• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

drop down menu

Status
Niet open voor verdere reacties.

frankh1

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2006
Is het mogelijk om een drop down menu te laten verwijzen naar een ander tabblad?

Ja, geef die cellen een naam, en verwijs dan in de lijst van de data validatie naar die naam.

Ja, als je de lijst een naam geeft.
Selecteer de lijst en type een naam in het naamvak en enter.

Validatie - verwijzing '=lijstnaam'

Gr. Cobbe

of maak gebruik van een hulpcel

zet bijv. in cel AA1: blad3!H7:H17

zet als formule voor de validatielijst: =indirect(AA1)

Laatst bewerkt:
of maak gebruik van een hulpcel

zet bijv. in cel AA1: blad3!H7:H17

zet als formule voor de validatielijst: =indirect(AA1)

Voor de snelheid van het bestand is het beter om INDIRECT in situaties zoals deze te voorkomen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Plaats svp. een voorbeeldbestand waaruit het snelheidsverschil blijkt tussen het gebruik van een benoemd bereik voor een validatielijst en het gebruik van een hulpcel met de funktie indirect.

Plaats svp. een voorbeeldbestand waaruit het snelheidsverschil blijkt tussen het gebruik van een benoemd bereik voor een validatielijst en het gebruik van een hulpcel met de funktie indirect.

Indirect is een Volatile functie die steeds wordt aangeroepen als een wijziging plaatsvindt.
Dus is het beter om dat te voorkomen.
Als je dan nóg bewijs nodig hebt, tja.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Het gebruik van veel volatiele functies in een uitgebreid bestand is vertragend, overbodig en verwarrend. (sorry, ik kon het niet laten.)

Meer informatie staat hier: http://www.decisionmodels.com/calcsecretsi.htm.

Uiteraard geldt dit enkel voor uitgebreide bestanden. Het snelheidsverschil is zeer klein in bestanden die klein tot middelgroot zijn.

Wigi

@Wigi

Of het gebruik 'verwarrend' is lijkt me twijfelachtig (het citaat kwam me vaag bekend voor).;)
Dank voor de verwijzing.
Na lezing lijkt me de conclusie bijna: 'wil je dat Excel snel loopt gebruik dan geen formules'.

Graag gedaan.

De conclusie lijkt mij te zijn dat er een afruil is tussen snelheid en grootte (hoe uitgebreid, dynamisch, ...) een spreadsheet. En dat men snelheid toch enigszins kan vrijwaren mits het vermijden van constructies als:

- ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(...);"";VERT.ZOEKEN(...))
- matrixformules
- volatiele functies

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan