Drivers

Status
Niet open voor verdere reacties.

PJnijm

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 feb 2005
Ben beginnende ICT'er en een van de dingen waar je vaak tegenaan loopt zijn de juiste drivers. Vaak moet je kijken naar het productnummer en deze opzoeken van de fabriek. Vandaag 2 laptops van HP. Nummer opzoeken en hups daar staan ze. Legio's. Je kan ze allemaal downloaden, maar vaak is dit niet nodig. Welke zijn nu echt van belang? En soms krijg je foutmeldingen dat ze niet te openen zijn.

En dan zijn er tig versies waar je naar moet kijken.

Wie heeft tips waar je vooral op moet letten bij het downloaden van drivers? :)

a. Dubbelklik op apparaten (bijv. die nu nog geen driver hebben) in Apparaatbeheer, ga naar tabblad Details en kies Hardware ID's uit het keuzemenu.
Er onder verschijnt dan de PCIID / Hardware ID die je (bijv.) kunt gebruiken in pcidatabase.com (VEN_XXXX is de Vendor aanduiding, de DEV_XXXX aanduiding is de Device aanduiding) of in zijn geheel plakken in devid.info
Andere plekken om dergelijke informatie te achterhalen: pciids.sourceforge.net
Zie verder voor (in essentie) dezelfde instructie als boven:
deze link
deze link
b. Heb je de PCIID, dan kun je (vaak), bijv. m.b.v. hulpmiddelen zoals 7-zip.org een driver uitpakken (vaak ook als het een .exe bestand of .iso bestand is etc.), en dan in de .inf bestanden zoeken naar (minstens) het VEN_XXXX&DEV_XXXX gedeelte. Komt die er in voor, dan zou je de juiste driver moeten hebben.
c. Mogelijk is in de naamgeving of de toelichting van de te downloaden driver de naam van de fabrikant (of het type) te zien. Dat geeft je dan (met de gedecodeerde PCIID) meteen een goede hint welke driver je moet hebben.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik zal er morgen naar kijken alvast bedankt voor de tips.

De chipsetdrivers en na een reboot zie je in apparaatbeheer welke nog nodig zijn.
En de nieuwste drivers zijn ook niet nodig, werkt het dan is het goed.

Nadeel van de automagische windows update is dat je wel eens drivers krijgt die de boel in de soep laten draaien, neem die voor Atheros b.v.

Je wilt zeker niet dat er allerlei drivers erop komen die je niet nodig hebt. Ik heb nu twee laptops staan van HP waarvan ik geen netwerk heb via de WiFi. Ik heb de juiste drivers hiervan nog niet gevonden. Moet zeggen met 8.1 die daarop staat extra lastig zoeken.

Wat is de PCIID van de wifi van HP laptop 1 en die van HP laptop 2?
En (natuurlijk) ook type HP laptop 1 en type HP laptop 2 aangeven.

Misschien komen we op die manier nog aan wat tips voor je.

Overigens kun je evt. uitwijken naar zo'n programma zoals edmoor aangaf, zodra je basis netwerktoegang (via bedraad of wifi) werkend hebt. Natuurlijk download je dan niet de drivers die HP beschikbaar stelt maar die van de fabrikant van de wifi adapter.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ben morgenvroeg weer op het werk, ga ik even naar kijken.......

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan