Dropdown menu dilemma

Status
Niet open voor verdere reacties.

Skipito

Gebruiker
Lid geworden
3 jul 2009
Beste,

Voor een dropdown menu kan ik javascript of pure CSS gebruiken. Het probleem is echter:
- Wanneer ik een javascript menu gebruik heb je nog wat mensen die javascript uit hebben staan. Je kan dan niet goed meer navigeren.
- Wanneer ik pure CSS gebruik werkt het menu niet bij IE6.

Wat zou ik gaan gebruiken? :(
Of zou ik alleen een ''text-based'' menu maken?

Alvast bedankt.

Hoi Skipito,
Ik redeneer als volgt:
  • Mensen die javascript uit hebben staan, zullen voor het grootste deel mensen zijn die een pure tekst-browser of spraak-browser gebruiken, of mensen die javascript uit hebben staan om veiligheidsredenen.
  • Mensen die IE6 gebruiken, zijn niet zo belust op veiligheid (anders hadden ze allang IE7 of IE8 op hun kast; of, beter, Firefox of een andere browser), en zullen voor 99% javascript niet om veiligheidsredenen hebben uitgeschakeld - als ze al weten hoe dat moet, met de verborgen opties van IE6!
Ergo: als je een (ook voor text-browsers) toegankelijk menu maakt zonder javascript, en voor IE6 daar wat javascript aan toevoegt om 't te laten werken, zal iedereen gelukkig zijn.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Hartelijk dank voor je antwoord! :)

Weet u misschien of een dropdown menu eigenlijk ook mogelijk is voor de portable devices, zoals de iphone/ipod touch? Ik heb zelf geen ipod om het te testen, maar ik dacht dat het niet zou kunnen aangezien ''hover'' niet werkt.

Nou,

Het idee is dat je CSS gewoon gebruikt om je menu'tje te maken. Mocht de :hover pseu niet werken, kan je altijd nog wat Javascript-magie gebruiken om het alsnog te laten werken.

Het idee is dit: je gebruikt HTML om je menu te maken (bijvoorbeeld in een lijst); dan stijl je het met CSS. Als iemand zn CSS uit heeft, dan ziet ie het hele menu zowiezo; danwel niet zo mooi, maar hij ziet het. Als men een oude CSS versie heeft die bv. geen hover ondersteund, moeten ze maar eens een nieuwe browser gaan gebruiken, want hover is er al een tijdje.

Mocht je aardig zijn, kan je dus gewoon wat Javascript gebruiken om :hover alsnog te emuleren. Of, nog beter, gewoon een specifieke niet-Javascript workaround gebruiken, zoals deze voor IE6.

:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan