Drivers voor WINFAST N15235 vaderbord?

Status
Niet open voor verdere reacties.

paulvr

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2008
USB poorten werken niet op Foxconn 6100M2MA-RS2H moederbord

Beste mensen,

Al maanden zit ik met een schier onoplosbaar probleem: mijn dochter gaf mij haar computer omdat ze samen met haar vriend een veel geavanceerdere spelcomputer kocht. Maar helaas was ze tijdens een verhuizing alles qua documentatie en CD's ervan kwijtgeraakt.
Bij het installeren vond ik al snel dat er een Nividia GeForce 6100 videogedeelte op het moederbord zit. Dus die software was snel opgehaald, hoewel daar ook weer twee varianten voor XP van bleken te bestaan zoder dat mij als leek duidelijk wordt wat het beste is. Van alles geprobeerd maar uiteindelijk blijf ik met een heel raar probleem zitten:

- Bij installatie van XP functioneert het netwerkgedeelte op het moederbord niet naar behoren, hij installeert heel keurig de benodigde driver en meldt ook geen enkele fout in Apparaatbeheer maar hij ziet mijn internetrouter niet, wat ik ook probeer. Voor de rest werkt alles prima, zij het dat hij bij USB wel meldt dat er snellere (2.0) USB aansluitingen aanwezig zijn. maar dat meldt hij bij elke USB poort die ik uitprobeerde.
Het plaatsen van een extra netwerk kaart in de PC loste het probleem overigens ook niet op.

- Bij installatie van Vista heb ik een prima internetverbinding, maar reageert de computer op geen enkele USB aansluiting. Spanning staat er wel op, het blauwe lichtje van de USB stick licht prachtig op, maar verder gebeurt er niets. Dat geldt ook voor andere USB toepassingen, hij merkt gewoon niet dat er een USB apparaat wordt aangesloten op geen van de 6 USB poorten. Als je naar Apparaatbeheer gaat dan meldt hij echter geen enkele fout en 4 verschillende USB port drivers onderaan de lijst.

Gezien het feit dat de USB poorten prima werken met XP en de netwerk aansluiting prima op Vista lijkt de conclusie gerechtvaardigd dat het hier niet om een hardware probleem gaat. Ik heb diverse varianten van XP en van Vista geinstalleerd, steeds met hetzelfde resultaat dus daar ligt het ook niet aan.

Op internet vond ik wel de site van Winfast maar daar stond dit moederboard niet bij. Ook niet op de site van Leadtech die voor zover ik weet in Europa de Winfast handel vertegenwoordigt. De vraag is hoe wel aan de juiste drivers te komen. Het PC winkeltje waar deze computer gekocht werd bestaat allang niet meer.

Voor alle zekerheid even de exacte gegevens:
Merk: Winfast (op moederboard gedrukt)
Type: N 15235 (op moederboard gedrukt)
en dan zijn er twee witte stickers met bar codes en daaronder de gegevens:
- 0786-000
en
- WYET64500374 PC6100M2MA-2.0.RS2H

Opvallend bij dit moederboardje is dat de strip voor een extra videokaart groen is en het kleine stripje erboven geel. De geheugenbankjes zijn 2xgeel en 2xblauw. Die kleuren:ocombinatie vond ik op geen enkele site terug.

En daarbij misschien nog een toegevoegde vraag:
er zit een geheugenbankje in van 1 GB van het merk Kingston, type KVR533D2N4/1G

Ik wil met deze PC gaan werken met o.a. Adobe CS3 en Pinnacle Studio 11. Ga er dus vanuit dat ik er het best een paar GB'tjes bij kan zetten - kosten ca. 50 euro of zo. Mag ik ervan uit gaan dat dat nog wel de moeite waard is bij zo'n moederboard?

Ik zou er ontzettend blij mee zijn als iemand mij hier iets kan adviseren of de nodige drivers wil toesturen. Het lijkt een fijne computer behalve voor dit gekke probleem.

Laatst bewerkt:
hopelijk ben je nog online...
even op msn graag...

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat van die geheugenbankjes houdt in:
Dual Mode...

Als jij in de 1ste gekleurde in allebei 1 GIG drukt.
En in de Andere 2 van een Halve GIG bijvoorbeeld, dan gaat je pc in dual mode qua geheugen. Dit is sneller.

Dus ervoor zorgen dat er altijd of allemaal dezelfde geheugenbankjes inzitten. Of dat er bijvoorbeeld 2 van 2GIG in de eerste gekleurde zit en bijvoorbeeld 2 van 1 GIG in de 2 andere zitten.

ps: nog even op msn graag. Duurt allemaal te lang om uit te leggen via het forum...
Ga je ook de drivers geven en live hulp verlenen.

Hoi ,

Hartelijk dank voor je reacties. Het klinkt misschien dom maar MSN ken ik niet (heb er wel eens van gehoord natuurlijk), ik gebruik zowel Skype als Yahoo messenger. Kun je daar ook mee overweg?

groetjes,

Paul.

PS: ik stuurde je intussen een mailtje op het aangegeven gmail adres in geval je hier niet zo snel meer terug kijkt.

en intussen ook nog een op het aangegeven hotmail adres.... ;-)

USB probleem!

Helaas, gast0202 heeft zo ongeveer alles geprobeerd wat mogelijk was, en heeft er ook heel veel tijd voor me in gestoken maar de oplossing werd niet gevonden. De BIOS is up to date gemaakt, alle drivers geinstalleerd maar wat we ook doen, op de USB poorten wordt niet gereageerd. Dat geldt zowel voor de poorten achterop die aan het moederboard vastzitten als voor de twee poorten die voorop de pc zitten. Opmerkelijk is dat Apparaatbeheer (Device management) geen enkele foy meldt en voor USB vier dingen noemt. Ook licht het LEDje van de USB stick op alle poorten op.

De poorten hebben prima gewerkt totdat ik experimenteel Vista een keertje installeerde. Nog een tip: toen ik de vier USB drivers uit apparaatbeheer verwijderde om ze opnieuw te kunnen installeren viel de on-board netwerkpoort uit, dwz ondanks geldige driver zag de netwerkkaart-poort de werkende internet verbinding niet meer. Er is dus kennelijk een link via de twee.

Inmiddels heb ik een stuk of zes verschillende XP versies (SP1 en SP3) geinstalleerd maar via geen enkele versie krijg ik de USB poorten aan de gang.

Weet iemand een oplossing? Of moet ik misschien een PCI insteekkaart kopen om op die manier weer USB te kunnen gebruiken?

Voor alle duidelijkheid: het moederboard blijkt een Foxconn AM2 moederboard van het type 6100M2MA-RS2H. Op het moederboard staat Winfast N15235 gedrukt maar kennelijk is dat niet wat het werkelijk is. Vandaar dat ik het niet op de Winfast site terugvond.

links

Voor geval iemand dat op prijs stelt hier enkele links met de technische gegevens van dit moederboard. Deze kwam met een 350W voeding en een Samsung CD/DVD brander, en twee SATA harde schijven. Geen floppy driver hoewel die gek genoeg wel steeds op het "computer" lijstje staat.

http://www.foxconnchannel.com/product/Motherboards/detail_spec.aspx?ID=en-us0000163

http://www.teccentral.de/artikel/artikel_430-Foxconn-6100M2MA-RS2H.html

http://www.digit-life.com/articles2/mainboard/foxconn-6100m2ma-rs2h-geforce6100.html

verdere pogingen

Ik plaatste een PCI kaart op het moederboard, en toen startte de PC niet op. Danny had me gezegd dat er een kans was dat het probleem aan de voeding lag, dus dit was het moment om die voeding maar eens uit te wisselen.
Met een andere voweding startte de PC gewoon weer op. Maar geen enkele teken dat de PCI kaart werd waargenomen. Wel netjes weer de 5V waarneembaar op alle nieuwe ports, het ledje van de memory stick gaat ook op deze nieuwe USB poorten keurig branden. Maar in apparaatbeheer is niets veranderd en de kaart gedraagt zich dus net als de al aanwezige poorten - reageert dus niet als je er een USB device in steekt.

Ik hoopte dat ik ergens een driver op het internet kon vinden voor deze nieuw ingestoken kaart, maar helaas... ik kon nergens iets vinden, Misschien dat hier iemand een tip heeft? De kaart is van MTI en heeft als productie datum sept. 2004 - het zal toch geen uiterste houdbaarheids datum zijn hoop ik? :p

Type nummer: DC03A-6P Ver. 2.0 0309.

PS: ik heb uiteraard de hardware toevoegen wizard gebruikt maar die meldde dat de benodigde drivers al waren geinstalleerd. Naar Apparaatbeheer, de USB drivers gewist zodat er geen USB divers meer waren, daarna heropgestart, de PC vond de USB hubs en heeft uitzichzelf de goede drivers opgezocht en geinstalleerd. Alles vergeefs, nog steeds regaeert geen enkele van de USB poorten, niet van het moederboard, niet van de voorkan en niet van de PCI kaart. Ik voel me totaal moedeloos!

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor je reactie. Helaas..,. ik heb dat met Vista al geprobeerd zonder succes. Draai nu weer op XP maar nog steeds geen USB poorten. Vandaag was ik bij een computerbedrijf dat me vertelde dat de inrijkosten van 20 euro plus het eerste half uur werk van 25 euro al bijna net zoveel kostten als een nieuw moederboerd van 49 euro.
Ofte wel: onverrichterzake weer naar huis gegaan. Ze waren het trouwenbs wel; met me eens dat het op een of andere manier aan software/drivers moet gaan en niet om een defect moederboard. Leuk maar je koopt er niet zoveel voor...

had je al in de bios gekeken?
Daar moet namelijk USB 2.0 aangezet worden. waarschijnlijk...

Onchip USB
This option is used to set whether the USB Controller is enabled.

USB Memory Type
This option is used to set the USB Memory type.

USB Keyboard Support
This option is used to set whether the USB keyboard controller is enabled in a
legacy operating system (such as DOS). The available setting values are:
Disabled and Enabled.

USB Mouse Support
This option is used to set whether the USB mouse controller is enabled in a
legacy operating system (such as DOS). The available setting values are:
Disabled and Enabled.

Het zal em wel in de 1e 2 zitten.
3e en 4e ook goed zetten. Ik weet niet of je muis/toetsenbord hebt

Laatst bewerkt:
Dag Marsmannetje,
Hartelijk dank voor je antwoord. De link gaat ongelofelijk traag - ik zie juist dat ie zelfs werd afgekapt. Probeer het straks weer.
In de BIOS heb ik inderdaad gezocht, keyboard en muis op USB aan gezet en ook ge expirimenteerd door de gewone keybord en muis eraf te halen en er een USB keyboard en USB muis aan te hangen. Dat deed helemaal niks, de pc startte wel netjes op maar kon verder niet worden bestuurd.
Tenslotte heb ik nog de F6 toets in setup gebruikt: een reset voor de default safe values dus je zou zeggen dat het niet echt aan de setup kan liggen. Feit blijft dat het natuurlijk gek is dat danwel de USB poorten danwel de internet verbinding niet werkten bij diverse versies XP en Vista. Ik moet er wel bij zeggen dat ik op dit moment geen XP versie meer kan vinden die wel USB en geen Internet gaf maar na pakweg een keer of 7 een complete Windows versie installeren hangt me de tong ook wel een beetje op de schoenen.
Ik heb er een rothekel aan de moed op te moeten geven maar ik begin aardig dichtbij te komen.... Vroeger had ik een goede vriend die me bij dat soort problemen uit de brand kon helpen maar die is helaas vorig jaar aan ****** overleden.
Ik laat het weten als ik die link uiteindelijk wel binnen weet te halen.
groetjes,
Paul.

Zojuist kwam ik terug van een computerbedrijf waar men bereid was het een en ander voor mij door te lichten. Voor zover ze kunnen zien is alles hardwarematig in orde. Maar ze lieten ook een blauw scherm van Microsoft zien waarin stond dat er de verkeerde BIOS in was geflashed waardoor de hele zaak scheef liep. Zo zetten ze er mijn externe USB kaart in en toen vond de computer dat er een firewire kaart in werd gezet. Toen ze het met een USB kaart van henzelf probeerden toen zette de pc zich zelfs helemaal uit.

Interessant was te horen dat de herkenning van de USB poorten helemaal NIETS te maken heeft met het operating systeem dat je gebruikt. Die poorten worden al aangezet voordat de pc naar Windows gaat. Vandaar dat er ook geen drivers of zoiets aan te pas komen, het is de BIOS die dat aanstuurt.

Dat spreekt dan tegen het feit dat ik de USB poorten aanvankelijk wel onder XP en niet onder Vista zag en ook niet onder een latere versie van XP. Maar goed, blauwe schermen liegen niet en dat betekent voorlopig dat ik uitgepraat ben zolang ik geen originele CD van het moederbord te pakken kan krijgen want daar staat dan wel de juiste BIOS op.

Of iemand moet een goedkoop moederboardje weten voor die AM2 processor....

Zojuist kwam ik terug van een computerbedrijf waar men bereid was het een en ander voor mij door te lichten. Voor zover ze kunnen zien is alles hardwarematig in orde. Maar ze lieten ook een blauw scherm van Microsoft zien waarin stond dat er de verkeerde BIOS in was geflashed waardoor de hele zaak scheef liep.

Flauwekul.

Dan zou je pc het niet eens fatsoenlijk opstarten. (lees: de POST door komen)
Waarschijnlijk was dat een blauw scherm met wat algemene info erin wat misschien de oorzaak kan wezen.

Tegenwoordig zijn de meeste BIOS-en niet meer verkeerde te flashen. Dan wordt meteen al aangegeven dat er geprobeerd wordt een verkeerde versie van het BIOS te flashen en wordt het proces meteen al geannuleerd. Je kan dan niet eens doorgaan met flashen.

Maar goed, wat je kan doen is het originele BIOS-versie er weer in te (laten) flashen:

http://www.foxconnchannel.com/support/downloads.aspx?ProductModel=6100M2MA-RS2H&TypeID=en-us0000003

Bij het 1e blauwe pijltje staat de recenste BIOS-versie en die moet je hebben.

Laatst bewerkt:
Flauwekul.

Maar goed, wat je kan doen is het originele BIOS-versie er weer in te (laten) flashen:

http://www.foxconnchannel.com/support/downloads.aspx?ProductModel=6100M2MA-RS2H&TypeID=en-us0000003

Bij het 1e blauwe pijltje staat de recenste BIOS-versie en die moet je hebben.

Dank je. Ik heb die file opnieuw binnengehaald en dan met het erbij zittende flash.exe bestand uitgevoerd. Maar ik geloof niet echt dat dat iets heeft opgeleverd, de USB poorten reageren na opnieuw opstarten in elk geval nog steeds niet. Ik vrees dat het uiteindelijk toch iets van kope-kope-kope moet gaan worden :-(

Laatst bewerkt:
waarom stuur je niet een mail naar foxxconn?
Hoe oud is het moederbord trouwens?

Voor de vakantie stuurde ik een mail en kreeg een verwijzing naar een bedrijf in Wenen. Ik schreef daarheen maar ontving geen antwoord.

De Duitse recensie is van 20 november 2006 dus nog niet zo heel lang geleden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan