Formule problemen

huizemeul

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2013
Hoe krijg ik Bedrag in en Bedrag Uit samen gevoegd. Kan ik de twee formules samen voegen zodat ik 1 veld bedrag krijg.
Normaal zou je dit een Query verwerken denk ik . Kan dit ook in een tabel?
Heb diverse manieren geprobeert maar het lukt mij niet.
Bedrag In: IIf(IsNull([In])-IsNull([Uit]);Null;IIf(IsNull([In]);0;([In])-IIf(IsNull([Uit]);0;([Uit]))))
Bedrag Uit: IIf(IsNull([Uit])-IsNull([Begroot Uit]);Null;IIf(IsNull([Uit]);0;([Uit])-IIf(IsNull([Begroot Uit]);0;([Begroot Uit]))))

Bijlagen

• Schermafbeelding 2026-08-12 232204.webp
    Schermafbeelding 2026-08-12 232204.webp
    10,1 KB · Weergaven: 23
Heb nog een vraag vergeten.
Kan ik veld BEGROOT In en Uit samen voegen.
Kan ik veld BEDRAG In en Uit samen voegen.

In dit geval gaat er niets boven een realistisch voorbeeldbestand zonder gevoelige info.
Met een afbeelding kunnen we niets beginnen.
Ik denk zelf dat de afbeelding een screenshot is van Access. Klopt dat?

Laatst bewerkt:
Normaal zou je dit een Query verwerken denk ik .
Dus.........

Ik snap trouwens niet goed wat je bedoelt moet het "samenvoegen" van allerlei velden. Op een bepaalde rij zijn alleen of de IN velden of de UIT velden gevuld. Wat wil je dan met wat samenvoegen op welke rij?
Geef eens een voorbeeld van de verwachte uitvoer.
Bericht automatisch samengevoegd:

Ik denk zelf dat de afbeelding een screenshot is van Access. Klopt dat?
Lijkt er wel op hè. Vandaar waarschijnlijk ook dat de vraag in de rubriek Access gepost is :D

Het klopt het is een access bestand.
Ik heb een voorbeeld er achter geplaatst Nr 2. Zo zou ik het willen hebben

Kan geen access bestand uploaden. Dus een copie.

Nog en puntje. Als er geen bedrag bij begroot word ingevuld moet bedrag leeg blijven.

Bijlagen

• Schermafbeelding 2026-08-13 093208.webp
    Schermafbeelding 2026-08-13 093208.webp
    16,5 KB · Weergaven: 15
  • Schermafbeelding 2026-08-13 101238.webp
    Schermafbeelding 2026-08-13 101238.webp
    18,2 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
Heb diverse manieren geprobeert maar het lukt mij niet.
Mij ook niet; ik heb een tabel gemaakt volgens jouw plaatje, met dezelfde namen en waarden, in ik krijg andere resultaten met jouw formules. Dus ofwel je formules in je afbeeldingen zijn anders, ofwel er is wat anders aan de hand. Sowieso snap ook ik niet wat je nu precies wilt zien als resultaat. Het verschil tussen Begroot en daadwerkelijk uitgegeven/ontvangen snap ik nog wel. Maar dat zie ik dus niet terug in je formules.
Als je een query hebt die bovenstaande gegevens genereert: post dan in ieder geval eerst de SQL van die query, dan kunnen we daar mee aan de slag. Verder zet ik wat vraagtekens bij de ingewikkelde constructie van jouw formules...

Laten we zeggen dat je voor [Bedrag In] de verkeerde formule hebt gepost, en dat je deze bedoelde:
Code:
Bedrag In: IIf(IsNull([In])-IsNull([Begroot In]);Null;
IIf(IsNull([In]);0;([In])-IIf(IsNull([Begroot In]);0;([Begroot In]))))
En dat [Bedrag Uit] correct is. Dan zie je de bedragen zoals je die je in het plaatje ziet. Dan kun je de twee velden 'samenvoegen' in een nieuw veld:
Code:
Totaal: [Bedrag In]-[Bedrag Uit]
Is dat wat je bedoelt?

Laatst bewerkt:
Het blijft een een vaag verhaal. Je weet dat een query de beste oplossing is, maar vertelt er niet bij waarom je daar niet voor kiest. En de formules zijn inderdaad nodeloos ingewikkeld.

Als je dan met alle geweld berekende gegevens in je tabel wilt hebben doe dat dan goed en gebruik het gegevenstype "Berekend". Dan hoef je er verder niets aan te doen en weet je dat Access je gegevens consistent houdt. De berekening is simpel, bijvoorbeeld voor "Bedrag_Uit":
berekend.webp

Ik weet niet in welke versie(s) dit gegevenstype beschikbaar is. Ik gebruik M365 en weet niet wat jij gebruikt.

Beste OctaFish.
Klopt formule was verkeerd. Dank je
Blijf een leek. Maar jullie hulp is zeer welkom. Blijf stoeien.
Hoop dat ik het nu goed uitleg!!!!!
Heb veld In, veld uit en veld begroot.
Welke formule heb ik nodig om in VELD 1 de bedragen te krijgen uit VELT 11.

Bijlagen

Terug
Bovenaan Onderaan