Dual Boot maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

jmeeuwse

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2000
Hallo,
I v.m. video montage ben ik van plan een dual boot systeem te maken met Powerquest Partition Magic en BootMagic.

Dit is de situatie nu :

1 harde schijf verdeeld in 2 partities

XP op C

gegevens op E

2 e harde schijf nu nog 1 partitie voor opslag video = D

DVD brander = F

CD brander = G

De tweede harde schijf [ D ] wil ik verdelen in 2 partities
waarvan een voor XP .

Na het bestuderen van de Partition Magic handleiding is het me denk ik wel duidelijk alleen een vraag :

veranderen dan alle stationsletters of kan ik tijdens het maken kiezen dat de nieuwe partitie b.v. H of I wordt ?
[ of gebeurt dit automatisch ? ]

Jaap.

Laatst bewerkt:
je kan dit veranderen in windows en waarschijnlijk ook in je programma

Dual boot

Ben geen voorstander van PM.

Maar dual boot kan gewoon in Windows.

Let op:

Als je 98 wilt draaien moet je een schijf met FAT32 hebben.

Installatie volgorde: 98, 2000 en als laatste XP

Je kunt dacht ik maar een exemplaar van 98 hebben. Het aantal 2000 en XP exemplaren lijkt onbegrenst.

Eric:thumb:

Video

Als je met Video wilt werken, is het slim om te zorgen dat je twee dynamische schijven hebt.

Je kunt dan stripes maken. (zijn sneller)

Dit gebeurd in Windows zelf, heeft dus niets te maken met een raid controller.

Eric.

P.S. Een raid controller werkt nog sneller, maar die moet dan op je bord zitten, of je koopt een kaart.

Het nadeel van de stripes en de dynamische schijven is natuurlijk wel dat je daarmee je dataveiligheid ernstig verminderd.

een striping systeem is misschien dan iets sneller maar je wil geen crash van 1 van beide schijven meemaken.
Zodra 1 van beide schijven kapot gaat kun je praktisch die andere ook wegggooien (kwa data dan) omdat door de stirping een deel op de ene en een deel op de andere staat. En windows zal je niet vertellen welk deel waar staat.

maak dan liever een goede verdeling van partities en schijven (denk aan Systeem/Programmas/Data) om je verlies te beperken bij een crash. Zeker als je iets professioneler aan de slag wil met video bewerking gaat het niet om snelheid maar om veiligheid. Tijd is makkelijker terug te krijgen dan data

Nou, simpel.
Heb op de ene schijf een nieuwe partitie gemaakt met behulp van Partition Magic en daar dus XP opgezet.

Na opstarten in het scerm van BootMagic kiezen voor de nieuwe [ of oude XP natuurlijk ] XP.

In de verkenner is de nieuwe XP nu ook weer C
en alle andere partities blijven dezelfde letters houden.

Werkt perfect vind ik.

Jaap.

@ Ellasar

Dynamische schijven hebben een hogere data veiligheid dan gewone partities.

En wat is dat voor argument, als er een schijf kapot gaat.

Als je met standaard schjiven werkt, staan je data op een schijf, en gaat die kapot ben je alles kwijt.

Of dacht je soms dat de kans op schijf uitval groter wordt als je twee schijven hebt, omdat je dan twee keer kans loopt.

Uw logica raakt kant nog wal. Dus als ik twee nieuwe TV's koop is dat vragen om problemen.

Ik zou maar snel een long en een nier laten verwijderen dan.

Eric.

Laatst bewerkt:
@ Eric_Daleboudt

Het gaat me hier niet om het dynamische schijven aspect maar het striping over meerdere fysieke schijven

En het feit dat er met twee onderdelen gewerkt word is ook totaal geen probleem
Maar doormiddel van de striping die jij toe past zorg je voor een afhankelijkheid tussen de twee schijven met als enige reden dat het sneller is. En als de TS alleen maar Games zou spelen zou ik er ook helemaal geen issue van gemaakt hebben. Maar video bewerking is iets waar je niet veilig genoeg mee kan werken.

Zodra je met twee schijven werkt is het qua data veiligheid beter om die onafhankelijk van elkaar te gebruiken dan ze afhankelijk van elkaar te gebruiken

Simpele vraag, bij een schijf crash: wat heb je liever, 1 of 2 schijven met data weggooien.

En dat is ook de reden waarom striped (Raid 0) nauwelijks in het bedrijfsleven gebruikt word zonder mirrored (Raid 1)

En gelukkig kan ik indien een van mijn longen of 1 van mijn nieren het zou begeven die weg kunnen halen ja, omdat het een MIRRORED systeem betreft een geen STRIPED want dan zouden ze allebij weggegooit kunnen worden.

Begrijp je argument

Maar zie het toch anders.

Ik heb twee drives van 40 gig die samen dus een schijf van 80 gig leveren en in een andere PC twee van honderd (geeft dus 200).

Ik zou dus een 80 gig en voor die andere een 200 gig hebben kunnen kopen.

Dan was ik wel voordeliger uit geweest. Maar ik heb voor dat extra geld wel extra snelheid gekregen.

En om er vier te kopen zodat ik een mirror kan maken werd me wat kostbaar.

Natuurlijk kun je als je voor safety gaat ook twee 80 gig kopen en in mirror zetten, maar dan heb je nog geen snelheids winst. En zo bang dat smart me niet zal waarschuwen ben ik niet.

Eric.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan