• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Drop down menu

Status
Niet open voor verdere reacties.

fredmld

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2011
Berichten
18
Goedemiddag,

Ik ben niet zo handig met excel. Al veel voorbeelden opgezocht maar komt niet tot de juiste formule/manier om een drop down menu te maken.

De kleur in het bestandje geeft aan welke drop down menu waar moet komen.

Verder wil ik graag dat als er voor BTW wordt gekozen ook automatisch het BTW bedrag wordt uitgerekend in de cel ernaast. Is dit mogelijk? het btw bedrag is 19%.

Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt,

Gr. Fred
 

Bijlagen

  • Merk en maat.xlsx
    10,6 KB · Weergaven: 41
Code:
=IF(B5="ja";A5*0,19;0)
Hier een mogelijke oplossing.
 
Kijk even naar de uitwerking
 

Bijlagen

  • Merk en maat(rdg).xlsx
    10,7 KB · Weergaven: 49
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie hulp. Alleen is mij nog niet duidelijk hoe ik een drop down menu maak? Hebben jullie hiervoor ook een oplossing?
 
In het engels is het: Data - Data validation - Validation criteria (list) selecteren en dan de betreffende lijst selecteren waarruit je drop down menu uit moet bestaan.
In het nederlands zal het wel iets van Data - data valideren zijn lijkt mij dan.....

Hoop dat je er wat aan hebt :D
 
Hoe hou ik mijn cel leeg als er geen BTW wordt gerekend? Ik de volgende formule er in staan:= KIEZEN(B5="ja";A5*0,19;0) Nu komt er als er geen BTW gerekend wordt het volgende te staan: #waarde!.
 
Hoe kan ik data vanuit een ander werkblad(ik wil hier al mijn keuze mogelijkheden in kwijt) in een drop down menu krijgen?
 
dan geeft je de keuze (op het andere werkblad) een naam.

vervolgens kun je bij de data-validatie naar de naam verwijzen.
 
Tot zover lukt dit ook weer! Bedankt voor de tip.

Echter ik stuit op een volgend probleem. Ik heb bij de keuze mogelijkheid om wel of geen BTW te kiezen de keuze uit Ja en Nee. Bij Ja gaat alles goed en bij Nee niet. Wie weet waar de fout zit en hoe die op te lossen?

ZIe mijn bestandje. Bekijk bijlage BTW probleempje.xlsx
 
Hallo

Ik heb het niet geheel gevolgd, de topic.
Maar bedoel je dit??

mvg Peter
 

Bijlagen

  • BTW%20probleempje(1).xlsx
    10,7 KB · Weergaven: 29
Bedankt, maar als ik nu de BTW op ja zet, dan geeft de formule het BTW bedrag niet weer. Dus de formule moet werken met zowel de optie ja als nee bij BTW?.
 
#peter59: Ja dit bedoel ik. Alleen nu komt er bij nee geen marge en % van winkelwaarde uit? hoe dit op te lossen?
 
vul in je bestandje in f5 de formule van popipipo (post 13) in:

Code:
=IF(E11="ja";B11/119*19;[COLOR="darkred"]0[/COLOR])

bij jouw staat op de rode tekst ""; dit moet zijn 0.

pas het aan en je probleem is opgelost.

P.s. deze formule ook invullen in f11.

"" betekent leeg en daarom wordt een foute marge bepaald.
je krijgt ook een foutwaarde #waarde! in je cellen te staan.
 
Laatst bewerkt:
Hallo fredmld

Ik heb helaas de gehele topic niet gevolgd.

Maar wat moet er bij "marge" en "% winkelwaarde" komen te staan als er geen BTW (nee) wordt neer gezet??

mvg Peter
 
Oeldere, "" vervangen door 0 was inderdaad de juiste optie.

Bedankt allemaal. Ik vind het super dat jullie me willen helpen.
 
Hallo

Je kunt beter een nieuwe topic starten.
Maar toch een klein voorbeeldje.

Ik hoop dat het een klein beetje duidelijk is.

mvg Peter
 

Bijlagen

  • validatie.rar
    42,5 KB · Weergaven: 19
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan