DUAL BOOT Win98SE XP-Pro (EN)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heuuu ...hm

En wat is het antwoord op de vraag, hoe zijn die OS'en geïnstalleerd? met of zonder BootMagic?
Het is al zolang geleden, dat ik het niet meer herinner, maar ik heb het sterke vermoeden dat BootMagic pas werd geïnstalleerd, nadat de beiden OS reeds waren geïnstalleerd. Eerst was toen Windows XP Home op partititie 2 , en die is later vervangen door de Pro versie.

De XP Pro versie werd héél waarschijnlijk WEL geïnstalleerd MET BootMagic.
BootMagic is héél lange tijd in gebruik geweest, zonder probleem en werd pas unabled na de Ghost restore van Win998SE en het gepaard gaande opstartprobleem.

Beide OS werden steeds gezien met de C: letter, zodat de hierop volgende partities (alle Fat32) ook met dezelfde letter werden gezien en benaderd zowel vanuit Win98SE als vanuit XP. Beter kan ik helaas niets vertellen.:o

(Ik weet ook dat men best Win98 niet "unhidden" maakt vanuit XP, maar de redenen zijn me een raadsel)

Laatst bewerkt:
De vraag is alleen, hoe heb je ooit de boel geinstalleerd, met die bootloader van Partition Magic, BootMagic dus, want dan kun je het beste die weer gaan gebruiken, anders weet XP niet meer waar de bestanden staan, alle verwijzingen zijn naar de C:.
Plus zul je de XP opstartbestanden idd op de partitie moeten zetten waar XP op staat, en de boot.ini aan moeten passen, die moet er dan zo uitzien.

[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Dus BootMagic weer gaan gebruiken, deze boot.in zetten op de partitie waar XP op staat, en die op de 98 partitie verwijderen, die heeft geen functie.

Zelfde vraag.

OK Lange Pier, Dit had ik al goed begrepen. Sorry, ik hoop dat ik je niet op de zenuwen geef, maar ik ben zo vrij om terug te komen op de vraag die ik het laatst stelde betreffende de boot.ini op partitie van XP :
OPENSTAANDE VRAAG (betreft de boot.ini in Windows XP)
.../.. Ik bijf dus nog slechts met de enige open vraag of in Boot.ini hierboven men niet partition(2) moet zetten in plaats van partition(1).

Dit is namelijk wat wanderer hierboven opgeeft als goed werkende boot.ini.
Ik vermoed dat je in je antwoord mijn bestaande boot.ini had gecopieerd, maar die is dus vermoedelijk nog aan te passsen.
- Op een similair goed werkend systeem bij mij thuis (inclusief BootMagic, maar met WinXP-Home) staat er ook telkens partition(2).
- Toch werkt dezelfde configuratie van boot.ini niet op de PC die problemen heeft.

Nota:
- De boot.ini van partitie 1 is reeds verwijderd
- Alleen vraag ik bevestiging dat er bij de boot.ini op partitie 2 daar inderdaad (1) moet staan, zoals je mij zegt, en niet partition(2), zoals wanderer die aangaf. Ik begrijp niet waarom er telkens partition(1) moet staan, terwijl er toch twee andere PC's zijn die aldus goed werken... maar hier op deze PC blijkbaar niet.

Bedankt voor je geduld :thumb:

BOOTSECT.DOS Hier zit wellicht wat achter ?

De vorige post blijft zeer actueel.
Maar ik krijg zopas de volgende informatie binnen van iemand die zich ook ontfermt over de situatie :
- Heb je al Bootsect.dos verwijderd of een andere naam gegeven in eerste partitie D3P1 ?
- Dit bestand is een overblijfsel van een oude "natuurlijke" dual-boot met Win9X
- Je zou het dus best als test een andere naam geven, om het buitengebruik te zetten.

Inderdaad, op mijn goed werkende dual-boot PC staat er helemaal geen Bootsect.dos ! Zelfs geen hernoemde oude versie.... op de zieke PC inderdaad wel.

Ik probeer dat eens...

Ha, ha, ik lig er niet wakker van, hoor, hoop voor je, dat jij dat ook niet doet.

Die bootsect.dos, is alleen van belang, als de mbr van XP is, en de bootloader, de ntldr dus, de boot.ini, en de ntdetect.com op diezelfde partitie staan, het is namelijk de bootimage van/voor 98.

Die worden niet gebruikt in 98, als je opstart via BootMagic, die kan daar dus weg.

Tevens is de eerste partitie altijd de partitie die door Bootmagic wordt aangesproken voor een/het OS, de andere is immers, hidden, ook voor elk systeem, uitgezonderd BM, dus beide OS'en starten dan vanaf de eerste partitie, anders heb je die BootMagic helemaal niet nodig.

Dus, gebruik BootMagic om 98 te starten, doet hij dat niet, zet 98 er gewoon overheen, via BootMagic, en de cdrom, als dat mogelijk is, kweet niet of dat wil, maar dacht het wel.

Alles blijft zoals het is, alleen zal deze weer werken.

Werkt het weer, reboot, en ga naar XP, werkt deze ook niet, het zelfde verhaal, alleen zul je door moeten gaan naar installeren, en daar voor een herstelinstallatie moeten kiezen, nadeel, alle updates moeten meer gedownload worden, en de persoonlijke systeem instellingen mag je opnieuw doen, maar ook daar blijft voor de rest, alles hetzelfde.

In feite heb je 2 computers, de een werkt met 98, de andere met XP.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan