• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

dropdown koppelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mcstupid

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2011
Beste mede-leden:thumb:,

voor mijn werk ben ik een lijst aan het aanpassen met opbrengsten.
Omdat door de medewerkes alles nog handmatig wordt ingevoerd en tijdrovend is, wil ik dit vereenvoudigen met dropdowns.
Hieraan zijn vaste waarden gekoppeld waaronder de klant, smaak, volume en het artikel.

D.m.v. de dropdowns moet het personeel de klant, smaak, volume en het artikel selecteren.

Met heel veel zoeken op dit forum ben ik ook inmiddels wat wijzer geworden maar het is iedere keer net niet wat ik zoek.
Zo kon ik met behulp van"Dropdown menu in een ALS-functie" dat als ik klant1 selecteer dat alleen de artikelen van klant1 gekozen kan worden.

Mijn doel is om deze lijst zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken dat het personeel alleen maar hoeft aan te geven met behulp van de dropdown menu wanneer wat geproduceerd is. Door middel van selectie kunnen zij het ene uitsluiten.

Nou vrees ik dat ik uitkom met Acces maar daar heb ik helemaal geen kaas van gegeten:rolleyes:...

het lukt mij niet om een bestand te uppen dus ik kan ook geen voorbeeld laten zien...

Kan iemand mij helpen:confused:?

Bij Voorbaat dank,

Roelof

als ik een bestand wil uploaden, geeft ie nadat ik "uploaden bestanden" heb aangeklikt een rood tekentje met een uitroepteken...

stuur het bestand maar als een persoonlijk bericht naar mij, dan kijk ik wel (of er iets mis is met het bestand) en plaats ik het daarna wel.

dan maar ergens anders ;)

Code:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-DFMKFLIA3DOS.xlsx

Ietsje andere aanpak.
Edit: derde mogelijkheid toegevoegd.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Allemaal bedankt voor jullie hulp:thumb:.
Ik kan nu in ieder geval iets.
Ik zag dat ik wat fouten had gemaakt in m'n voorbeeldje wat het voor jullie ook niet duidelijker maakte.:evil:

Ik besef me wel dat als ik het voorbeeld van Popipipo of mezelf zou nemen dat ik oneindig veel namen moet toekennen en @popipio: het is nog niet helemaal wat ik bedoel
Stel dat ik de klant3 kies en het volume bijv. 2,5 L dan zou ik alleen nog maar mogen kiezen kiezen uit 2 opties.

Ik denk dat de optie van Wher het makkelijkst is. Alleen snap ik nog niet helemaal wat je bedoelt met die ctrl+shift+enter.:cool::d

Ik ga wel wat puzzelen.

Nogmaals bedankt voor de tijd en moeite!

Een matrix formule bevestig je niet met "enter", maar met "ctrl+shift+enter". Dit wil zeggen: je houd gelijktijdig de ctrl-knop en de shift-knop ingedrukt, en vervolgens (met beide nog ingedrukt) druk je op enter. Dan laat Excel de accolades "{}" rond de formule verschijnen (deze niet zelf intypen!)

haahaha :D
Ik snap wel wat je bedoelt met ctrl+shift+enter maar niet de betekenis ervan :)

ik heb in een andere topic gevraagd hoe ik de #N/B kan weglaten als er nog ingevoerd is.
Is dat wel mogelijk? heb met behulp van de voorbeeldjes in de topic al geprobeerd om dat voor elkaar te krijgen maar het wil mij niet lukken.

mss maar een keer excel beginnen ;)

In het algemeen gesproken kun je de #N/B weglaten door je formule als volgt uit te breiden:
Code:
=if(isna(formula);"";formula)

In het algemeen gesproken kun je de #N/B weglaten door je formule als volgt uit te breiden:
Code:
=if(isna(formula);"";formula)

En voor de engelse versie is dan

if = als en na = nb?

en uiteindelijk wordt het:

Code:
=ALS(ISNB(INDEX(Blad2!$C$2:$C$192;VERGELIJKEN($C5&$D5;Blad2!$A$2:$A$192&Blad2!$B$2:$B$192;0));0;INDEX(Blad2!$C$2:$C$192;VERGELIJKEN($C5&$D5;Blad2!$A$2:$A$192&Blad2!$B$2:$B$192;0))

maar dat had ik al geproberd maar dan geeft ie een melding dat de formule ongeldig is.

vanaf excel 2007 is dit ook mogelijk:
Code:
=IFERROR(formula;"")

bedankt popipipo!

heb hem ff vertaalt naar het nederlands en het werkt!!

Ik dank u allen voor uw tijd en moeite!!

en dan doet het volgend probleem zich voor...
Nou geeft ie helemaal geen waarde meer...

en opgelost met ctrl+shift+enter :)

Laatst bewerkt:
=ALS(ISNB(INDEX(Blad2!$C$2:$C$192;VERGELIJKEN($C5&$D5;Blad2!$A$2:$A$192&Blad2!$B$2:$B$192;0)));0;INDEX(Blad2!$C$2:$C$192;VERGELIJKEN($C5&$D5;Blad2!$A$2:$A$192&Blad2!$B$2:$B$192;0)))
Ik denk dat je een haakje vergeten bent.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan