Drive Not Found

Status
Niet open voor verdere reacties.

Respect82

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2006
Berichten
16
Zojuist was ik op een ander forum en wilde een bestandje downloaden (bestand had ik al eerder gedownload ook). Toen kreeg ik een blauw scherm met dat windows moest worden afgesloten o.i.d.

Computer opnieuw opstarten geeft volgende melding:

Code:
Drive 2 not found: Parallel ATA, PATA-0 (PRI IDE Master)
Error auto-sensing secondary master hard disk drive
Strike the F1 key to continue, F2 to run the setup utility

F1 geeft:
Code:
No boot device available
Strike the F1 key to continue, F2 to run the setup utility

via F2 kom ik wel in de bios.


Toen battery van moederbord er 5 min uitgehaald en weer opnieuw opgestart, geeft de melding:
Code:
Performing automatic IDE configuration
Drive 0 : Disk Drive
Drive 3 : CD-ROM Device
Floppy diskette failure (heb ik niet en weet hoe dit uit te zetten is in de bios)
Time-of-day not set, please run SETUP program
Invalid configuration information, please run SETUP program
Error auto-sensing secondary master hard disk drive
Alert! System battery voltage is low
Strike the F1 key to continue, F2 to run the setup utility

F1 geeft:
Code:
No boor device available
Strike the F1 key to continue, F2 to run the setup utility

via F2 kom ik wel in de bios.


In de BIOS bij Drives de volgende informatie:

Code:
Drives
Drive 0: Sata-0 staat ON

Controller: Serial ATA
Port : Sata-0

Drive ID : Maxtor 6V160E0
Capacity : 160 GB
BIOS : This drive is controlled by the system BIOS
Link Speed : Unkown


Drive 1: Sata-2 staat OFF

Drive 2 : Pata-0 staat ON

Controller : Parallel ATA
Port : Pata-0 (PRI IDE Master)

Drive ID : Unknown

Drive 3 : Pata-1 staat OFF.


p.s. ik "voel" de HD wel draaien



Betekend dit dat mijn harde schijf al naar de !@$#@ is? Dat zou niet zo mooi zijn aangezien er veel werk opstaat. Dan meteen de vraag, is er een mogelijkheid om deze gegevens er nog af te halen?

PC is een Dell dimention 5150 ruim 1 jaar oud...
 
Laatst bewerkt:
Ben bang dat je sata drivers om zeep geholpen zijn.
Daarnaast moet je zowieso een nieuw batterijtje voor je cmos(biosinfo) type cr2032 er in doen, die er nu in zit is zo goed als leeg.
In de bios bij de afdeling drives moet volgens mij de floppy drive worden disabled.

Kijk of je sata kabels nog goed zijn aangesloten.
 
Ben bang dat je sata drivers om zeep geholpen zijn.
Daarnaast moet je zowieso een nieuw batterijtje voor je cmos(biosinfo) type cr2032 er in doen, die er nu in zit is zo goed als leeg.
In de bios bij de afdeling drives moet volgens mij de floppy drive worden disabled.

Kijk of je sata kabels nog goed zijn aangesloten.

floppy is al aangepast idd
kabels zitten volgens mij goed
battery komt ook wel goed.

Is er een mogelijkheid om de data nog terug te krijgen? er staat veel belangrijke info op.
 
hang die schijf eens aan een andere pc, doet ie het daar dan wel is er met die schijf (nog) niks mis mee. en de data is dan gemakkelijk over te zetten.
 
desnoods met een recoverytooltje of veel klooien, kan je veel data nog mee redden.
 
desnoods met een recoverytooltje of veel klooien, kan je veel data nog mee redden.

Heb je hier nog wat tips voor? aangezien ik niet weet hoe ik nu de schijf zou moeten benaderen...

Heb zojuist de HD in deze pc gestopt (weet alleen niet hoe ik hem op slave moet zetten, zitten 4 pinnentjes, maar niets om op de pinnetjes te zetten.) Qua software ben ik aardig handig met pc's maar niet met hardware...

http://www.madshrimps.be/articles/MaxtorULTRA16300GB7200SATA-Liquid3D-7738.jpg
foto schijf

Nadat de 2e schijf erin zat (de bios herkende hem) drive 3 master en huidige op drive 2 master starte windows niet meer op, balkje bleef heen en weer gaan van het opstartscherm.

Pc starten via mijn (kapotte??) schijf gaf een error waarna hij weer probeerde op de huidige schijf, maar daar starte windows niet op.

Hopelijk heeft iemand een idee wat het kan zijn...
 
een 'echt' recoverytooltje heb ik zelf nooit gebruikt, maar heb wel al baat gehad met een compressieprogramma: winrar. Wonderbaarlijk heb ik daarmee ook al bestanden kunnen redden van beschadigde volumes.

Start je pc wel gewoon op als je de beschadigde HDD loskopelt?
Vermoedelijk zorgt ie toch voor iets dat windows 'niet graag heeft' en daarom niet opstart. Probeer eens aan te sluiten van zodra windows is opgestart.
 
een 'echt' recoverytooltje heb ik zelf nooit gebruikt, maar heb wel al baat gehad met een compressieprogramma: winrar. Wonderbaarlijk heb ik daarmee ook al bestanden kunnen redden van beschadigde volumes.

Start je pc wel gewoon op als je de beschadigde HDD loskopelt?
Vermoedelijk zorgt ie toch voor iets dat windows 'niet graag heeft' en daarom niet opstart. Probeer eens aan te sluiten van zodra windows is opgestart.

In mijn PC zit maar 1 HD (en geeft dan de errors aangegeven in de 1e post)

In deze pc (andere) zit ook 1 HD maar als ik mijne erbij zet ziet hij ze allebij als master, en weet niet hoe ik de 1 op slave moet zetten, in de bios??

Dus ik kan mijn pc niet opstarten als ik de hdd loskoppel, want dan zit er geen hdd meer in, weet niet of het een rare melding is over drive 2 als er maar 1 inzit??

Dus wat ik kan proberen is de schijf aankoppelen aan deze pc terwijl hij draaid? of juist dat niet doen?

Alvast bedankt ;)
 
Als je die andere pc zet zoals ie origineel was, dus met zijn HDD erin, moet ie normaal gezien werken, aangezien je problemen ahd tijdens de opstartprocedure, zou ik de HDD pas aansluiten van zodra je pc is opgestart, eventueel in een externe behuizing als je dat beschikbaar hebt? Dan kan er al niets misgaan in je pc zelf.
 
Hoi !

SATA-schijven kennen geen master of slave, er zit gewoon 1 schijf op 1 aansluiting !

Greetz,

Harry.
 
Hoi !

SATA-schijven kennen geen master of slave, er zit gewoon 1 schijf op 1 aansluiting !

Greetz,

Harry.


Dank je !

Maar de Bios ziet bijde schijven als Master.

Na 10 minuten wachten starte windows toch op, in de lijst met hardware is de schijf wel zichtbaar, maar in verkenner niet, ook niet bij beheren-schijfbeheer.

Ik heb een heel klein beetje hoop dat ik mijn werk nog weer terug zie...

Iemand nu tips voor wat ik zou kunnen doen?

P.s. schijf aankoppelen terwijl pc draait deed ook niets.
 
Nou ok.. volgende hoofdstuk.

Ik heb een nieuwe hdd gekocht en het opgegeven dat ik nog gegevens terug kan halen.

Meteen een aantal problemen, hdd van maxtor 250 GB gekocht maar windows ziet maar 131 GB. Daarnaast heeft windows meteen C-D-E-F voor verwisselbare schijven aangemaakt en heb ik I als zijnde wat ik C wil hebben.

Daarnaast zou ik even niet weten hoe ik alle hardware weer kan installeren (modem, geluidskaart etc) staan 7 apparaten in de apparatenlijst met een geel uitroepteken, maar zou niet weten wat er in die pc zit. Het is een Dell Dimention 5150, maar windows herkent dat dus niet en kom ook niet op internet.

Misschien moet ik een deel van deze vraag in een ander deel van het forum stellen, dan hoor ik het wel, anders zijn alle suggesties welkom, wordt er een beetje depri van... eerst al mijn gegevens weg, en nu kan ik met een nieuwe schijf ook nog niet aan de gang...

Alvast Super bedankt!!
 
Hoi !

Eerste vraag: heb je een IDE(ATA) of een SATA-schijf gekocht ?


Greetz,

Harry.
 
Een SATA schijf, en voor zover ik weet stond er niks op, ze wilde er windows opzetten, maar dat koste 70 euro, dus dat heb ik zelf gedaan, 1 partitie aangemaakt van 80 GB wat vanzelf "I" werdt. (p.s. gewoon gekocht bij een computerwinkel)

Welk programmatje kan bekijken wat voor hardware je in je pc hebt zodat ik drivers kan gaan zoeken?

Of stellen jullie iets anders voor?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen, om windows op C: te krijgen (aangezien bij de installatie van xp idd lastig is wat betreft stationsletters, ivm vista: daar kan je kiezen wat betreft stationsletter voor je partitie) koppel alle verwisselbare schijven af, en installeer windows opnieuw. In de hoop dat ie C wel als HDDpartitie neemt.
 
Ik zou zeggen, om windows op C: te krijgen (aangezien bij de installatie van xp idd lastig is wat betreft stationsletters, ivm vista: daar kan je kiezen wat betreft stationsletter voor je partitie) koppel alle verwisselbare schijven af, en installeer windows opnieuw. In de hoop dat ie C wel als HDDpartitie neemt.

Er is geen enkele verwisselbare schijf aangesloten... maar ik ga opnieuw proberen te installeren.

Heb jij of iemand anders nog tips om internet daarna draaiende te krijgen? Van Dell heb ik niet een CD gehad met drivers ofzo...

Of dat progje dat al je hardware exact weet te herkennen...

(p.s. had de 1e vraag ook op waarschijnlijk jullie concurent forum pchelper geplaatst, maar nog geen enkele reactie gehad, grote complimenten voor jullie dus :thumb:
 
Ook floppy, cd, dvd, en geheugenkaartdrives even afkoppelen.
 
Heb even de card reader losgekoppeld, Windows CD erin en hij wil idd weer op C installeren. Wel nog steeds maar 131 GB...

Tevens de nog bovenstaande vraagjes...
 
ga eens bij internetverbindingen kijken in het configuratiescherm, wat zie je?

Ga eens in schijfbeheer kijken of je goed hebt geformatteerd en gepartitioneerd.
Daar zal je wsl sowieso de oorzaak van het 131 GB ipv 250 GB probleem zien.
Hou er wel rekening mee dat door het formatteren van de HDD slechts 225 à 237,5 GB meer beschikbaar zal zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan