Drive letter veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

fedorn

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2001
Ik heb een schijf met 3 partities. C=8Gb, D=38 Gb en G=34 Gb. Boot (XP) is nu D en ik wil op de C W98 installeren.
Hoe krijg ik de C en G in 1 partitie.
Ik heb met drivemapper van Powerquest geprobeerd de G naar C te verplaatsen maar dit lukte niet. Iemand een idee hoe ik deze puinzooi weer goed kan krijgen?

Kun je ook niet je in drivemapper eerst je C veranderen in bv. H, daarna G veranderen in C, daarna H veranderen in G.

Mvg.

Ik gebruik windows 2000 en ik weet niet of het in windows xp hetzelfde is maar je kan dit eens proberen:

Rechtsklikken in je taakbalk --> properties --> advanced --> vinkje bij "display administrative tools" zetten

Daarna druk je op je startknop --> programs --> administrative tools --> computer management

Hier zie je al je partities staan en als je rechts klikt op een partitie heb je de mogelijkheid om de driveletter te veranderen.

Ik hoop dat dit wel werkt.

Dan is XP iets anders. Deze mogelijkheid zit er helaas niet op.

Sorry ik was te snel, het kan wel. Maar ik kan C niet in iets anders veranderen: "Windows kan de stationsletter van het systeem of opstartvolume niet wijzigen". En de C-schijf is leeg bij mij.

Als ik het goed verstaan heb wil je je C en je G samenvoegen tot 1 partitie en daarop Windows 98 installeren.

Als je Partition Magic hebt dan kun je (als je G-drive leeg is) de G-partitie verwijderen, sleep je D-partitie helemaal naar rechts en resize je C zodat deze 42 Gb is.

Misschien helpt dit wel.

Dat is een hele goeie, het probleem is dat ik G niet leeg wil maken. Inderdaad C en G wil ik samenvoegen.
Maar als er niets anders opzit dan moet ik het wel doen. Ik zal het nog moeilijker maken, ik wil dus C en G samenvoegen en D formateren en daar W98 opzetten.
Op G zit XP home en op D zit XP Pro. D is tevens mijn boot.
Ik hoop dat iemand het nog snapt.

Dat je dat graag zou willen, dat kan ik me nog voorstellen. Maar om te beginnen kun je natuurlijk niet 2 niet-aangrenzende partities samenvoegen. Dat zou je nog wel op kunnen lossen, maar het is vrijwel onmogelijk om een installatie van Windows van een logisch station naar een primair station te verplaatsen. Daardoor kloppen de stationsletters niet meer. Je zegt dat D: je bootpartitie is, maar in feite zal dat toch echt C: zijn, want dat is het de plaats waar je bootbestanden staan.
Kort gezegd is de ruil die je wilt uithalen absoluut af te raden. Backup maken van je bestanden (kan natuurlijk naar G: ) en daarna twee nieuwe partities maken. Eerst Win98 op C: installeren en dan WinXP op D: zetten. Dat is volgens mij de enige manier om de zaak goed aan het draaien te krijgen.

De huidige C is maar 8Mb, daarom wil ik die ook samenvoegen met D of G.

Jullie zullen het niet geloven, het is gelukt. Via PM heb ik de letters veranderd. In tegenstelling tot de vorige keer heb ik dit niet met drivemapper gedaan. Daarna de C aktief gemaakt en voila ik kreeg weer dualboot( XP home en prof.) Nu prof eraf gooien en W98 erop.
Bedankt voor het meedenken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan