drop down menu fout.

Status
Niet open voor verdere reacties.

legazy

Gebruiker
Lid geworden
22 aug 2007
Beste iedereen,

ik heb een dropdownmenu gevonden op internet, en nu wil ik hem graag op men website zetten, nu is alleen het probleem dat de menu zich opkropt ( zie :
http://www.vv-dkb.nl/test/indextest.php )
maar als ik het menu apart laat verschijnen ( zie : http://www.vv-dkb.nl/test/menu/menutest.htm )
dan doe die het wel perfect, mijn vraag hoe krijg ik het fatsoenlijk in de website geplaatst.

ik heb geprobeert in een frame opbouw van html en één met div, maar het effect was bij beiden hetzelfde.

hopende dat iemand mij kan helpen,

afz. Stefan

Laatst bewerkt:
Gebruik eens op die pagina met alleen het menu ook dezelfde context.

Dus zet het eens in die div.

PHP:
<div id='menu'>
  <script>maakMenu('menu2balk',link,prop);</script>
</div>
Dan moet je wel even zorgen dat style.css is gelinkt aan dit bestand.

Wat mij ook opvalt is dat je meerdere keren de tag <body> gebruikt. Dit is niet echt de bedoeling, je gebruik <body> maar 1 keer en dat is na </head>.

Alles wat je daarna doet moet je maar op zien te lossen met een div. (Wat makkelijk kan aagezien je telkens alleen maar de kleur wijzigt)

Heb je een link naar de pagina waarvan je dit script hebt?

Wellicht dat we daar wat informatie kunnen vinden.

Probeer het menu eens buiten de <table>-tag.

Ik heb zo het vermoeden dat hij niet helemaal lekker loopt doordat hij in een tabel zit.

Dat wist ik al, maar plaats hem op deze eens buiten de tabel.

Waarschijnlijk heb je de verkeerde link gestuurd want hij staat op die pagina nog gewoon in de tabel
PHP:
 <tr>
    <td width="540" height="36" background="pictures/achtergrond/menubar.jpg"><script>maakMenu('menu2balk',link,prop); </script> </td>
  </tr>

jawel script staat er nu 2x in.... en op de "normale" plek , en helemaal onderaan onder de table.

Hmm mijn ideeën raken aardig op... :confused:

Misschien moet je het voorbeeld even op die pagina van robsdomein volgen... Daar hebben ze hem zo:
PHP:
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
maakMenu('menu2balk',link,prop);
</script>
Terwijl jij alleen maar <script> hebt.

Beste Legazy,

Ik heb je script bekeken en het is een beetje alternatief en onnodig ingewikkeld. Als je de CSS uitleest dan zie je dat het werkende menu de eigenschap:

position: absolute;
left: 20px;

het volgende element heeft left: 170px. Bij je niet werkende script wordt de left niet goed toegewezen. Ik heb heb even gekeken wat het script fout doet, maar het is zoals gezegd onnodig ingewikkeld/lang. Hieronder even een linkje naar een post van van de week waar ik een iets kleiner systeem heb toegelicht:
http://www.helpmij.nl/forum/showpost.php?p=2045175&postcount=2

Ik hoop dat dit je probleem verhelpt.

Wout

Opzich lijkt mij de functie die Egel in dit bericht en deze dan wat makkelijker te implementeren.

Het principe is volgens mij hetzelfde.

@TheDevil:
Het is inderdaad iets makkelijker te implementeren omdat het een enkele functie is. De functie die Egel geschreven heeft, is voor het uitklappen na een klik. Dan kun je een toggle gebruiken. Als je echter een mouseover wilt hebben dan is toggle onbruikbaar omdat je hem bij een rollover laat zien, en bij een rollout verbergd.

De UL/LI structuur is om flikkeren te voorkomen. Zie post waar ik heen linkte.

De beschreven functie kan overigens nog makkelijker:

Code:
		window.onload = function(){
			var submenu_triggers = document.getElementsByClassName('submenu-trigger');
			var submenu_containers = document.getElementsByClassName('submenu-container');		

submenu_triggers.each(function(obj, i) {
				submenu_containers[i].style.display = "none";
				Event.observe(submenu_triggers[i], 'mouseover', function(){ submenu_containers[i].style.display = "block"; });
				Event.observe(submenu_triggers[i], 'mouseout', function(){ submenu_containers[i].style.display = "none"; });						
			});
		}

HTML:
      <li class="submenu-trigger"><a href="/">Link</a> 
        <ul class="submenu-container">
          <li><a href="/">Submenu</a></li>
        </ul>
      </li>

De class submenu-trigger geef je aan de LI die het bij een rollover een uitklap menu moet tonen. De container is het submenu.

Deze code vereist de aanwezigheid van de Prototype libraby: www.prototype.org

Wout

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan