Drive letters veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartbh

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2001
Berichten
543
Hoe kun je in XP de driveletter veranderen?
Ik heb nu:

C: hd1 partitie 1
D: hd1 partitie 2
E: brander
F: hd2
G: CD-speler

en ik wil graag:

C: hd1 partitie 1
D: hd1 partitie 2
E: hd2
F: CD-speler
G: brander

Hoe kan ik dat veranderen? Of met welk progje?
 
Ik heb Partition Magic geïnstalleerd staan.
Daar gaat het probleemloos mee.

Greetz Patrick
 
Drive letters veranderen.

Als je geen Pm hebt dan kan het ook middels Configuratie scherm/ Systeembeheer / Computerbeheer / opslag / schijfbeheer (lokaal)

Zorg dat er een cd in de CD Rom speler of DVD speler zit en je kunt naar hartelust de schijfletters veranderen.

Suc6
 
Ik heb hetzelfde probleem als Bartbh. Als ik op de voorgeschreven wijze mijn harde schijfbenamingen wil wijzigen krijg ik de keuze uit schijf I t/m Z. Maar opnieuw groeperen van de harde schijven in de juiste volgorde lijkt niet te lukken. Hoe moet ik dat precies doen?

Groet
 
"Schuif" de HD's enz eerst naar Z:,X:,Y: enz. En daar schuif je ze naar de goed driveletter.

Dus je hebt bv:
C:
D:
E:

en je wilt
E:
D:
C:

Dan schuif je bv
C: --> Z:
D: laat je staan
E: --> X:

en dan geef je ze de goed drive letters. Ik hoop dat je m'n warige verhaal begrijpt! :p :p :p
 
Laatst bewerkt:
Schijfletters

bartbh heeft gelijk.

Het probleem is dat de schijfletters op alfabet worden toegewezen en je geen nieuwe schijfletter kunt toewijzen aan een station dat die naam al heeft.

Die zul je dus als eerste moeten veranderen.

Indien je 3 schijven zou hebben (bv. A, C en D) dan is het niet mogelijk om een een (nieuwe) 4e schijf, 1 van deze letters toe te wijzen.

De oplossing is simpel, geef bv. de schijf of partitie D de letter Z .

De D schijf of partitie heeft nu een andere naam (nl. Z) en je kunt nu de 4 e schijf (of partitie) de naam geven die eerst aan de D schijf voorbehouden was.

Dit lijkt ingewikkeld maar het komt erop neer dat je geen schijf letters kunt toewijzen aan stations (schijven) die die letter al in gebruik hadden.

Suc6
 
Ja, dat bedoel ik ook. Maar ik kon het niet zo mooi uitleggen. Bedankt!

:D :p
 
Toch blijf ik nog met een probleem zitten. Ik heb een C, D, E en H disc drive. Ook heb ik nog F en G drive voor mijn DVD en CDRW. Als ik nu de H drive wil omzetten naar F en de DVD en CDRW naar respectievelijk G en H lukt dat via partition magic en systeembeheer niet. Partition Magic en systeembeheer laten alleen de hard discs zien. Weet iemand een oplossing?
 
Klik met rechtermuisknop op Deze Computer en klik op beheren. Ga naar schijfbeheer. Klik met rechtermuisknop op Stationsletter en paden wijzigen. Klik op wijzigen en kies een andere letter !
 
Heb je ook onder in beeld gekeken? (zie bijlage)
 

Bijlagen

  • schijf beheer.jpg
    schijf beheer.jpg
    95,2 KB · Weergaven: 86
PS: Die Twilight-cd is niet van mij!

Ik doe niet aan illegale dingen/cd's :p:p:thumb:
 
Schijf lettertjes.

Partition Magic en systeembeheer laten alleen de hard discs zien. Weet iemand een oplossing?

Partion magic laat nooit je DVD cq. CD rom stations zien.

Systeembeheer wel maar ik gaf al aan dat je een CD- Rom of dvd in je spelers moet leggen.

Doe je dat niet dan zal systeembeheer je DVD speler / CD Rom ook niet zien en is het niet mogelijk om nieuwe schijfletters toe te wijzen aan de desbetreffende apparaten.

Suc6
 
Systeembeheer wel maar ik gaf al aan dat je een CD- Rom of dvd in je spelers moet leggen.

Dat hoeft niet. Kijk maar naar mijn plaatje van mijn vorige post. En dan naar het 3e streepje. Daar staan de drives dus ook onder.
 
Laatst bewerkt:
ik zit met gelijkaardiege probleem: Mijn Bootschijf heeft letter F: gekregen.

C: -> interne ide ZipDrive
D: -> Cd-rom
E: -> Writer
F: -> HD1 (ik heb maar 1 HD)


Ik wil HD1 als C: (Bank programma werkt alleen van C: schijf, daarom de noodzaak)

Volgens bovenstaande manier lukt het mij gewoon niet. Enige idee?

alvast bedankt
 
Vreemd dat het jou niet lukt. Op de manier via het configuratiescherm is het mij perfect gelukt.
 
@ Tonyf

Probeer je wel eerst je Zipdrive te verplaatsen naar bv X:? En dat je dan pas de HD1 naar C: verplaatst?? Want anders werkt het niet!
 
Bedankt voor jullie reakties, maar het lukt mij niet. Volgende error verschijnt: http://users.pandora.be/santi/error.JPG

Zoals ik al zei: het is mijn opstartschijf. Xp heeft heeft daar automatisch letter F: aan toegewezen.

Andere stations kan ik veranderen, zodoende heb ik de zipdrive al verplaats naar letter G: .

Nog enige tips, of de "radicale" oplossing?

mvg, Tony
 
Misschien wat vergezocht, maar met Norton Ghost kun je ook de gegevens op een partitie omzetten naar een andere partitie... Dan hoef je misschien niet de "radicale" oplossing toe te passen! ;)

GRTZ fun_surfer
 
letter opstartstation wijzigen.

Misschien wat vergezocht, maar met Norton Ghost kun je ook de gegevens op een partitie omzetten naar een andere partitie


Dit is helemaal niet vergezocht indien je de opstart partitie van een andere schijfletter wil voorzien.

Met de bovenstaande oplossing is het niet mogelijk om de opstart partitie een andere schijf letter toe te kennen.

In dat geval rest idd. niets anders dan een partitiebeheer progje (bv. Ghost of Partition Magic) te gebruiken of een volledige herinstallatie van Windows.

Suc6
 
Ik heb gepland om dit weekend het probleem op te lossen, dus ik post hier nadat de operatie achter de rug is mijn ervaringen.

Waar ik het probleem zie, is dat als Windows XP geinstaleerd is, al de *.ini en dergelijke bestanden verwijzen naar station F: . Dus moest ik de letter toch kunnen veranderen naar C: gaat XP toch niet draaien. (andere ,aplicaties zoals office .... daar heb ik geen probleem mee om opnieuw te instaleren)

Ik weet met Ghost dat je de gegevens kunt overzetten, maar bovenstaande probleem is daar niet mee opgelost.

Ik heb in mijn bezit Partition Magic versie 4 (destijds origineel gekocht) maar die draait niet onder XP. Als ik het mij goed herinner was daar een optie "MIGREREN". Misschien dat het daarmee wel lukt.

mvg, Tony
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan