driver videokaart geüpdatet > opstarten loopt vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

Coen111

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2001
Ik heb de driver van mijn videokaart geüpdatet via de site en de tool van de fabrikant, maar dat ging niet goed. De installatie kwam tot 92% en daarna liep de laptop vast. Harde reset was enige optie, maar nu komt de pc bij opstarten niet verder dan mijn startscherm. Ook de veilige modus van Windows is niet te bereiken. Een enkele keer komt hij daar automatisch, maar ook dan loopt hij vast. Alleen de BIOS kan ik bereiken, maar ik zie niet dat ik het daar kan oplossen. Ik wil de driver de-installeren of een herstelpunt gebruiken, maar ik kan niets doen. Ik heb ook geprobeerd of een tweede scherm werkt, maar daar zie ik hetzelfde beeld als op mijn eigen scherm.

Hoe kan ik dit oplossen?

Met het startscherm bedoel je het scherm waar je kan inloggen?
Klik daar dan rechts onderin op de aan/uit knop en herstart daarmee je laptop terwijl je de Shift toets ingedrukt houd.
Je zou dan in het scherm met herstel mogelijkheden moeten komen.

Ook dat lukt niet, het hele scherm bevriest zodra het startscherm (inderdaad, het inlogscherm) is bereikt. Ook muisbewegingen zijn dan niet meer zichtbaar. En soms komt de opstartprocedure zelf uit in het scherm met herstelmogelijkheden, maar ook dat scherm bevriest.

Ik denk aan een Windows herinstallatie, maar dat zal ook niet lukken als de videodriver niet werkt. In de BIOS zie ik een optie om de originele firmware te herstellen. Raad iemand mij dat aan?

Met een herstelmedium (recovery disk, USB-stick) een systeemkopie herstellen.

Ik heb het zelfde gehad met een laptop nadat ik de driver van de laptop niet goed genoeg vond en de driver van Intel installeerde, dus ik weet niet of jij dat bedoelt... Dit was niet meer op te starten. Wat er geschreven wordt over Windows opnieuw installeren dat is niet helemaal waar, de drivers worden dan nieuw geïnstalleerd.

Firmware is alleen interessant wanneer die BIOS gemaakt is om een nieuwere versie van Windows te ondersteunen. Voor UEFI firmware BIOS moet dat eigenlijk altijd. Lees anders de uitgaveopmerkingen die bij de download te vinden zijn.

Na drie keer vastlopen zullen steeds de opstart opties verschijnen en jij zal dan bij systeemherstel met veilige modus moeten inloggen. Jammer als dat niet meer gaat. Start dan op vanaf de Windows installatiebestanden. Voor een eventueel benodigd boot volgorde menu is er een andere toets. Windows installatie zal proberen om automatisch het opstarten te herstellen, dat doet die voordat de keuze van partitie verschijnt en je voor herstelopties kan kiezen.

Ook zijn er bij een laptop vaak herstelpartities die je weer aanroept met een andere toets, Shift ingedrukt houden, al voordat je de Aan knop indrukt bij mij. Dan kan je denk ik kiezen voor opnieuw Windows installeren met behoud van bestanden en programma's.

Verder weet ik nog: de schijf er uit nemen en vanaf een andere computer proberen te herstellen (ik weet niet hoe) of de bestanden redden.

Dat is toch opstarten vanaf het installatie medium? De gegeven link werkt niet voor ons maar in de link staat "Windows 10." Daarom denk ik dat Windows inderdaad het opstarten repareerde voordat de opties van waar je Windows wilt installeren komen. Hou vast aan de installatiebestanden. Windows biedt ook aan om een herstelstation te maken. Hier de herstelopties die Microsoft geeft: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/12415/windows-10-recovery-options Fijn dat het is opgelost

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan