• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

drop down menu met vrij invulveld

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jubu

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2020
Berichten
14
Is het mogelijk om een dropdown menu te maken met een vrij invulveld (dus geen vooraf vastgestelde waard)?
Hoe kun je dit doen?
 
Hi, dank voor het meekijken en meedenken.
Wat ik graag zou willen is dat degene die de vraag beantwoordt, naast de vaste keuzes in de lijst (appel banaan sinaasappel), in dat veld ook nog elk willekeurig ander stuk fruit (voor jou dus kiwi) in kan typen en dat er dan juist geen foutmelding komt. Weet je of dat mogelijk is?

En is het in excell ook mogelijk om in een veld/cel een dropdown menu te maken waarin je meerdere keuzes kunt aanvinken? Dus bijvoorbeeld dat ik zowel appel als banaan kan aanvinken en dat beide in de doelcel genoteerd worden? Dus in jouw voorbeeld dat op tabblad in in B2 komt te staan 'appel, banaan'?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Dat kan, op die link kun je t vinden. Gegevensvalidatie van de cel, dan derde tab:foutmelding -> foutmelding weergeven..... etc uitvinken
 
zie hier.
 

Bijlagen

  • validatie.xlsx
    24 KB · Weergaven: 101
En is het in excell ook mogelijk om in een veld/cel een dropdown menu te maken waarin je meerdere keuzes kunt aanvinken? Dus bijvoorbeeld dat ik zowel appel als banaan kan aanvinken en dat beide in de doelcel genoteerd worden? Dus in jouw voorbeeld dat op tabblad in in B2 komt te staan 'appel, banaan'?

Okee, dank je JVeer! En weet je ook of dit kan?
 
Hier een bestandje uit mijn archief.
(auteur onbekend)
 

Bijlagen

  • meerdere items selecteren.xlsm
    19,8 KB · Weergaven: 55
Het gebruik van Instr vind ik een beetje listig als je vrije invoer toestaat en de validatielijst niet bekent is.

obv het bestand in #5. Beter kan je zelf een bestand plaatsen want nu zal je van alles aan moeten passen om het werkend te krijgen.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Target.Address(0, 0) = "E1" Then
    Application.EnableEvents = False
    c00 = Target.Value
    If c00 <> "" Then
      Application.Undo
      c01 = Target.Value
      If Len(c01) > 0 Then
        y = Split(c01, ",")
        For j = 0 To UBound(y)
          If y(j) = c00 Then b = True
          c02 = IIf(y(j) = c00, c02, c02 & "," & y(j))
        Next j
      Target.Value = IIf(Left(c02, 1) = ",", Mid(c02, 2), c02) & IIf(b, "", "," & c00)
       Else
        Target.Value = c00
      End If
    End If
    Application.EnableEvents = True
  End If
End Sub

@popipipo, volgens mij gaat het in jouw bestandje niet helemaal lekker met de komma's.
 
Ik had van aa a gemaakt en dat gaf wat vreemde effecten.
 
Zie het nu ook

Heeft te maken met de lengte, met 1 of 2 karakters gaat het soms mis
 
Het gebruik van Instr vind ik een beetje listig als je vrije invoer toestaat en de validatielijst niet bekent is.

obv het bestand in #5. Beter kan je zelf een bestand plaatsen want nu zal je van alles aan moeten passen om het werkend te krijgen.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Target.Address(0, 0) = "E1" Then
    Application.EnableEvents = False
    c00 = Target.Value
    If c00 <> "" Then
      Application.Undo
      c01 = Target.Value
      If Len(c01) > 0 Then
        y = Split(c01, ",")
        For j = 0 To UBound(y)
          If y(j) = c00 Then b = True
          c02 = IIf(y(j) = c00, c02, c02 & "," & y(j))
        Next j
      Target.Value = IIf(Left(c02, 1) = ",", Mid(c02, 2), c02) & IIf(b, "", "," & c00)
       Else
        Target.Value = c00
      End If
    End If
    Application.EnableEvents = True
  End If
End Sub

Bovenstaande is voor gevorderden denk ik? ;-) Dank allen voor het meedenken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan