• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dropdown: na keuze naastliggene cell ook invullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

swaenie

Gebruiker
Lid geworden
24 aug 2008
Berichten
39
Voor de keuzes van een Dropdown-menu heb ik op een tweede werblad in een kolom een aantal waardes ingevuld. In de kolom naast deze waardes, heb ik bijbehorede info vermeld.
Als ik nu op het eerste werkblad een cell aanklik, dan wordt er op dat moment een dropdown-menu getoond met de eerder genoemde waardes uit de eerste kolom. Maak ik een keuze dan wordt die waarde ingevuld. Wat ik echter graag wil, is dat de cell naast het dropdown-menu tegelijkertijd wordt gevuld met de bijbehorende info.
Ik heb veel gezocht, maar krijg het niet voor elkaar. Kan het, bij voorbaat zonder VBA?
 
Met vertikaal zoeken, een gok zonder het bestand te zien
 
ik mis het cadeautje en dat op sinterklaas avond.
verlang lijst: een excelvoorbeeldbestand
 
Snelle reacties ;)
Vert.zoeken is het probleem niet, maar hoe vul ik de cell naast het dropdown-menu in?

Zit momenteel niet achter de pc. Zal morgen een voorbeeld tonen, hoewel ik meen dat het niet veel toegevoegde waarde heeft.
 
dropdown.jpg mutaties.jpg
Hierbij 2 afbeeldingen.

Op werkblad DropDown heb ik tabelwaarden ingevoerd. Aan het bereik van de tabel heb ik de tabelnaam tbl_post toegekend.

Op het werkblad Mutaties heb ik kolom D geselecteerd en vervolgens via tabblad Gegevens > Gegevensvalidatie > Instellingen een koppeling gemaakt naar de betreffende Lijst met als bron =INDIRECT("tbl_code[Post]").

Als ik nu in kolom D op een cell klik, dan wordt het DropDown-menu getoond.

Nou wil ik graag, dat zodra een keuze is gemaakt, in naastliggend veld in kolom C de bijbehorende code uit werkblad DropDown wordt ingevuld.

Is dat mogelijk?
Indien ja, is het evt. ook mogelijk op datzelfde moment de huidige datum in kolom A in te vullen?
 
Mooie foto's. maar horen thuis op een photoschop forum
een excel bestandje is hier beter van doen
 
@plongske: Dan moet dit 't zijn ;) + eerdere tekst
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xls
    32 KB · Weergaven: 218
@Gijsbert1: Bedankt, maar niet wat ik bedoel ;)
Ik wil dus geen formules invullen in kolom C, maar zou willen dat de waarde links van de betreffende keuze automatisch wordt gevuld.
 
In de module van het blad Mutaties

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Target.Column <> 4 Or Target.Count <> 1 Then Exit Sub
   Target.Offset(, -1) = Sheets("DropDown").Columns(1).Find(Target.Value, , xlValues, xlWhole).Offset(, 1)
   Target.Offset(, -3) = Date
End Sub
 
@VenA: geweldig! Heel erg bedankt. De anderen natuurlijk ook voor het meedenken.
 
Even wat bemerkingen
Uit # 1 v
Kan het, bij voorbaat zonder VBA
en plots wil je geen formule meer?
Ik wil dus geen formules invullen in kolom C
Ik ken toch geen andere mogelijkheden ofwel formule ofwel VBA.

maar zou willen dat de waarde links van de betreffende keuze automatisch wordt gevuld.
Dan is het via VBA

is dat de cell naast het dropdown-menu tegelijkertijd wordt gevuld met de bijbehorende info.
Dit kan nooit, zelfs niet met VBA.
Je hebt altijd eerst de gegevens van de validatie nodig om het bij behorend gegeven terug te vinden en daar gaat wat tijd over (enkele micro seconden)
Ik zie dus het verschil niet waarom je geen formule wenst te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan