• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

dropdown excel op naam klikken en er verschijnt een nummer

• Onderwerp starter Onderwerp starter rsk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

rsk

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2012
Beste helpers,

Ik zit met het volgende waar ik niet uit kom.
Ik weet hoe ik een dropdown moet maken in excel maar nu wil ik een dropdown maken met als b.v. de dropdown in cel e2 staat dat daar woorden in staan zoals ziek, tandarts enzo dat als ik b.v. op tandarts klik dat in cel e2 b.v. het nummer 1001 komt te staan en tandarts 1002 enzo

Is dit mogelijk? zo ja kan iemand mij vertellen hoe ik dat moet doen?

Alvast heel erg bedankt

als je in excel een waarde in een cel wilt overschrijven heb je vba nodig.
waar om laat je het nummer niet de cel ernaast verschijnen?

omdat het een standaard weekstaat is van mijn nieuwe werkgever en ik wil die voor mijn zelf vergemakkelijken. Die vba is dat te doen voor een leek? hoe moet ik het doen?

Laatst bewerkt:
Op zich niet zo moeilijk maar dan is er wel een voorbeeld bestandje nodig met wat waar staat.

Maak een Combobox uit de ActiveX-controls zonder Vba.

@HSV

Klinkt tamelijk tegenstrijdig. Ik ben benieuwd hoe je dit aanpakt.:cool:

Ergens een tabelletje maken.

Eigenschap 'Textcolumn' op 2.

Hoe wordt die Combobox gevuld ?

Met welk hulpmiddel stel je die eigenschap in ?

Moet ik met jouw kennis daar ook nog antwoord op geven?

Mensen ik kan hier nog niks mee. Ik ben geen steek verder opgeschoten

Ik wel:d Plaats het bestandje eens of leg even uit wat je zoal geprobeerd hebt. Met loze kreten als 'Mensen ik kan hier nog niks mee. Ik ben geen steek verder opgeschoten' kan volgens niemand wat.

Mensen ik kan hier nog niks mee. Ik ben geen steek verder opgeschoten
Ik begrijp deze reactie wel maar je moet zelf ook wel wat doen.
Plaats eens een voorbeeld bestandje.

Hier een bestandje uit mijn archief die je misschien iets verder kan helpen.
Voor meer of beter advies hebben we toch echt jou bestandje nodig.

Bijlagen

Is dit niet typisch een gevalletje "verticaal zoeken"?

Maar inderdaad, een voorbeeld zegt meer dan 1000 woorden :d

popipipo je best de beste :D Hoe heb je dat gedaan met als ik dd aanklik onder het kopje cito komt er 5,5 te staan.
Zo bedoel ik het precies

Zoals Sylvester in #2 al zei
als je in excel een waarde in een cel wilt overschrijven heb je vba nodig.

hsv wat je heb gemaakt werkt goed maar mag ik ook een uitleg van je met hoe je zoiets maakt ?

Dat het nummer ook boven aan de dropdown komt te staan dat is niet goed, het moet letterlijk alleen in de dropdown veranderen en in geen enkele andere cel

Uit de opties van Excel menu 'Aanpassen' de hieronder benoemde knoppen in het lint zetten.
Besturingselementen invoegen + Ontwerpmodus.

Als die knoppen er eenmaal staan, dan op de button 'Besturingselementen invoegen' klikken en kiezen voor 'ActiveX-besturingselementen' → Keuzelijst met invooervak
(combobox).
Plaats het op het werkblad door met de muis te slepen voor de juiste grootte.
Rechtermuisklik op de combobox voor de eigenschappen.

Listfillrange = Blad2!A1:B2
Boundcolumn = 2
Columncount = 2
Textcolumn = 2
Linkedcell = E2 → Deze mag je dus verwijderen.
Ik heb de Combobox in het voorbeeldje aan E2 gelinkt en de combobox iets lager geplaatst.
De Combobox is nu nog geselecteerd, maar maak bruikbaar door op Ontwerpmodus te klikken (driehoek, liniaal, potlood).

sorry dat ik zo laat reageer HSV maar eerder had ik helemaal geen tijd om me erin te verdiepen.
Ik snap er totaal niks van hoe je wat moet doen. Ik zie in je schrijven dat je ook over blad 2 heb.

Zou je het op een andere manier kunnen uitleggen? B.v. stap 1 , 2 enz ?

Hoever ben je inmiddels met het voorbeeldbestandje? Als je het in dezelfde cel wil hebben heb je VBA nodig. HSV is zo vriendelijk geweest dat er een bestandje is en dat de gegevens opgezocht worden in blad2. Maar hoe jouw bestandje eruit ziet blijft natuurlijk de vraag.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan