• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dropdown lijsten linken

Status
Niet open voor verdere reacties.

claciar

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2005
Berichten
97
Hoi,

Is er iemand die me zou kunnen helpen met het volgende?

Ik ga het proberen uit te leggen. Iedereen begrijpt me als ik vertel dat je op bepaalde websites je gegevens moet invoeren, en dan doel ik op land van afkomst. Bij het selecteren van je geboorteland worden er automatisch de steden van je geboorteland getoond, waaruit je dus je geboorte stad kunt kiezen.

Dit zelfde wil ik bereiken in Excel. Maar in mij geval wil ik dat als ik een sector kies, er in de naast gelegen cel een dropdown lijst verschijnt met de branche van deze sector.

Dus b.v. ik kies de sector ¨landbouw¨ dan krijg ik in de naast gelegen cel een dropdown lijst met de branches van de sector landbouw.

De lijsten heb ik, maar ik heb geen idee hoe ik ze kan linken met elkaar.

Ik hoop dat ik me vraag duidelijk heb kunnen maken.

Claciar.
 
Hier kan je het antwoord vinden, uitgelegd van naaldje tot draadje.

Wigi
 
Top Wigi.... Hier staat inderdaad alles wat ik nodig heb..

1 vraagje nog. Is het mogelijk om de gegevens uit Blad 2 te halen? Hij geeft aan dat het niet mogelijk is, heel vreemd.

Dus de lijst met gegevens in blad 2 plaatsen en alle dropdown opties in blad 1.

In bron heb ik nu dit staan: =$A$1:$A$30

Maar wat moet er bij om de gegevens uit blad 2 (sheet 2) te krijgen?

Groet,
 
Wat je moet doen is een naam geven aan het bereik.

Selecteer de cellen A1: A30.
Geef het bereik een naam (linksboven naast de A)
Kies bij DATA - VALIDEREN voor Lijst en bij Bron voor: =[naam van het bereik]
Klik op Enter en de lijst is beschikbaar.

Stel naam bereik (A1:A30) is landbouw
Bij DATA - VALIDEREN voor Lijst en Bron komt: = landbouw


Met vriendelijke groet,

Roncancio
 
Gebruik een bereik dat je benoemt en dan de naam zelf gebruikt, zoals hier werd gedaan met FruitList.
 
Okido, ik ga er mee aan de slag.. bedankt voor jullie hulp.. Zodra i werkt zal ik hem op opgelost zetten.

Txs
 
Misschien dat iemand me kan vertellen wat er verkeerd is gegaan aan de attached file die ik heb gemaakt... zoals vermeld heb ik een probleem met de dropdownlijsten.

In cel B4 zit een dropdownlijst voor de sectoren.
In cel B5 zit een dropdownlijst van de branches die gekoppeld is aan B4.

Maar hij doet het alleen bij ¨houtindustrie¨. Waarom, omdat dit een woord is die geen spaties heeft.. hoe krijg ik het voor elkaar om die andere drie ook werkend te krijgen zonder de spaties weg te halen??

Dank je wel??

Claciar
 

Bijlagen

  • Sector-Branche.zip
    5,7 KB · Weergaven: 25
Het probleem is dat je de bereiken heb benoemd met _.
De computer dan daardoor teksten als Landbouw en Visserij eenvoudigweg niet vinden.

Helaas kan je de bereiken niet benoemen met spaties.
 
In bijgewerkt bestand wordt de dropdown vastgesteld aan de hand van de waarde die ik cel B4 is gekozen.
Zodra er dus in cel B4 een keuze wordt gemaakt, wordt de dropdown in cel B5 aangepast.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Laatst bewerkt:
Hartikke bedankt voor je hulp... zou je me nog een keer stap voor stap kunnen uitleggen waar ik wat moet veranderen.. dit is namelijk een gedeelte van de lijst. Ik heb rond de 30 sectoren.

Ik zag dat je (=INDIRECT)hebt veranderd. maar hoe moet ik het allemaal nu prcies linken??

Groet,
Claciar
 
zou je me nog een keer stap voor stap kunnen uitleggen waar ik wat moet veranderen.. dit is namelijk een gedeelte van de lijst. Ik heb rond de 30 sectoren.

Wat je moet doen is het volgende:

- Dropdownmenu in cel B4 aanpassen met de overige benamingen.
- kolommen uitbreiden met de overige sectoren en hetgene dat er onder valt.

De macro is zo geprogrammeerd dat je de kolommen kan uitbreiden naar beneden en naar rechts zonder dat de macro hoeft te worden aangepast. Je moet er wel op letten dat de benamingen in cel B4 overeenkomen met de benamingen in de overige kolommen van de 4e regel.

Het bereik wordt door de macro zelf bepaald: Welke kolom, hoeveel regels etc.

Ik zag dat je (=INDIRECT)hebt veranderd. maar hoe moet ik het allemaal nu prcies linken??

Dat hoeft dus niet meer.

Hasta luego.

Roncancio
 
Laatst bewerkt:
Geweldig. Ik heb nog nooit met macro´s gewerkt maar ik ga het proberen toe te voegen in me file....

Nogmaals bedankt,

Groet
 
Goed iedereen bedankt voor je hulp, ik heb me file toch even zo gelaten als het was, dat betekent een dropdownlijst met sectoren zonder spaties.

Wel zal ik het op een dag gaan proberen om met macro´s te werken maar heb er op dit moment geen tijd voor.

Nogmaals bedankt,

Claciar
 
Wel zal ik het op een dag gaan proberen om met macro´s te werken maar heb er op dit moment geen tijd voor.

Je hoeft niet met macro's te werken aangezien de macro's het werk voor je doen.

Overigens was ik in de veronderstelling (en zo te zien Wigi ook) dat de lijst in 1 werkblad stond in de dropdownmenu in een ander werkblad.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Ja ik weet het, maar ik bedoel dat ik er nu geen tijd voor heb om dit in te voeren aangezien ik dit nooit gedaan heb en er dus voor veel tijd in gaat zitten.

Groet,
Claciar
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan