• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dropdown vanuit tabel (office MacOS)

bartvt78

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2017
Besturingssysteem
Mac OS en Windows Parallels
Office versie
Office 365
Beste forumleden, ik heb een lijst van data dewelke ik als tabel heb gezet. Nu zou ik een dropdown willen maken vanuit die tabel. Ik kan de tabel maken, en ik kan een dropdown maken via gegevensvalidatie en dan lijst. Hier lukt het om een statische selectie te maken zoals bv =$G$12:$H$19. Maar in deze plaats wil ik dus de tabel zetten. Ik heb wat aan het zoeken geweest, maar vind geen oplossing voor een Nederlandse excel. Ik heb al geprobeerd =tabel(Datum), waar Datum dus de tabelnaam is. Maar dit werkt niet. Wat moet ik zetten onder Bronwaarden om de dynamische tabel in mijn dropdown te zetten? Ik vermoed dat het moet beginnen met =Tabel of iets in die genre, maar wat precies, dat is de vraag dus. De dropdown moet dus meer selecties toelaten naarmate de tabel langer gaat worden. Nu lukt het me enkel om statische lijsten te maken.

Als de tabel op hetzelfde tabblad staat als waar je de gegevensvalidatie instelt, dan zou het met de "ouderwetse" celverwijzingen moeten werken.

Staat de tabel op een ander tabblad, dan moet je helaas eerst een bereiknaam maken die naar de betreffende kolom van de tabel verwijst (anders groeit de lijst niet mee met de tabel!).

In de naam definitie mag je wel de tabelverwijzing gebruiken: =tabel[datum] (let dus op: rechte haken om de kolomnaam gebruiken). Gebruik vervolgens de bereiknaam als bron voor je gegevensvalidatie.

Beste JK, als ik mijn tabel als naam "datum geef, en jou formule =tabel[datum] plak, krijg ik de waarschuwing dat de formule een fout bevat. Zou het lukken om een klein voorbeeld bestandje te maken met een korte lijst als tabel, en dan op een ander tabblad een dropdown te maken met die tabel. Hartelijk dank.

Hoi Jverkerk, dank voor de file. Dat heb ik ook geprobeerd in mijn "echte" file. Dit werkt echter niet. Nu heb ik dit ook even getest in een blanco excel file, en daar werkt het wel. Enig idee waarom het niet zou lukken in de "echte" file? Ik krijg steeds dat er een fout is in de formule. Als ik het test in een blanco file werkt dit feilloos. Ik vind het echt bizar. En mijn data staat wel degelijk in een lijst, en die lijst heeft wel degelijk een naam gekregen die ik dan ook invoer bij gegevensvalidatie invoerlijst.... Zeer bizar. Ik kan de file hier niet zo direct mee doorsturen, daar deze echte data bevat, en geen fictieve data op dit moment. Kan het zijn omdat ik mijn tabbladen een naam heb gegeven? Zit daar misschien de issue?

Bij mij werkt het gewoon. Wel moet je natuurlijk de juiste tabelnaam en kolomnaam invoeren. ALs je de tabel-kolom aanklikt:
1761732698981.png
dan vult Excel het zelf al voor je in.

Nu is het gelukt. Ik heb mijn tabellen dus verkeerd in mijn Namen geformuleerd. Daar zat de fout. Nu werkt het wel. Hartelijk dank. Nu zie ik in mijn Naam Manager 2 soorten tabellen staan. Enerzijds tabellen met een volledig grijs icoontje. Met deze namen werkt het dus niet. Nu heb ik dan ook een naam gedefinieerd op de manier van JK, en nu komt er een grijs icoontje met een blauwe cel in mijn Naam Manager. Deze namen met een blauw stipje kan ik verwijderen, maar de grijze, de foutieve dus, kan ik niet verwijderen. Dus de foute kan ik niet verwijderen. Kan dit verwijderd worden op een andere manier dan te klikken op verwijderen in de naam manager als verwijderen in het grijs en niet klikbaar is?

Bijlagen

• Scherm­afbeelding 2025-10-29 om 11.22.55.png
    Scherm­afbeelding 2025-10-29 om 11.22.55.png
    34,5 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan