drive letters

Status
Niet open voor verdere reacties.

jimmy

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Mijn harddisk heeft partities C: D: E:
DVD speler F:
Writer G:
Externe harddisk H:

Nu kreeg ik vandaag zomaar gratis een usb-stickje van 256 MB opgestuurd, als promotie-kadootje...;) Aangesloten op mijn PC en het werkt prachtig. Maar nu heeft het stickje mijn letter H: ingepikt, en toen ik daarna mijn externe HD aanzette werd dat I: (i)
Ik dacht slim te zijn, en heb met "hardware veilig verwijderen" het usb stickje weer weggehaald, en dacht dat de externe HD nu weer H: zou worden. Maar dat gaat mooi niet op!

't Is allemaal niet zo vreselijk belangrijk, maar ik wil zo graag dat mijn externe HD ALTIJD driveletter H: blijft. Vooral om vergissingen te voorkomen, met deleten en zo. Is dat mogelijk, en weet iemand hoe ik dat moet doen?
Alvast bedankt!!

(ik heb windows XP)

Sluit even de externe harde schijf aan, sluit NIET de memorystick aan.

Ga naar Schijfbeheer (Start -> Uitvoeren -> diskmgmt.msc)
Maximaliseer het venster

Rechtsklik op de partitie van de Externe harde schijf (in het onderste venster), en kies Schijfletter toekennen of veranderen. Maak er H: van.

Sluit Schijfbeheer.
Sluit nu ook de memorystick aan.
Ga naar Schijfbeheer (Start -> Uitvoeren -> diskmgmt.msc)
Maximaliseer het venster

Rechtsklik op de partitie van de memorystick (in het onderste venster), en kies Schijfletter toekennen of veranderen. Maak er I: van.

Dat zou genoeg moeten zijn.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Nou dit is natuurlijk geweldig! Je hebt het prima uitgelegd!
't Is allemaal gelukt, en ik heb meteen dat stickje maar even K:
genoemd; is handiger dan i
Alles even getest, met aan- en uitzetten, en het werkt helemaal!
Zeer bedankt!

Mag ik je nog even iets vragen?
Helemaal bovenaan staat er een drive zonder letter:
fat32, 3,64 GB, vrij 35%, Eisa configuratie.
Is dat een virtuele drive of zo?

En dan nòg een vraagje als dat mag:
mijn USB stick is nu FAT.....kan dat ook naar
NTSF? Of is dat gewoon helemaal niet nodig?

Nou dit is natuurlijk geweldig! Je hebt het prima uitgelegd!
't Is allemaal gelukt, en ik heb meteen dat stickje maar even K:
genoemd; is handiger dan i
Alles even getest, met aan- en uitzetten, en het werkt helemaal!
Zeer bedankt!

Mag ik je nog even iets vragen?
Helemaal bovenaan staat er een drive zonder letter:
fat32, 3,64 GB, vrij 35%, Eisa configuratie.
Is dat een virtuele drive of zo?

En dan nòg een vraagje als dat mag:
mijn USB stick is nu FAT.....kan dat ook naar
NTSF? Of is dat gewoon helemaal niet nodig?

M.b.t. die drive zonder letter: kan ik niets mee, zonder schermafdruk (scherm maximaliseren, en [Alt][PrtScn] drukken, plakken in Start -> Uitvoeren -> mspaint.exe, Opslaan Als -> .JPEG bestandstype. Posten als bijlage.

Het omzetten van je usb stick naar NTFS heeft geen enkele zin, en beperkt alleen maar de inzetbaarheid. Laat het dus gewoon FAT.

Tijs.

antwoord op vraag 2 is helder. We laten het dus lekker FAT ;)

Hier een plaatje omtrent vraag 1

Bijlagen

• schijven-2.jpg
    schijven-2.jpg
    90 KB · Weergaven: 31
Zoals je in het scherm beneden kunt zien is het een partitie van de je eerste harde schijf. Ik denk dat de fabrikant van je pc/laptop daar een zgn. recovery partitie op gezet heeft voor het herstellen van je pc m.b.v. een recovery-cd danwel recovery-diskette.

Lijkt me niet verstandig om die verder 'in gebruik te nemen', alhoewel je er (waarschijnlijk) wel een schijfletter aan kunt toewijzen en dan bekijken (het is een fat32 partitie staat er immers).

Beste dus van afblijven, wat mij betreft...

Tijs.

Mooi, ik was eigenlijk alleen maar nieuwsgierig, en heb niet de geringste behoefte
om 'm "in gebruik te gaan nemen" of er een letter aan toe te kennen. Mijn PC werkt
verder pirma, dus je tip "afblijven dus" is zo gek nog niet. Ik laat het lekker zo....
Zeer bedankt voor je deskundige hulp!

Bedankt voor de complimenten! :thumb: Nu nog het onderwerp afsluiten ("Vraag is opgelost").

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan