• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

dropdown list maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartjuh02

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2008
ik heb een vraag m.b.t. het maken van een dropdown list.
Ik weet dat je deze kan maken door gebruik te maken van een validation, echter weet ik niet hoe je kan instellen welke cellen hij hiervoor moet pakken, bijv als ik een lijst heb op het ene tabblad en op een ander tabblad dat die in 1 dropdown komen te staan.

wie kan mij helpen?

ik heb een vraag m.b.t. het maken van een dropdown list.
Ik weet dat je deze kan maken door gebruik te maken van een validation, echter weet ik niet hoe je kan instellen welke cellen hij hiervoor moet pakken, bijv als ik een lijst heb op het ene tabblad en op een ander tabblad dat die in 1 dropdown komen te staan.

wie kan mij helpen?

Dan moet je een cellenbereik benoemen en verwijzen naar dat bereik.
Dus:
- Selecteer de broncellen.
- Ga naar INVOEGEN - NAAM - DEFINIËREN (óf ga naar naamvak linksboven bij de A-kolom)
- Geef een naam en klik op de Enter-toets
- Bij de validatie selecteer je lijst en type je onderin het validatiemenu: =[naam]. Bijv.: =test
- In de cel staat nu een dropdownlijst met de gegevens van de broncellen.

Ter ondersteuning een voorbeeldbestand.
In dat bestand staat in de blauwe cel een dropdown van werkblad2. De cellenbereik van werkblad2 heet landen en toont een lijst van de landen van werkblad2.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
bedankt! dit snap ik nu, nu heb ik echter nog een probleem, als ik dit heb gedaan dan moet ik in de kolommen erachter ook nog automatisch gegevens krijgen doordat ik in die dropdown list 1 selectie heb gemaakt.
Hoe kan ik dit dan weer doen?
En wat als ik aan die droplist meerdere kolommen wil zetten die erin moeten komen dus ook bijv. een kolom met gegevens die ik erin wil hebben maar op een ander tabblad staan?

Laatst bewerkt:
ik gebruik dus de engelse versie van excel, en volgens mij kan ik dit doen via =VLOOKUP(droplist cel, naam, en dan de cellen waar de gegevens instaan die er moeten komen te staan)
of heb ik dit verkeerd?

bedankt! dit snap ik nu, nu heb ik echter nog een probleem, als ik dit heb gedaan dan moet ik in de kolommen erachter ook nog automatisch gegevens krijgen doordat ik in die dropdown list 1 selectie heb gemaakt.
Hoe kan ik dit dan weer doen?
En wat als ik aan die droplist meerdere kolommen wil zetten die erin moeten komen dus ook bijv. een kolom met gegevens die ik erin wil hebben maar op een ander tabblad staan?

In deze Engelstalige site zie je hoe je datavalidatielijsten maakt die van elkaar afhankelijk zijn.
Volgens mij is dat hetgene wat je bedoelt.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

wat ik meestal doe,is een apart werkblad maken welke ik parameters noem. in het geval van een drop downlist selecteer ik verder de waardes en klik dan op de waardes om ze een naam te geven(name a range). je moet dan wel bij data validation als source het volgende plaatsen : =naam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan