• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Drop-down excel - Keuze vervalt na gebruik

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeesH

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 jun 2020
Ik wil een drop-down toevoegen in excel, maar deze zo instellen dat wanneer de keuze is gemaakt de optie in de drop-down komt te vervallen. Is dit mogelijk?

Voorbeeld:
Kolom A rij 1: Keuze uit peer, appel, banaan en kiwi - gekozen peer
Kolom A rij 2: Keuze uit appel, banaan en kiwi - gekozen appel
Kolom A rij 3: Keuze uit banaan en kiwi - gekozen banaan
Kolom A rij 4: Keuze uit kiwi

Ik wil voorkomen dat de keuze die is gemaakt, nog een keer gemaakt kan worden tot dat alles gekozen is. Is dit mogelijk?:D

Plaats eens een klein voorbeeldbestandje. Tevens: Welke versie van Excel heb je exact? Heb je al dynamische matrix functies zoals FILTER?

Voorbeeld

Zie hier een voorbeed bestandje in Excel 2016.
In Kolom B tm I kan je kiezen uit een drop-down van 8 items. Stel je kiest in B2 voor Peer, dan wil ik dat de keuze in de drop-down komt te vervallen voor kolom B tm I, regel 2 tot en met 9.
Oftewel; je kan maar 1x een item gebruiken in dit gebied.

Dan heb je in B12 weer deze zelfde 8 items. Ook dit mag je maar 1x gebruiken in kolom B tm H, regel 12 tot en met 19.

Kan dit?

Bijlagen

Het lijkt er zeker op, maar als ik dan in Kolom B peer kies, dan moet dat in Kolom C niet meer mogelijk zijn.
Ik zie je tabblad Validatie. Hoe kan ik dit zelf instellen dat het automatisch gaat?

Dankjewel wel JP

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan