Dual boot Windows7 vs WindowsXP

• Onderwerp starter Onderwerp starter keb
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

keb

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2011
Ik heb mijn PC (met W7-64 bits) nu twee maanden in gebruik. Omdat ik veel crashes heb gehad, wil ik de PC opnieuw installeren.

Ik heb ook ervaren dat veel oude software niet meer functioneert (waaronder Visual Basic 6.0 en Autocad 12).

Twee vragen:
- Ik vind wel veel instructies om mijn PC dual boot te maken, maar niet hoe ik aan een installatie CD voor WindowsXP kom (wil voorkomen dat straks de PC met de melding "illegale software" komt)?
- Op de Recovery CD van Alternate staat dat ook "This DVD contains 32-bit recovery softwae with servicepack 1". Is het vanwege de compatibiliteit nuttig om terug te schakelen naar deze 32 bits versie?

Opm. Ik ben meer een PC-gebruiker en geen PC-sleutelaar.

Wie geeft mij advies?

Lees dit artikel eens over de voor en tegens van her-installeren met een Wxp CD of een recovery cd..
Deze website (Schoonepc) bevat trouwens nog veel meer informatie over pc en windows!
Dit zou al een antwoord op uw eerste vraag kunnen zijn.
Ik denk dat je een 32bits en een 64bits dual boot systeem kunt maken want als je boot kies je voor een bepaald OS en daar ga je mee verder.
U zou niet perse terug hoeven naar alles 32bit.
Een andere mogelijkheid om Wxp programma's te kunnen blijven gebruiken is een virtuele pc maken met b.v. VirtualBox.
Zijn je eisen niet al te zwaar (lees: professioneel) dan kan dat een bruikbare oplossing zijn.

Ok: Ik neem aan dat je ergens van je oude systeem nog een XP-nummer hebt dat niet (meer) in gebruik is & dat er op je nieuwe systeem een 7-nummer ergens op een sticker staat.

Principe is vrij simpel: Als je geen DvD's bij je 7 hebt gekregen, zit er een Herstel-Partitie op je HD & zal de fabrikant een systeem hebben meegeleverd waarmee je zelf een Herstel-DvD-set kan maken.

Als je dat nooit hebt uitgevoerd, moet je dat eerst doen, daarna controleren of het echt werkt zoals de gebruiksaanwijzing beschrijft. Want tot die tijd kan je de HD niet wissen, zonder dat je alles kwijt bent.

Dan is het verstandig om een Image-Backup te maken, afhankelijk van het merk HD, is daar door de HD-fabrikant gratis (beperkte maar voldoende) software voor te downloaden, of je moet het erbij kopen.
Daarmee kan je alles in 1x opnieuw in een kwartier terugschuiven op de nieuwe partitie zonder herinstalleren & updaten.
Daarvoor moet je met de IB-software een opstart-CD maken. Zie Help betreffende programma.

Is dat allemaal degelijk op orde, kan je de schijf wissen (ben je ook de herstelpartitie kwijt!), partitioneren in 2 delen (1 voor XP, 1 voor 7), formatteren, & dan ga je volgens het boekje netjes eerst XP installeren op de ene partitie, meteen netjes bijwerken dat het allemaal up to date is, simpele dingetjes erbij zoals Reader, Java, Flash, etc... Programmatuur als Office & AutoCad, ook bijwerken.

Geen AntiVirus, &/of derde partij FireWalls nog!

Is dat wel naar wens, laat je een gerenommeerde on-line AV-scanner een volledige malware-scan uitvoeren, & hopen dat er dan geen infecties gevonden worden. Want zolang het niet zeker is dat het gebouwde systeem schoon is, kan je geen IB maken nog.

Is dat akkoord: Image-Backup maken van het volume (partitie) met XP, bij voorkeur spannen (in vaste brokken geknipt opslaan) zodat je het naar DvD's kan branden.

Als dat klaar is kan je de 7-IB terugschuiven op de 2de partitie of daar herinstalleren (i.v.m. mogelijke produktsleutel-conflicten).

Dan download je BCDedit, & zet je de Dual-Boot aan.

Klaar. Fluitje van een cent...
;)

Laatst bewerkt:
Bedankt

Bedankt voor de tips: ik ga het uitproberen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan