage in .xls kunnen toevoegen, ik (en vele andere helpers) heb(ben) nog geen 2007. Zodoende kan ik niets met een .xlsx.

Laatst bewerkt:
In D2 :
=VERT.ZOEKEN(TEKST.SAMENVOEGEN("*";A2;"*");'Winkel B'!B1: D160;3;0)

Laatst bewerkt:
Hey Bandito en GIme,

Bandito, ik heb alsnog de bijlage in .xls, excuses voor de vorige. Hopelijk kun je ons een stap verder helpen, met een voor ons onbekende functie.

GIme, bedankt voor je reactie het werkt zoals jet het hebt verstuurd, maar ik begrijp nog niet waar het verschil in zit. Sowieso zie ik dat er een andere kolomnummer in staat 3, ipv 4, dit komt waarschijnlijk omdat je niet vanaf de 1e kolom moet tellen, maar vanaf de kolom waar de tabelmatrix in staat?

Nou jongens alvast maar weer bedankt en ik hoop dat jullie ons nog verder kunnen helpen, wellicht als het nog groter en ingewikkelder gaat worden, dat we buiten dit forum om iets kunnen regelen?

Met vriendelijke groet,

D. Hulsebosch

Bijlagen

En als je de voorwaardelijke opmaak overal hetzelfde wil hebben:

Selecteer C4:C32, druk Ctrl-toets in, selecteer E4:E32. Zorg dat C4 de actieve cel is (of pas anders de formule wat aan).

Bij voorwaardelijke opmaak: Formule is:

=EN($A4<>"";C4=MIN($C4;$E4))

De MIN functie en de $ tekens zorgen er dan voor dat het ineens overal goed staat en overal hetzelfde.

Wigi

Laatst bewerkt:
Dag Bandito,

Dit is inderdaad wat ik bedoelde. Ik zou het alleen nog even moeten testen in een groter verband.

Op dit moment zijn wij bezig met een software leverancier voor een eigen gemaakte cms systeem voor onze nieuwe website. Aan hun zal ik vragen wat voor input zij nodig hebben om e.e.a. te kunnen inlezen. Hopelijk kunnen wij er zelf uitkomen, maar jij hebt er duidelijk veel meer verstand van.

Zouden wij, indien nodig, gebruik kunnen maken van je diensten tegen een kleine vergoeding? Als je dan je e-mailadres wilt mailen via onze website, dan kunnen we als we er niet uitkomen, contact met je opnemen.

Nogmaals hartelijk dank en wie weet tot horens.

Dag Bandito,

Dit is inderdaad wat ik bedoelde. Ik zou het alleen nog even moeten testen in een groter verband.

Op dit moment zijn wij bezig met een software leverancier voor een eigen gemaakte cms systeem voor onze nieuwe website. Aan hun zal ik vragen wat voor input zij nodig hebben om e.e.a. te kunnen inlezen. Hopelijk kunnen wij er zelf uitkomen, maar jij hebt er duidelijk veel meer verstand van.

Zouden wij, indien nodig, gebruik kunnen maken van je diensten tegen een kleine vergoeding? Als je dan je e-mailadres wilt mailen via onze website, dan kunnen we als we er niet uitkomen, contact met je opnemen.

Nogmaals hartelijk dank en wie weet tot horens.
Excel heb ik wel redelijk onder de knie, maar van de meeste andere software heb ik geen verstand. Zo zegt cms mij niets.

Als je/jullie in de buurt van Zoetermeer zitten wil ik best eens helpen, maar op afstand via mail e.d. zie ik niet zitten. Ik heb te vaak meegemaakt dat een bestand bijna af is, maar dat voor de laatste ....oja, kan dit ook......de layout eigenlijk niet meer geschikt is.
Als je een netjes/doeltreffend/duidelijk bestandje wilt kan je het beste eerst overleggen.

p.s. dan leer je er zelf ook het meeste van, de maker kan dan direct vragen beantwoorden.

Laatst bewerkt:
Ik heb te vaak meegemaakt dat een bestand bijna af is, maar dat voor de laatste ....oja, kan dit ook......de layout eigenlijk niet meer geschikt is.

Ik ook, en ik spreek uit ervaring...

Als je een netjes/doeltreffend/duidelijk bestandje wilt kan je het beste eerst overleggen.

Dat is uiteraard het beste, maar niet altijd mogelijk.

Al valt het over het algemeen wel mee (is mijn ervaring). Je moet gewoon met veel dingen rekening houden in de code die je schrijft, ook zaken waarvan je denkt dat die zich toch niet zullen voordoen.

En als er geen code aan te pas komt, moet de ontwerper een soort basislayout aanbrengen en de opdrachtgever maar achteraf de layout vervolmaken. Over het algemeen is dat niet al te lastig, de meeste Excel gebruikers kunnen wel kleurtjes zetten en cellen verplaatsen.

Wigi

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan