Dringend advies nodig over beveiliging pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

Arjan1978

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2004
Ik heb mijn pc helemaal leeggemaakt en windows opnieuw geïnstalleerd, omdat hij flink geïnfecteerd was en niet meer goed liep.

Nu is mijn vraag: wat kan ik het beste doen om mijn pc optimaal te beschermen tegen de diverse gevaren?
Hebben jullie tips voor een goede virusscanner/firewall/spywareremover/spamfilter?

Waar kan ik het vinden en hoe duur is het evt?

Alvast bedankt!

Een van de betere is NIS 2005 (Norton Internet Security)
Dit is Antivirus en een firewall ineen (+ een spamfilter).
Kost ongev. € 75.-
Heb je kabel internet en welke provider ?

GRATIS is bv. www.hitmanpro.nl om je PC schoon te houden.

Laatst bewerkt:
Een beveiliging die bij mij uitstekend werkt (nooit last van virussen, wormen of spyware):

- AVG Antivirus free edition
- ZoneAlarm free edition
- SpywareBlaster
- SpyBot S & D met Resident ingeschakeld en TeaTimer uitgeschakeld
- Ad-aware SE

AVG Antivirus is zo ingesteld dat hij elke dag automatisch update.
ZoneAlarm staat zo ingesteld dat hij in full stealth modus werkt, waardoor de pc onzichtbaar is voor andere pc's.
Met Windows taakplanner worden SpywareBlaster, Spybot en Ad-aware 1 x per week gestart en vervolgens geupdate en uitgevoerd. Er wordt 1 x per week een volledige virusscan gedraaid en ook Windows Update wordt door Taakplanner 1 x per week gestart.

Bijkomend voordeel: Al deze software is gratis.

Downloaden:

AVG Antivirus
ZoneAlarm
SpywareBlaster
Spybot S & D
Ad-aware SE

Handleidingen:

AVG Antivirus
ZoneAlarm
SpywareBlaster
Spybot S & D
Ad-aware SE

Een goede beveiliging is alleen gewaarborgd bij regelmatig updaten: Virusscanner dagelijks (automatisch) en SpywareBlaster, Spybot en Ad-aware elke week. Voor die laatste drie is Windows Taakplanner erg handig. Ook Windows Update kun je door Taakplanner 1 x per week laten starten.

Guus.

Laatst bewerkt:
Will-Well:
Ik heb ADSL Go van wanadoo. bevalt redelijk, door alle zooi die op de pc bleef terug komen, kon ik er niet optimaal van profiteren.

Guus:
Als ik dit allemaal download en installeer, heb ik dan alle gevaren buitengesloten of zijn er nog zaken waar ik aan moet denken?
Zit er geen gevaar aan deze gratis software (dat het bijv. verouderd)?

Geplaatst door Arjan1978
Als ik dit allemaal download en installeer, heb ik dan alle gevaren buitengesloten of zijn er nog zaken waar ik aan moet denken?
Het grootste gevaar ben je nog altijd zelf. Je kan optimaal beveiligt zijn maar als jij overal zomaar op klikt, kan je toch troep binnenhalen.
Je bent ook nooit helemaal beschermt tegen de nieuwste virussen omdat hier nog geen virusdefenities voor zijn.

Het blijft dus altijd opletten!

Geplaatst door Arjan1978
Je kunt altijd nog iets oplopen, maar je bent wel goed beschermt.
Ook voor de diverse gratis beveiligingssoftware worden updates uitgebracht, dus als je dat bijhoud verouderd het niet.:)

Geplaatst door Arjan1978
Je bent dan goed beschermd tegen alles wat zich ongemerkt op je computer kan installeren.
Natuurlijk is het daarnaast belangrijk dat je browser en besturingssysteem van alle updates zijn voorzien. (Als je Microsoft Office gebruikt, vergeet dan niet ook die te updaten!)
EN dat je een beetje verstandig surft.
Ook het up-to-date houden van deze programma's is belangrijk.
Geplaatst door Arjan1978
Absoluut niet.
De makers van deze software bieden ook betaalversies aan, die meer mogelijkheden hebben dan de versies die gratis zijn. Het feit dat je die mogelijkheden niet hebt in de gratis versies, wil niet zeggen dat die slechter functioneren.
Over veroudering hoef je je helemaal geen zorgen te maken.
Voor AVG bijvoorbeeld wordt de database als het nodig is dagelijks bijgewerkt en ook voor Ad-Aware en Spybot S & D komen er regelmatig updates uit.
AVG, ZoneAlarm, Ad-Aware en Spybot geven ook allemaal aan wanneer er een nieuwe versie van het programma beschikbaar is.

Ik gebruik deze software nu al een paar jaar en in die periode heb ik nog nooit last gehad van spyware, trojans en andere ellende.
En de virussen die binnen probeerden te komen (een stuk of vijf) werden netjes door AVG onderschept en verwijderd.

Guus.

Laatst bewerkt:
Okay, thkx.

Maar wat is een goede plek om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van virussen en spyware?
Is er ook een plek waar je de laatste updates e.d. veilig kunt downloaden?

Geplaatst door Arjan1978
Is er ook een plek waar je de laatste updates e.d. veilig kunt downloaden?
AVG kun je zo instellen dat er automatisch elke dag ge-update wordt.
Spybot, Ad-Aware en SpywareBlaster moet je gewoon elke week een keer starten (daar is die Taakplanner zo handig voor) en updaten. Al die programma's hebben daar hun eigen knop voor - je hoeft dus niet naar een website en je hoeft je over de veiligheid ook geen zorgen te maken.
Daarna laat je Spybot en Ad-Aware scannen. (SpywareBlaster hoeft niet te scannen - daarbij is het voldoende om op Enable alle protection te klikken.)
En zoals gezegd melden al deze programma's het als er een nieuwe versie uit is en waar je die kunt ophalen.

Guus.

Geplaatst door ibiza
ik zou er ook nog cc cleaner aan toevoegen
http://www.ccleaner.com/ccdownload.asp
Ook niet verkeerd (ik gebruik daarnaast ook nog EasyCleaner en RegCleaner), maar die programma's verwijderen alleen overbodige bestanden en registerverwijzingen - heel goed om je systeem soepel draaiend te houden, maar het biedt geen bescherming tegen virussen en spyware.

Guus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan