• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dringend hulp aub

Status
Niet open voor verdere reacties.

samkechafai

Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2009
Goedemorgen allemaal;

Voor mijn opleiding hao moet ik Excel 2007 van binnen en vanbuiten kennen.
Nu vind ik bij sommige taken niet hoe ik het juist moet doen.
Kan iemand mij aub helpen want weet het echt niet meer.

Met volgende zit ik nog:

- naast een lijst met behaalde percentages wil ik commentaar voorzien bv onder 50% wordt niet geslaagd, boven 60% wordt geslaagd, tussen 50 en 60% wordt herkansen mogelijk.

Behaalde resultaten Commentaar
55%
56%
45%
50%
60%

Welke formule moet ik hier voor gebruiken en hoe kan ik zelf de tekst schrijven die dan automatisch afhankelijk van het cijfer ingevoerd wordt.
Ik vermoed dat dit een als formule is maar geraak er echt niet uit.

Mijn volgende vraag is

ik heb een werkblad met klanten gegevens. en moet de correcte formules samen om aan de hand van het ingevoerde klantnummer in cel B15 de gegevens van die klant uit de tabel te filteren. Indien in cel B15 geen klantnummer wordt ingegeven mogen er geen foutmeldingen verschijnen.

NR NAAM STRAAT POSTCODE GEMEENTE TELEFOON GEBOORTEDATUM
1

Nr: wanneer ik hier dus 7 zou intikken zouden de gegevens van Neefs john moeten volgen

Naam Kerkhofstraat 12
Straat
Postnummer
Gemeente
Telefoon
Geboortedatum
[/SIZE][/SIZE]

En den mijn laatste vraag
stel ik heb een formule ingevoerd om een som te berekenen
het getal is 42, nu wil ik dat daar automatisch stuks achter komt

Een hele boterham maar ik zit nu al weken excel oefeningen te maken en hier blijf ik dus hangen
alvast bedankt voor de hulp.

Samke

Laatst bewerkt:
Beste samkechafai,

Ik weet niet of dit echte gegevens zijn van je klanten.
Zo ja, dan zou ik ze maar snel verwijderen.

Voor je vragen.
Heb je =VERT.ZOEKEN al eens geprobeerd?

Laatst bewerkt:
Goedemiddag,

Aangezien ik 33 ben is het niet meer echt huiswerk:p ,maar taken die ik maak ter voorbereiding op mijn examen.

Ik volg namelijk een lerarenopleiding als afstands student.
Dit houd in dat ik na mijn fulltime job alles zelf thuis leer zonder les te krijgen en enkel de examens meedoe zoals de regulaire studenten.

Toch bedankt om mijn vragen te bekijken.

Mvg
Samke

Beste samkechafai,

Hang eens een vb bestandje (met fictieve gegevens), dat werkt makkelijker.
Verwijder tevens de gegevens van de personen uit je eerste post, niemand ziet graag zijn of haar gegevens op internet verschijnen. (ok was al gedaan, was te snel)

Joske

Laatst bewerkt:
Vertel eerst maar eens wat jij hebt bedacht om tot een oplossing van het probleem te komen. Hoornvan heeft gelijk, wij helpen niet met huiswerkopdrachten. Wel willen we jou op het goede spoor zetten mits jij zelf aangeeft wat je zoal geprobeerd hebt.

Bedankt Joske2000

Ik heb een vb bestand bijgevoegd

de bedoeling is dus dat alle gegevens wanneer ik bv het nr 3 invoer automatisch ingevuld worden zonder foutmelding.

Bij naam komt dan prutske enz.

Bedankt he

Samke

Bijlagen

Zoals vermelde.
Met Vert.zoeken gaat dit lukken.

Bijlagen

Beste CorVerm;

Ik dacht dat ik het dus moest doen met het aanduiden van broncellen of doelcellen maar dit lijkt mij niet te lukken want wanneer ik dit probeer krijg ik de melding dat ik dit enkel kan gebuiken wanneer ik een actieve formule gebruik

Ook heb ik geprobeert om een filter te gebuiken maar dat is ook niet juist
want als resultaat krijg ik dan enkel het nr dat ik op dat moment opvraag zichtbaar terwijl het enkel een selectie is die ik zichtbaar moet krijgen onder de gegevens.

Merci he

Oke maar ik moet vertikaal zoeken in kolom A maar de gegevens die daarop volgen zijn horizontaal.

Ik probeer verder en laat jullie straks weten wat het geworden is.

Bedankt he

Je zoekt dus verticaal naar het excacte (is de nul of ONWAAR aan het eind in de formule) nummer in kolom A.
Is die gevonden, dan horizontaal zoeken in het opgegeven bereik, en dan de opgegeven positie.

De opgegeven positie is door mij aangegeven met de functie RIJ()-8, maar is gemakkelijker met doorvoeren.
Hier had net zo goed kunnen staan 2, 3, 4, voor de daarop volgende rij.

Succes.

Zie vb bestandje van HSV wat betreft opzoeken van gegevens.
Wat betreft de 42 met stuks achter, dit kan met celeigenschappen --> aangepast --> # "Stuks"

Joske

Samke,
Dan heb je nog de vraag over commentaar bij het behaalde resultaat. Ervan uitgaande dat de resultaten in kolom H staan dan zet je deze formule in kolom I (ie)

Code:
=ALS(H2="";"";(ALS(H2<=50%;"niet geslaagd";ALS(OF(H2=50%;H2<60%);"herkansen mogelijk";"geslaagd"))))
en kopieer die naar beneden.

Die formule kan wat korter.
Code:
=ALS(H2="";"";ALS(H2<=50%;"niet geslaagd";ALS(H2<60%;"herkansen mogelijk";"geslaagd")))

opzoeken in tabel

Code:
=ALS(H2="";"";ALS(H2<=50%;"niet geslaagd";ALS(H2<60%;"herkansen mogelijk";"geslaagd")))

Zelf zou ik gaan voor de optie, met het vertikaal opzoeken in een tabel.
Het voordeel hiervan is dat de formule niet zo lang is.
Het grootste voordeel hiervan vind ik dat het bestand flexibel blijft.

als de keuze's wijzigen hoeft alleen 1-maal de tabel aangepast te worden.

P.s. het bereik a3 t/m b8 heeft de naam tabel.

de formule is (ik stuur het bestandje mee).

=VLOOKUP(H2;tabel;2;1)
=vert.zoeken(h2;tabel;2;1)

Heb je hier vragen over, laat het gewoon even weten.

Met vriendelijke groeten,

Oeldere

Bijlagen

Hey

Bedankt allemaal,

heb al heel veel terug gevonden en heel veel geoefend.
kreeg wel altijd eerst een foutmelding bij de formule ALS en weet niet goed wat er nu echt verkeerd was want opeens was de foutmelding weg.

ik heb de formule : =ALS(A2="";"";(ALS(A2<=50%;"Niet geslaagd";ALS(OF(A2=50%;A2<60%);"Herkansen mogelijk";"Geslaagd")))) gebruikt

miss kan het inderdaad korter maar dan heb ik het gevoel dat ik niet kan volgen nu doe ik het stap per stap.

Verticaal zoeken blijft een probleem als handboeken gebruiken ik Excel 2007 de basis van Ward Van Der Put
maar is niet echt duidelijk.

Allemaal heel hard bedankt alvast want ik vind het soms heel moeilijk om de juiste formule te gebruiken of bv getallen+ tekst die geen formule zijn later te moeten gebruiken in een formule zoals 1 235 km x 0,25

Bedankt he
Samke

Om het simpel te houden:
In A1 staat 1235km
In B1 staat 0,25
In C1 zet je de formule
Code:
=LINKS(A1;4)*B1

De functie LINKS() neemt de vier tekens van links gezien =1235 x B1 (0,25) =308,75

Kijk hier eens of de functie VERT.ZOEKEN() jou iets wijzer maakt.

Om het simpel te houden:
In A1 staat 1235km
In B1 staat 0,25
In C1 zet je de formule
Code:
=LINKS(A1;4)*B1

De functie LINKS() neemt de vier tekens van links gezien =1235 x B1 (0,25) =308,75

Maar als er maar 123km in A1 staat. werkt dit niet @CorVerm.
Hierbij een betere oplossing:
=SUBSTITUEREN(A1;"km";"")*B1

Waar je volkomen gelijk in hebt Harry :thumb:.

Ik keek niet verder dan mijn neus lang is ;).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan