DSUM error

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bunzy

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2012
Ik zou graag onderstaande DSUM in een update query willen maken. Maar wanneer ik deze run, krijg ik geen lege vakjes in mijn query.

De bedoeling is om een SOM te maken van het aantal uitgeleende voorwerpen per uitleenvoorwerp.

DSum("[Uitleenvoorwerp]![Aantaluitgeleend]";"[Uitleenvoorwerp]";"[Uitleenvoorwerp]![VoorwerpID]=" & " [Voorwerp in gebruik]![VoorwerpID]")

in SQL wordt er dit weergegeven:

UPDATE [Voorwerp in gebruik] INNER JOIN Uitleenvoorwerp ON [Voorwerp in gebruik].VoorwerpID = Uitleenvoorwerp.VoorwerpID SET Uitleenvoorwerp.[Aantal beschikbaar] = DSum("[Uitleenvoorwerp]![Aantaluitgeleend]","[Uitleenvoorwerp]","[Uitleenvoorwerp]![VoorwerpID]=" & " [Voorwerp in gebruik]![VoorwerpID]")
WHERE (((Uitleenvoorwerp.[Aantal beschikbaar])="Expression"));

Je DSum is in ieder geval fout:
Code:
DSum("[Aantaluitgeleend]";"[Uitleenvoorwerp]";"[VoorwerpID]=" & [Voorwerp in gebruik]![VoorwerpID])
En dan hoop ik dat [Voorwerp in gebruik] een formulier o.i.d. is.

[Voorwerp in gebruik] is een andere tabel. Is dit een probleem?

Kan ik er ook een probleem zijn met het type data met name een conversieprobleem?

Dan zou het dit kunnen zijn:
Code:
DSum("[Aantaluitgeleend]";"[Uitleenvoorwerp]";"[VoorwerpID]=" & [Voorwerp in gebruik].[VoorwerpID])
Maar als er een probleem is, wordt het tijd voor een voorbeeldje... Overigens snap ik je WHERE ook niet. Wat doet die Uitleenvoorwerp.[Aantal beschikbaar])="Expression" daar?

Niemand geïnteresseerd om bovenstaand voorbeeld te bekijken?

Je maakt twee fouten; één in je formule en één in de tabel. Om met de laatste te beginnen: het veld [Aantal uitgeleend] moet natuurlijk een numeriek veld zijn, en geen tekstveld. Teksvelden kun je namelijk nooit optellen. Verder moet je in je formule wel de veldnaam goed schrijven, anders doet-ie het natuurlijk ook niet!
Code:
Val(DSum("[[B]Aantal uitgeleend[/B]]";"[Uitleenvoorwerp]";"[VoorwerpID]=" & [Voorwerp in gebruik].[VoorwerpID]))

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan