Dual boot met Vista en Unbuntu

Status
Niet open voor verdere reacties.

patrickt

Meubilair
Lid geworden
25 mrt 2001
Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik krijg geen dualboot tussen deze twee besturings systemen.
Wie kan me stap voor stap uitleggen hoe dit voor elkaar te krijgen, en/of weet ergens een goede tutorial?

Je kan ook gebruik maken van Wubi.
Hiermee installeer je Ubuntu in Windows als een applicatie die je ook zo weer kan verwijderen.

Je kan ook gebruik maken van Wubi.
Hiermee installeer je Ubuntu in Windows als een applicatie die je ook zo weer kan verwijderen.

Wubi is ook een onderdeel wat al op de Ubuntu Ultimate zit.

Echter op deze manier ga ik het niet doen, gezien ik ook extra partities wil aanmaken voor het swapfile en voor bestanden op te slaan.

Wanneer ik gewoon wil installeren, start de DVD niet verder. Links bovenin blijft èen streepje knipperen, maar meer ook niet.
Wanneer ik vooraf onder F6(andere opties) ACPI=OFF aanvink, kan ik wel installeren.
Maar wil ik dan booten krijg ik een foutmelding:
[14.410805] ACPI: looking for DSDT in initramfs... error, file /DSDT.aml not found

Het loskoppelen van mijn cardreader(intern) brengt me alweer verder. Nu gaat hij gewoon door met installeren.
Wordt vervolgd!!

zorg dat eerst vista is geinstalleerd die dan defragmenteren en clean disk doen. (zo zorg je ervoor dat linux de mbr in handen heeft en dit is vrij noodzakelijk op problemen te voorkomen)
En dan ubuntu vanaf de cd opstarten en de installatie-instructies volgen

Ik heb Unbuntu geinstalleerd zoals Tdj zei (via Wubi) en wat moet ik zeggen dat Unbuntu geweldig is! Misschien later maar eens andere Distro's uitproberen.

Ik heb Ubuntu geinstalleerd zoals Tdj zei (via Wubi) en wat moet ik zeggen dat Ubuntu geweldig is! Misschien later maar eens andere Distro's uitproberen.

probeer Kubuntu dan oook eens, das me kde ipv gnome en als je ervaring genoeg hebt kan je Gentoo proberen.
En voor een distro te installeren kan je best de alternate cd gebruiken die geeft minder problemen bij de installatie

probeer Kubuntu dan oook eens, das me kde ipv gnome en als je ervaring genoeg hebt kan je Gentoo proberen.
En voor een distro te installeren kan je best de alternate cd gebruiken die geeft minder problemen bij de installatie
Off-topic vraagje: Kan je ook een triple boot doen? En kan je ook in de BIOS instellen dat je kan kiezen welke OS je wilt opstarten inplaats 6/10 Vista wordt opgestart?

Off-topic vraagje: Kan je ook een triple boot doen? En kan je ook in de BIOS instellen dat je kan kiezen welke OS je wilt opstarten inplaats 6/10 Vista wordt opgestart?

Tuurlijk kan je meerdere OSen in de grub zetten, je kan vier primaire partities maken dus je kan volgens mij tot 4 aparte OSen gaan.
Zorg altijd dat er een linux variant als laatste wordt geinstalleerd.
Als je grub wordt geregeld door ubuntu (of dergelijke) dan ga je naar de map /boot/grub.config of iets in die aard (ben op XP bezig kan het niet direct nakijken) en als je dan tamelijk ver naar beneden scrolled dan kan je zien welke entries je hebt in je grub en die kan je dan hernoemen, verwijderen of zelfs iets aan toevoegen, denk aan je HD nummer en je partitienummer, wijzig deze niet want dan gaat het booten niet meer lukken.
Als je dit wil aanpassen zal dat als root moeten gebeuren in een terminal (ik raad Yakuake aan, installeren via synaptic:cool:): sudo gedit /boot/grub.config (controleer eerst de correcte bestandsnaam)

Off-topic vraagje: En kan je ook in de BIOS instellen dat je kan kiezen welke OS je wilt opstarten inplaats 6/10 Vista wordt opgestart?

En wat bedoel je hier mee?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan