dual boot lukt niet met Xp en w98

Status
Niet open voor verdere reacties.

wildone

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2004
Probeer mbv PartitionMagic en Bootmagic versie 8 naast mijn XP ook w98 te installeren. Lukt mij van geen kant. Mijn notebook heeft 1 harddisk, meerdere partities, xp=ntfs (10Gig groot) en primary, w98 heeft een FAT32 partitie (2 Gig groot).
Is het mislukken te wijten aan de 8 Gig grens? Wie heeft er een oplossing. Oh ja, mijn notebook heeft geen! disktettedrive, wel een cd-rom. En euh, ik moet echt de huidige installatie Xp laten staan. Er is teveel geïnstalleerd.

Wildone,

Ik geloof dat dit niet gaat lukken.... XP naast win98 gaat wel geloof ik, maar eerst XP en dan 98 installeren gaat niet lukken.
Maar waarom moet je er nog 98 bij hebben als ik het mag vragen ? Je kunt als je Win98 software hebt toch ook de compatibilteits functie inschakelen onder XP...

Groeten,

Remy

Hoi,

Wil je even je boot.ini hier neerzetten. Op welke schijf heb je windows xp en win98? met dan een paar aanpassingen in de boot.ini werkt het :)

Groetjes,

Geplaatst door Remy
Je kunt als je Win98 software hebt toch ook de compatibilteits functie inschakelen onder XP...

Dit werkt helaas niet bij alles ;)

nog geen werkende oplossing

Ondanks goede bedoelingen is er nog geen werkend antwoord gegeven. Hierna een aantal systeem zaken, waarbij je vanuit moet gaan voor het antwoord.
notebook + cdrom +1 harddisk + meerdere partities,
1e part: xp=NTFS (10Gig groot) en primary,
2e part: w98=FAT32 partitie (2 Gig groot), direct volgend na NTFS partitie. Volgens PartitionMagic is dit een Logical drive! Wordt herkend na het opstarten met w98 cdrom als C: disk. Zover alles ok. Sys naar C: overgezet, (2xhidden+1command.com) ok.
Oh ja, mijn notebook heeft geen! disktettedrive, wel een cd-rom. En euh, ik moet echt de huidige installatie Xp laten staan.
---------Boot.ini:-------------
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect
---------Boot.ini:-------------end

Re: nog geen werkende oplossing

Geplaatst door wildone
---------Boot.ini:-------------
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect
---------Boot.ini:-------------end

Deze D:\="Microsoft Windows" in je boot.ini erbij zetten dan moet hij werken. maak eerst een backup van je boot.ini die je nu al hebt. het kan ook zijn dat het C:\="Microsoft Windows" zijn. Dat moet je maar ff kijken :) s6 :thumb:

dual boot

Mensen van goede wil, helaas nog geen resultaat. Heb nl geen Diskette drive. Zie hoofdbericht waarin de hardware staat omschreven.
Inmiddels is er een 2e primary partitie (fat32) voor w98 gemaakt. Kan deze Actief zetten. Heb w98 daarin geïnstalleerd. nu zoek ik nog iets om zonder een diskette de MBR aan te passen. Met PM8.02 lukt mij dit niet.

Nu gewoon m.b.v. Powerquests Bootmagic een dualboot maken. Het progje installeren en de rest wijst vanzelf.

Het is gelukt!!
Bedankt allemaal voor het meedenken.
voor alle duidelijkheid hier is de oplossing in zijn geheel:
maak een 2e primary partition (fat32)
!kan ook na 10Gig.
(2 Gig groot), direct volgend na NTFS partitie
formatteer deze mbv PartitionMagic(PM)
w98 daarin geïnstalleerd
m.b.v. Powerquests Bootmagic W98 als extra OS activeren
en zie daar het lukt.

Status
Niet open voor verdere reacties.