• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

dropdown menu

Status
Niet open voor verdere reacties.

rostie-rostelli

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2005
Hallo,

Ik heb volgende vraag, in een excel bestand heb ik een dropdown menu (tabblad "page 1" colom A) deze gegevens worden gehaald op tabblad "dropdown" colom A, in colom B staan bijhorende personeelsnummers, als ik op tabblad "page 1" in colom A een personeelsnaam selecteer via het dropdownmenu zou ik graag hebben dat hier in colom B automatisch het bijhorende personeelsnummer verschijnt (overeenkomstig met tabblad "dropdown")
Zou dit mogelijk zijn aub, hoppelijk is mijn vraag een beetje duidelijk.

Alvast bedankt
Rostie

Bijlagen

je moet de ce formule wel doortrekken tot waar je het nodig hebt

Om geen foutwaarde te krijgen als zoekwaarde leeg is

Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(A3;dropdown!A:B;2;1));"";VERT.ZOEKEN(A3;dropdown!A:B;2;1))

Mvg

Rudi

Dag Muze en Warme bakkertje,

Jullie hebben mij weer fijn geholpen :thumb: enkel de formule van Warm bakkertje is voor een Nederlandstalige versie, kennen jullie toevalig de Engelstalige vertaling hiervan. :confused:

Alvast bedankt,
Rostie

Code:
=IF(ISERROR(VLOOKUP(A3,dropdown!A:B,2,1)),"",VLOOKUP(A3,dropdown!A:B,2,1))

Mvg

Rudi

Toch geen Vlookup op 2 hele kolommen? :shocked: En dan nog 2 keer. :shocked::shocked:

*Maak een (dynamische) naam aan van de brongegevens, en gebruik die in je VLookup ipv de gehele kolom A en B.

*Vervang die eerste Vlookup door een test of de cel waar je zoekwaarde staat leeg is. Immers door gebruik te maken van de datavalidatie zou je geen zoekwaarde mogen kunnen selecteren die niet in de lijst op het vorige blad staat.

DUS iets in de trant van:

=IF(len(A1)=0;"";vlookup(A1;tabelnaam;2;FALSE))

Mits een kleine aanpassing aan de formule werkt deze perfect !!:thumb:

=IF(ISERROR(VLOOKUP(A3;dropdown!A:B;2;1));"";(VLOOKUP(A3;dropdown!A:B;2;1)))

Alvast bedankt voor jullie inspanningen !! :D
Rostie

wat in het voorbeeldbestandje staat is ook precies wat ik zocht :)

alleen hoe krijg je zo'n mooi pull down menuutje op 'page1' bij kolom A?
Ik zie daar geen verwijzing staan naar de namelijst.

Groetjes,
Michael

Michaelinos,

Doe het volgende: (in dit vb "tab1" en "tab2" zijn 2 tabbladen)

- op tab1 in colom A som je de nodige gegevens voor uw dropdown menu op
- Selecteer alles en klik bovenaan in de formulebalk links waar (normaal) A1 staat en kies een naam vb: testen en bevestig met Enter of Returnknop
- Ga bovenaan naar Insert =>Name=>Define en selecteer "testen" en klik OK

- Op tab2 kies de gewenste cel waar het dropdown menu moet komen(vb A1) en ga bovenaan naar Data=>Validation=> bij Allow kies list en bij Source zet je =testen en bevestig met OK (vergeet niet het = teken)

PS: Je kan meerdere lijsten samenstellen op tab1 MAAR blijf in colom A, als je achteraf gegevens wil bijvoegen is het raadzaam om ergens in het midden van de gegevensreeks een lijn in te voegen en het nieuwe gegeven daar te schrijven, als je het onderaan bijvoegd loopt het nogal eens mis !!!

Groetjes,
Rostie

Bijlagen

Thanx Rostie,

leuk.. zo leer ik hier telkens weer nieuwe dingen over het programma dat ik al jarenlang gebruik :thumb:

@Rosti Zet je de vraag dan nog even op opgelost

Mvg

Rudi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan