Dual boot: bepaalde services niet/wel starten

Status
Niet open voor verdere reacties.

yellowf

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2007
Ik gebruik een zelfgebouwde PC voor een digitale muziekstudio. Belangrijk hierbij is dat alleen de voor de studio essentiele services worden gestart. Dus geen virusscanners, anti spyware, internetverbinding e.d., zodat zoveel mogelijk werkgeheugen vrij is voor de veeleisende software.

Aan de andere kant heb ik deze services soms wel nodig. Dus ik wil bij het opstarten kunnen kiezen voor een "clean" boot (met een paar essentiele services, drivers) en een normale.

Via msconfig kan ik de beoogde (lange lijst) services wel uitzetten, maar die blijven dan uit. En een volgende keer moet ik ze weer aanzetten, opnieuw opstarten etc. omslachtig dus.

Dus is zo'n dual boot-optie mogelijk in XP (home) en hoe?

Ik heb lang gezocht in het forum, maar vind vooral berichten i.k.v. twee besturingssystemen, meerdere partities etc. Dat is bij mij dus niet het geval.

Dat kan (gedeeltelijk), d.m.v. Hardwareprofielen.
Start -> Uitvoeren -> sysdm.cpl
Tabblad Hardware -> knop Hardwareprofielen
Kopieer eerst je huidige profiel, bijv. onder de naam Volledig opstarten
Klik Ok en weer Ok
Start -> Uitvoeren -> services.msc
Dubbelklik een service die je, afhankelijk van profiel wel en niet wilt laten opstarten.
Kies tabblad Aanmelden
Klik op Volledig opstarten
Klik op Inschakelen
Klik op Profiel 1
Klik op Uitschakelen
Druk op Ok.
Doe dit voor alle services die je uit wilt schakelen.
Hetzelfde kun je ook doen in Apparaatbeheer: Dubbelklik op een apparaat dat je in het ene profiel wél en in het andere profiel niet wilt inschakelen, Op tabblad Algemeen kiezen voor "Uitschakelen in dit hardwareprofiel". Wel opletten dat je voor deze optie wel in het juiste hardwareprofiel 'ingelogd' moet zijn, dit itt. tot het Services gedeelte boven.

Zie bijlagen.

Succes,

Tijs.

Bijlagen

• hw_profielen.JPG
    hw_profielen.JPG
    38,4 KB · Weergaven: 27
  • hw_profielen2.JPG
    hw_profielen2.JPG
    66,8 KB · Weergaven: 25
Sorry voor mijn zeer late reactie (prive situatie), maar bedankt voor deze zeer nuttige info :thumb:

Hier vond ik ook nog info over de services zelf: http://www.schoonepc.nl/optim/bootvis.html

Het ging mij vooral om het uitzetten van norton save & restore omdat deze na opstarten niet uit te zetten is. Maar nu heb ik de service uitgezet.

Wat er nu nog wel gebeurt is dat norton wel op probeert te starten, maar daarna op niet-actief gaat. Waarom start deze dan toch nog op?

groeten

Zijn een hoop redenen voor mogelijk.

Laat ik vooropstellen dat ik die software zelf niet heb. Waar ik aan kan denken is het volgende:
1. Er zijn andere Norton services die proberen die save&restore op te starten:
a. Kijk bij alle Norton services in Services.msc, en kijk op het tabblad Afhankelijkheden.
b. Ook kan het zijn dat die andere Norton services 'handmatig' checken of de save&restore service gestart is, en het dan proberen te starten.
2. Er zijn andere Norton programma's die automatisch opstarten en dan proberen die save&restore op te starten. Kijk met Autoruns welke programma's dat kunnen zijn.
3. Er zijn andere Norton programma's die bij handmatig aanroepen/starten proberen die save&restore op te starten.

Verder weet ik het niet, en kunnen misschien mensen die wél dat Norton pakket gebruiken je wat meer vertellen.

Succes,

Tijs.

Bedankt! ik ben een heel eind gekomen.

Voldoende om de vraag op opgelost te zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan