Drivers in Linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

G4M3R

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 dec 2005
Als ik in linux drivers wil "installeren" voor een hardware type. Dan heb ik gehoord dat je dat in een drivers map moet zetten en dan als je dat type hardware gebruikt, dat linux dat script vind en leest. Maar de vraag is, waar staat die drivers map? en, gaat het ook zo?

ik heb wel nog niet zoveel ervaring met linux, maar ik denk als je drivers wilt installeren, dat je ze vind in een rpm of deb of zoiets en dat je ze dan automatisch moet laten uitpakken in de console. Eerst moet je de deb in de Home-folder zetten (voorbeeld1.deb)
In ubuntu moet het zo:

# sudo dpkg --install voorbeeld1.deb

en normaal zou je zo de drivers moeten hebben...

suc6

arno

Maar, heel vaak zijn die drivers tekst bestanden. Scripts geloof ik. Maar hoe installeer k die dan :confused: als het drivers zijn...

G4M3R zei:
Maar, heel vaak zijn die drivers tekst bestanden. Scripts geloof ik. Maar hoe installeer k die dan :confused: als het drivers zijn...
bedoel je dan .tar.gz ??

De meeste drivers zitten gewoon mooi in je kernel, Houd gewoon je kernel versie up to date en de meeste hardware zal wel werken.
Drivers van bv nvidia kan je gewoon installeren door even dat bestandje uit te voeren en de aanwijzingen op het scherm te volgen.
Welke driver wil je eigenlijk installeren?

Er is ook niet echt een driver map, of je moest de map met kernel modules bedoelen?

het is een .run bestand, die ben ik vaker tegen gekomen en het schijnt een driver te zijn. hoe moet ik die installeren?:o

nogmaals waarvoor dient de driver.

meschien helpt dit chmod +x jouwfile.run
./jouwfile.run

Voor het compileren van kernel modules (drivers) het je wel het juiste kernel-headers pakket nodig. En gcc natuurlijk.

ok.... :confused: het is bijv een display driver

k gebruik dubuntu en het is idd nvidia driver:eek: :p

Met synaptic kernel-headers-jouwversie installeren
Je versie achterhaal je door in de console uname -r te tikken
en dan in de console die .run uitvoeren

ok dan lukt het denk ik wel:thumb: :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan