• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Drop down menu

Status
Niet open voor verdere reacties.

marijn tutyens

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2009
Goeiemorgen,

In bijlage heb ik een excell file gepost, daarin staan alle landen vermeld in kolom A. In rij 1 staan er nummers van 1 tot 18.
In het bereik tussen kolom A en rij 1 is een voorwaardelijke opmaak ingesteld waarbij een cel groen wordt als er een getal 1 in komt en rood wordt wanneer 0 ingevuld wordt.

Wat ik nu graag had gehad, is een Keuze menu waar wanneer ik vb. een land kies via keuzelijst (denk ik), mij automatisch getoond word welke cellen van 1 tot 18 groen zijn opgelicht en omgekeerd ook, dus wanneer ik een getal kies van 1 tot 18 ik dus een opsomming krijg van alle landen die groen zijn opgelicht.

ik heb zelf al een beetje geprutst met keuzelijsten maar wist niet echt hoe er aan te beginnen.

alle hulp hierbij is welkom,

Vriendelijk bedankt,

Marijn

Bijlagen

Maw wil ik gegevens uit Kolom A of Rij 1 apart kunnen selecteren om zo te kunnen zien welke gegevens in de bijhorende kolom of rij groen gekleurd zijn.

wanneer ik een land aanklik wil ik van de nummers 1 tot en met 18 kunnen zien welke velden Groen gekleurd zijn zonder dat ik gans het document telkens moet doorzoeken.

(de velden zijn nog niet ingevuld nu maar je zult zien als je een 1 invult dat de cel groen wordt en bij een nul de cel 3 wordt.)

Wellicht te makkelijk gedacht, maar: Autofilters

In de bijlage heb ik op rij 1 (verborgen) de fomule =SUBTOTAAL(9;B4:B250) gezet. Deze formule geeft de som van alle rijen die NIET verborgen zijn.

ALs je door middel van een autofilter een land kiest uit de lijst in kolom A, telt de formule dus alleen de waarden op van dat land. Vervolgens in rij 2 voorwaardelijke opmaak toegepast zodat de kolom-koppen groen worden als de waarde van het subtotaal groter is dan nul.

Minpuntje is natuurlijk dat de formule (en dus de voorwaardelijke opmaak) ook uitgerekend wordt als het filter niet toegepast is. Is dat een probleem?

En kun je je probleem misschien nader uitleggen? Want ik vrees dat ik het niet helemaal begrijp.

Bijlagen

Autofilter

Hallo,

alvast bedankt voor de hulp,

Het is de bedoeling om de 1 tot en met 18 te vervangen door bedrijven. om daarna te kunnen aanduiden per bedrijf in welk land ze actief zijn. daarom zou ik dan graag een land kunnen selecteren en zien welke bedrijven actief zijn in dat land of omgekeerd een bedrijf kiezen en weten in welke landen ze actief zijn.

vriendelijk bedankt,

Formule in rij 1 iets aangepast, zodat ie alleen reageert als er gefilterd is.

Als je kolom A (landen) filtert, worden de kolomkoppen groen als er een waarde >0 in de gefilterde rij zit.

Je kunt de overige kolommen ook filteren (ik ga er even van uit dat je in de cellen een 1 zet voor 'actief' en een nul of niks als 'niet actief',). Als je kolom B dan filtert op '1', krijg je alleen de landen naar boven waar een 1 in voorkomt in die kolom.

Kun je hier verder mee of mis je nog iets?

Bijlagen

Beste marijn tutyens ;)

Zie mijn bestandje, wat ik er van gemaakt hebt.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Dag Danny,

Ziet er heel erg goed uit, zo had ik het niet gedaan.
Landen heb ik kunnen bijvoegen in de eerste drop down menu. maar wat als ik de landen wil uitbreiden naar rechts toe?

kan ik ergens de achterliggende formule terug vinden.

maar alvast heel erg vriendelijk bedankt.

groeten Marijn

Kijk bij Invoegen >> Naam >> Definiëren om namen bij te voegen

Beste marijn tutyens ;)

In Office 2007 is dit FORMULES -- NAMEN BEHEREN en zie lijst.

Groetjes Danny. :thumb:

Hier een mogelijke oplossing
Verdeeld over 2 tabbladen 'bedrijf ->land' en 'land -> bedrijf'
Dan met verticaal zoeken en een filter

Heb alles even ingekort anders werd het bestand te groot
De gegevens van tabblad 'land -> bedrijf' worden gehaald uit tabblad 'bedrijf -> land'
Je hoeft de gegevens dus maar 1 maal in te voeren.

Bijlagen

Selecteren

In bijlage nog eens mijn bestand.
Ik heb alles al kunnen aanpassen via namen beheren.

ik zou enkel nog willen dat mijn kolommen van het ene werkblad op het ander werkblad in rijen worden gekopieerd. ik heb hier al dollartekentjes in op alle mogelijk plaatsen proberen zetten maar tevergeefs.

en ik vind het zelf een beetje zottenwerk om voor het ganse werkblad met een bereik van C2 tot U246 elk cijfertje aan te passen.

iemand een beter idee?
(vraag beter geformuleerd in de xls file)

groeten marijn

Cel C2 kun je toch gewoon selecteren en slepen??

wanneer je cel 2 naar beneden sleept vershcijnt er #N/B (bij de eerste rijen lukt het inderdaad. maar de rest?)

ipv 5 tm 20 moet er natuurlijk wel bedrijf 5 - bedrijf 20 staan!

Dag,

Zoals je zal zien werkt alles vanaf bedrijf 4 niet goed meer mee. En ik vind het echt niet. slepen werkt niet kopieren ook niet.

groeten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan