Dual boot aanpassen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

stanneman

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2001
Berichten
31
Ik heb nu 98se naast xp draaien en wil xp verwijderen en vervangen voor linux(Mandrake).
Ik heb dus al een dual boot.Is het aan te raden deze eerst te verwijderen alvorens linux te installeren?(zodat 98se weer meteen start zonder keuze scherm)En zo ja hoe?Moet ik boot.ini aanpassen?Of is dit niet voldoende en moet ik partionmagic gebruiken.
Alvast bedankt voor alle antwoorden.
 
Je hebt een master boot record die je moet herstellen. Start op met een opstartdiskette van 98 en type sys c: achter de prompt en [enter].

Als je dan in 98 opstart, kan je de bootbestanden van xp verwijderen: boot.ini, bootsect.dos, bootfont, ntldr, ntdetect.com, ntbootdd.sys, arcsetup.com , arcl.com (indien aanwezig) van c:\

Met de installatie van Mandrake kan je opnieuw een boot menu maken met Lilo. Met Mandrake is dit vrij simpel.
 
Hoe weet ik nou of het bootbestanden zijn van 98 of xp.
Verwijder ik de verkeerde dan start 98 straks niet meer!!!!
 
Als het goed is staat je Win98 op c: (eerste partitie op eerste schijf) en staat je win xp op een andere schijf of op de tweede partitie (dus d:\). Nu weet je dus dat je de boot bestanden op de tweede schijf/partitie kan verwijderen, aangezien deze van xp zijn.
laat die op c dus staan of het zou het bestand arcl.com moeten staan, die kan wel weg, zover ik het begrijp van Caveman
 
Geef ik je een lijstje is het nog niet goed...laat die bestanden dan gewoon staan, als je twijfelt ().
 
Laatst bewerkt:
98 in een db verwijderen

ik heb 98 en xp als ual boot

met 98 doe ik helemaal niks meer

hoe haal ik die eraf??



ik heb op mijn c drive een windows map staan en op mijn e: drive

ik heb de ruimte nodig dus welke is 98? en hoe hal ik die rotzooi eraf??

Bij voorbaat dank!
 
Op de schijf waar ook de documents & settings map staat (deze is verborgen, kun je zien door bij extra-> mapopties verborgen mappen weergeven aan te vinken) is de schijf met winxp dus die ander schijf/partitie is 98. Als dit je eerste schijf is (c:\win98) dan heb je een probleem als je die wil verwijderen, tenminste zover ik weet. Als je wil kun je me dan even de inhoud van het boot,ini bestand kun geven? Dan kan ik je zo vertellen wat waar is...
 
Het antwoord van "Caveman" helpt in de meeste gevallen wel. Maar ik geef behalve het SYS C: commando ook nog het commando FDISK /MBR

Als je overigens nog bootfloppen nodig hebt, kun je deze downloaden vanaf de link

http://www.bootdisk.de/bootdisk.htm

Als multi-boot systeem kun je LILO gebruiken, maar dat vereist nogal wat instellingen (als je het voor het eerst gebruikt). Een goed alternatief is de Partition Manager van Ranish. Zie hiervoor bijgesloten bestand, ranipart.zip
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan