Dropdownmenu buiten grens iFrame weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

mvdkooij

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2007
Hallo allemaal,

Situatie:
Ik heb een website waarin ik de topbar laat weergeven in een iFrame, omdat ik die topbar op elke pagina zichtbaar wil hebben en niet per pagina een aparte topbar wil hebben.

In die topbar heb ik een dropdownmenu geplaatst welke prima werkt indien ik de topbar.htm open.

Echter als ik de index.htm open (waarin de topbar.htm een iFrame is met bepaalde afmetingen) dan valt een gedeelte van gekozen dropdownmenu weg, omdat ik dan buiten de grenzen van de iFrame kom.

Probleem:
Ik wil dus iets aanpassen zodat het uitklapbare gedeelte van mijn dropdownmenu buiten de grenzen van de iFrame kan komen, maar ik kom er niet uit wat.
Hoe moet ik dit aanpakken?

P.S. enige mogelijkheid die ik heb is htm. PHP of ASP is geen optie.

In het rijtje zie ik geen shtml staat. Kan de server van je provider wel met shtml overweg? Dat is genoeg om een topmenu te includen.
Een voorbeeldje van een shtml-include staat hier.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

CSShunter,

De website staat gewoon op een normale harddisk en dus niet op een server. Het gaat om een intranet welke (nog) niet ondersteund wordt door een server.
SHTML is dus ook (volgens mij) geen optie!

Bedankt in ieder geval!

Hoi mvdkooij,
Nee, dan zal shtml er ook niet in zitten.

Maar ...! Via een oude draad hier in dit forum kwam ik op het spoor van een eenvoudige webserver: "USBwebserver". Die is van USB-stick te gebruiken, maar ook gewoon lokaal.
  • Nu ben ik een complete noob op servergebied, maar toch eens de stoute schoenen aangetrokken en het ding gedownload (rar'retje van nog geen 12,5MB) en in een map gezet.
  • Uitgepakt nog steeds geen 20MB.
  • Met lezen van de handleiding mee was het zo gepiept, en binnen een half uurtje had ik mijn dappere pagina hello-world.php aan de praat (inhoud alleen: <?php echo 'Hello World'; ?>, en verder niks).
  • Een echte php-pagina die ik zomaar lokaal kan bekijken! :D
Supersimpel dus, en het werkt. Dat betekent dat als je 'm ergens op een pc in je intranet kan plaatsen, je gewoon php kan draaien (als je de "uitzending" van je pagina's vanaf die pc laat gebeuren; die moet dus 24/7 aan staan), en iedereen het kan bewonderen.
En daarmee is het includen van koppen en menu's opeens een koud kunstje geworden. :)

Het enige wat ik me nog aan hindernissen kan voorstellen, is de intranet-beveiliging; daarvoor moet misschien de beheerder wat instellingen aanpassen.

Succes!
Met vriendelijke groet,
CSShunter

O, nu bedenk ik nog een andere mogelijkheid voor een intranet. :)

Als alle browsers op het intranet standaard javascript aan hebben staan (en er geen mensen zijn die text-browsers gebruiken), kan je het ook met een "javascript-include" doen.
D.w.z. het menu omschrijven tot javascript:
[JS]// menu.js
var menucode;
function writeMenu(){
menucode = '<div id="menu"><ul>';
menucode = menucode + '<li><a href="index.htm">Home<\/a><\/li>';
menucode = menucode + '<li><a href="pag01.htm">Pagina 1<\/a><\/li>';
...;
menucode = menucode + '<\/ul><\/div>';
document.write(''+menucode+'');
}[/JS]
En dan in de <head>'s:
HTML:
...
<script type="text/javascript" src="menu.js"></script>
...
En op het goede plekje in de <body>'s:
HTML:
...
<script type="text/javascript">writeMenu()</script>
<noscript><p>Attentie: schakel svp javascript in voor het menu!</p></noscript>
...
Dan zou je er ook moeten zijn, en kan met één ingreep in het menu.js voor alle pagina's in de site tegelijk het menu aangepast worden.
En blijft het menu niet beperkt tot de grenzen van een iframe > het dropdownmenu kan zich gewoon uitrollen op de pagina zelf.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Super! USBWebserver was de oplossing!

Ik kan nu de site iets ombouwen waardoor het probleem van het menu opgelost kan worden!

Bedankt!!!

Leuk om te horen: mooi-mooi-mooi!
Blije gezichten daar houden we van. :)

Succes verder,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan