dual boot systeem hoe?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mkkkillah

Gebruiker
Lid geworden
9 jun 2008
Berichten
200
hallo

ik heb een nieuwe pc en nu wil ik er een dual boot systeem van maken.
ik heb 1 500 gb hardeschijf en ik wil er 2 partities van 250 van maken.
op de ene partitie wil ik xp home hebben en de andere vista ultimate.
maar kan dat?? en hoe??


dit is mijn systeem


cpu koeler: Freezer 7 Pro,
vidkaart: HD4870,
cpu: Core™ 2 Duo E8400,
beeldscherm: acer P223W X-Serie 22 inch,
voeding: RealPower M620,
muis: Gamer Mouse GM-4600,
kast: antec Nine Hundred,
case fan: TriCool,
toetsenbord: Media Keyboard,
mobo: gigabyte X48-DS5,
speakers: X-230,
hardeshijf: samsung HD502IJ,
geheugen: 4 GB DDR2-1000 Kit,
dvd brander: GDR-H20NRB
 
er staat toch dat je de KEUZE hebt??
maak je geen keuze dan start Vista op
 
Ik snap dat je een keuze hebt.
Maar mijn vraag was of hij automatisch elke keer Vista opstartte of kun je die automatisch opstarten ook veranderen in XP?
 
Het makkelijkste is om eerst even de harde schijf te partitioneren met de vistadvd (dvd erinstoppen en instructies volgen) en de partities vervolgens te formatteren.

Dan installeer je windows xp eerst met behulp van de xp-cd en installeer je die op de juiste partitie (windows xp gaat anders met partities om dan vista, dus let wel op dat je de goede hebt! Om dit zeker te weten kan je misschien de grootte van de partities een klein beetje verschillend maken, dan ben je zeker). Persoonlijk raad ik aan het meest gebruikte systeem op de eerste partitie te zetten. Dat werkt naar mijn ervaring het meest stabiel.

De keuze is volledig in te stellen zoals je zelf wilt bij systeemeigenschappen in vista. (in xp kan je het dus niet aanpassen als deze in een dualboot staat met vista).
Wil je dus van xp opstarten is dat geen probleem. Dan ga je naar de opstartinstellingen en selecteer je xp in de lijst ipv vista. (heb ik hier zelf ook zo) Vervolgens kan je dan het aantal seconden opgeven dat het bootmenu zichtbaar moet blijven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan