Drivers (enkele algemene vraagjes)

Status
Niet open voor verdere reacties.

beanbag

Gebruiker
Lid geworden
25 apr 2009
Ik heb een paar algemene vraagjes rond het concept "driver"

Op de nederlandse wikipediasite staat er iets in de zin van "Drivers zijn de stukjes software die ervoor zorgen dat het OS de hardware kan gebruiken". (geparafraseerd)

Nu, op het moment dat je je pc opstart, nog voor je OS is geboot heb je toch ook al beeld en werken je harde schijf of toestenbord toch ook al ?"

Heb je dan twee types drivers misschien ?
Basisdrivers die je Bios (misschien een foute term hier) strikt noodzakelijke toegang geven tot je hardware en

geavanceerde drivers eens het OS het overneemt.
Neemt het OS het trouwens volledig over van de BIOS of communiceert dit alsnog doorheen / met de BIOS (wederom verkeerde term misschien ?)

Ervan uitgaande dat het vorige een beetje steek houdt en het louter de "geavanceerde drivers" zijn die je zelf moet installeren... denk ik ook dat het OS sommige vanzelf installeert.
voorbeeld: Ik heb ooit eens op een oude pc die nu op de schroothoop ligt ubuntu geïnstalleerd na de harde schijf volledig te wissen met killdisk, van drivers kon dus geen sprake meer zijn, toch kon ik naderhand 'alles' doen met die pc dat ik uitprobeerde, video bekijken met geluid, de muis werkte, enz...!​
Hoe kan je op een systematische manier (ik snap wel dat je via trial en error al je hardware kan testen) te weten komen welke drivers het OS zelf installeert voor jou en welke je zelf moet instaleren.
In hoeverre volstaan diegene die je OS zelf installeert en kan je ook hier suboptimaliteit systematisch gaan vinden ?

Tenslotte, kan het zijn dat je door je harde schijf te wissen drivers uitwist waardoor het niet meer mogelijk wordt nieuwe drivers te installeren ? bv. de driver voor de hardware die je toegang geeft tot het internet, of voor de cd/dvd speler enz... ? Of zijn dit dingen waar een OS/BIOS automatisch in zal slagen ?

Bedankt

ps: Mijn excuses als dit op het verkeerde forum staat.
pps: Het is nogal veel, dus verwijs me gerust door naar iets zinnigs, ik heb ook al wat zitten googelen, maar bovenstaand is me dus nog niet duidelijk

Laatst bewerkt:
Bekijk de DownloadPipe site eens.

Ter aanvulling: elk moederbord heeft een Basic Input Output System (BIOS) waarvan de drivers liggen opgeslagen in het Complementary Metal Oxide Semiconductor System of CMOS. Omdat dat CMOS constant gevoed moet blijven, zit er op het moederbord een batterijtje, zodat er "spanning" op blijft, ook als de PC geheel wordt uitgeschakeld. Als jij, of je Original Equipment Manufacturer (OEM, PC verkoper) Windows gaat installeren, zitten er in dat OS nogal wat stuurprogramma's "ingebakken". Voor o.a. je video- of onboard geluidskaart worden daarnaast specifieke stuurprogramma's geleverd. Tot die installatie gebruikt Windows general of algemene stuurprogramma's waarbij de mogelijkheden van je video en geluid niet ten volle worden gebruikt.
.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan