dual boot verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gompie1304

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 jan 2002
Berichten
2.170
Ik heb op de C win'98 en op de D XP. Ik wil '98 graag weghalen en dus ook de dual boot. Tevens wil ik van de D-schijf, waar XP dus opstaat, een C-schijf maken. Wie helpt? Ik ben bang dat ik alles verknal...... en heb geen zin om opnieuw te formatteren en installeren...
 
Allereerst kun je de optie voor Windows 9X uit het opstartmenu verwijderen. Start XP op en rechtsklik op Deze Computer > Eigenschappen > Geavanceerd > Opstart- en herstelinstellingen. Klik hier op Instellingen > Bewerken, waardoor boot.ini wordt geopend in Kladblok. Verwijder de regel met: C:\="Microsoft Windows 9X". Sluit Kladblok af en sla het bestand op. Na een herstart zou het bootmenu nu helemaal niet meer moeten verschijnen, omdat er maar één optie is overgebleven.
Ook mag de C: partitie niet worden geformatteerd, omdat de WinXP bootbestanden NTLDR, NTDETECT.COM en PAGEFILE.SYS hierop moeten blijven staan. Ook BOOTSECT.DOS kan weg, hoewel je het voor de zekerheid ook kunt laten staan; je weet immers maar nooit. Wel handig als je ooit weer Win9X wilt gaan installeren.
De twee partities samenvoegen (wat jij aangaf) gaat helaas niet.
 
Geplaatst door Binary
Allereerst kun je de optie voor Windows 9X uit het opstartmenu verwijderen. Start XP op en rechtsklik op Deze Computer > Eigenschappen > Geavanceerd > Opstart- en herstelinstellingen. Klik hier op Instellingen > Bewerken, waardoor boot.ini wordt geopend in Kladblok. Verwijder de regel met: C:\="Microsoft Windows 9X". Sluit Kladblok af en sla het bestand op. Na een herstart zou het bootmenu nu helemaal niet meer moeten verschijnen, omdat er maar één optie is overgebleven.
Ook mag de C: partitie niet worden geformatteerd, omdat de WinXP bootbestanden NTLDR, NTDETECT.COM en PAGEFILE.SYS hierop moeten blijven staan. Ook BOOTSECT.DOS kan weg, hoewel je het voor de zekerheid ook kunt laten staan; je weet immers maar nooit. Wel handig als je ooit weer Win9X wilt gaan installeren.
De twee partities samenvoegen (wat jij aangaf) gaat helaas niet.


Het lukt niet Binary. Ik kom bij het volgen van je aanwijzing direct in het begin al in de problemen. Als ik vanuit Deze Computer - Eigenschappen naar Geavanceerd ga, is alles grijs. In die grijze optie kan ik ook de Opstart- en Herstelinstellingen niet ontdekken.

Overigens, als ik zover ben dat het lukt, kan ik dan wel zonder problemen van de D-schijf mijn C-schijf maken en vice versa?
 
Het is inmiddels gelukt. Ik probeerde vanuit een snelkoppeling op het bureaublad in het menu te komen en dat ging natuurlijk niet.

Nu zou ik dus graag win98 verwijderen. Ik heb de bestanden gezocht die je opsomde, maar ik kan ze nergens vinden op C. Waar staan ze?
 
Die bestanden staan in de root van C: maar zijn over het algemeen verborgen. Ga naar Configuratiescherm > Mapopties > Weergave en selecteer Verborgen bestanden weergeven. Eventueel ook uitzetten om bekende bestandextenties te verbergen. Hierna zouden de bestanden zichtbaar moeten zijn. Maar het is de bedoelding dat deze blijven staan, voor alle duidelijkheid.
 
Bedankt Binary. Sorry voor de late reactie. On een of andere reden krijg ik niet altijd een mailalert als er op 1 van mijn vragen wordt gereageerd...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan