driver_irq_not_less_or_equal

• Onderwerp starter Onderwerp starter rvg
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

rvg

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 apr 2011
Bekijk bijlage 012514-30312-01 - kopie.zipIk heb een nogal complex probleem op mijn Windows 8.1 computer.

Bij opstarten kreeg ik een melding met in de titelbalk een geel driehoekje en Explorer.exe, maar verder geen info.
In de verkenner werkt de rechtermuisknop niet. Als ik die gebruik krijg ik geen pop menu, maar sluit de verkenner en ga ik terug naar het vorige gebruikte programma of naar het startscherm.
Wanneer ik het meerdere malen doe, krijg ik een blauw scherm met de melding driver irql not less or equal (nprosec.sys).
Omdat ik vermoedde dat de naam tussen haakjes de driver was die het probleem veroorzaakte contact gezocht met de leverancier (Norman, anti virus software).
Die hebben vorige week mijn systeem gescand, dmp files geanalyseerd, en de antivirussoftware gerepareerd.
Daarna niet meer de lege melding Explorer.exe.
Maar wel de andere problemen.

Geprobeerd - voor het geval de driver die het probleem veroorzaakt - een Windows driver is Windows herstel te draaien. Alles zoals ik vond op de microsoft help (start scherm -> instellingen -> PC instellingen -> bijwerken en herstellen -> systeemherstel -> pc vernieuwen -> aan de slag.
Die vraagt om een installatiemedium. De installatie cd in de DVD driver gestopt (was dus Windows 8 en niet 8.1). Kreeg toen de melding invalid medium.
Vroeger kon je de Windows installatie cd in de cd drive stoppen en dan kreeg je drie mogelijkheden: aanpassen, herstellen of verwijderen. Nu ook geprobeerd. Moest ik weer de key invullen en kreeg toen de vraag "wat wilt u behouden" met als enige keuze "niets". Dat dus maar gestopt.

Nu zit ik dus met de vraag wat te doen.
Ik zou graag een Windows herstel procedure willen draaien, maar dat werkt niet, althans ik krijg het niet voor elkaar.
Ik weet niet welke driver de problemen veroorzaakt. Ik heb geprobeerd de meeste drivers in apparaatbeheer te vernieuwen, maar kreeg daar steeds de melding dat ik de meest recente driver al had.
Ik weet niet hoe ik uit moet vinden welke driver de problemen veroorzaakt en hoe ik daar achter moet komen.
Ik heb de minidumps van de crashes, maar heb geen programma om de dmp files te lezen en weet ook niet of ik daar kan vinden welke de driver is die het probleem veroorzaakt.

Kan iemand mij op weg helpen met de oplossing van de problemen?

Ik heb de laatste minidump bijgevoegd.

Niet duidelijk is of de Blue Screens of Death nog steeds optreden.
M.b.t. rechtermuisknop probleem in Verkenner/Explorer:
Download de (voor jou) juiste versie van ShellExView, start het en sorteer op Type.
Disable alle Context Menu items die genoemd worden.

Als dit je probleem oplost, dan kun je weer hetzelfde doen en dan selectief weer van die Context Menu items aanzetten totdat de zaak weer crasht, zodat je weet welke Context Menu item(s) hiervoor verantwoordelijk is. Die dan natuurlijk weer disabelen...

Tijs.

@Tijs
Hartelijk dank.
Gedaan als aangegeven.
Alle context menu items (behalve die van Microsoft) uit gezet en het probleem was opgelost.
Toen een voor een weer aangezet. Steeds explorer afgesloten en weer geprobeerd.
Probleem bleef opgelost.
Ik houd de vinger aan de pols.

probeer deze eens: http://download.cnet.com/WhoCrashed/3000-2094_4-75205821.html
Dit tooltje vertelt welk onderdeel mogelijk de crashe veroorzaakt heeft.

Hartelijk dank.
Tooltje werkt prima.
Het blijkt dat vrijwel elke crash verwijst naar Norman.
Ben nu met Norman bezig om uit te zoeken wat de oorzaak is. Is natuurlijk niet zeker dat het probleem bij hen ligt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nogmaals alle context menu items uitgezet. Maar nu na activeren eerst de computer opnieuw opgestart.
Toen bleek dat het contect menu van Spybot het probleem veroorzaakte. Ik gebruik Spybot al jaren tegen spyware, niet als virusscanner.
Ik denk dat ik spybot maar verwijder en bij Norman de bescherming tegen spyware er bij koop.
Voorlopig is het probleem dus opgelost.
Hartelijk dank voor de tips.

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan