Dual boot Xp naast Vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

Griebus

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2008
Berichten
3
Ik heb nu Vista maar is nogal gezeik met enkele spellen en stuurprogramma's.
Nou heb ik al vista en ik heb nog een hele lege harddisk schrijf.
Ik lees heel de tijd van partitie maken maar dan overschrijft Xp boot manager die van Vista. en start vista niet meer. Dit wil ik dus voorkomen, maar dat gaat met partities als ik een hele schrijf toewijs aan Xp kan dat??
Zou hier graag wat uitleg over hebben, iemand met ervaring misschien??

Alvast bedankt!
Mvg Freek
 
Ik zie dat je problemen hebt met de boot bestanden, Maar als het goe dis heb ik dat toch niet want ik heb het op 2 afgeschreiden hardeschrijven staan dan overschrijft het elkaar toch niet?? of zit ik nou verkeerd
 
Ik heb beide os-en ook op aparte schijven staan en kan tot op heden alleen maar van os wisselen via de BIOS, wat best wel lastig is.
Heb beide os-en apart geinstalleerd met de bedoeling om er achteraf een multiboot van te maken naar wat nu blijkt toch niet zo eenvoudig is.

Wat ik in de Windows help lees is dat je je nieuwste os (Vista dus in mijn geval) vanuit de oudere windows-installatie moet uitvoeren en pas dan krijg je een multiboot, ook als je het op aparte HD's hebt geinstalled!
 
Ik kan het desnoods proberen toch, als ik een back up maak van vista.
ik start mijn computer opneiuw op met Xp cd en zet Xp in me vrije station(E: )
dan kan ikd aar snel formateren en dan instaleerd die vanzelf na het formateren, toch?
dan start ik hem opnieuw op, dan zou Xp het moeten doen en vista niet, dan instaleer ik in Xp Vistabootpro(is dit trouwens gratis?) en dan zou ik (Open VistaBootPRO, klik op de Bootloader knop en klik op Reinstall the Vista bootloader. Vervolgens klik je op Diagnostics in de menu balk en selecteer je Run Diagnostics. Als alles goed is gegaan zie je nu twee entries in het bootloader scherm van VistabootPro, "Earlier version of Windows" en "Microsoft Windows Vista".) moeten doen en dan zou het moeten werken....
Als het niet werkt dan zou ik vista niet meer kunnen opstarten, dan zou ik dus alles opnieuw moeten instaleren van de back up

Graag aanmerkingen/tips
 
als jullie vista erop hebben staan en een xp cd hebben snap ik niet waarom jullie die handleiding niet volgen?
 
@frankwannet: Xp installatie wil ik voorlopig absoluut ongemoeid laten met dit 'experiment' wil liever niet het risico lopen dat het fout gaat:eek:

Ik weet inmiddels wat de werkwijze had moeten zijn, Vista install vanuit XP omgeving.


@griebus: VBP en EasyBCD zijn beiden freeware, experimenteer d'r maar op los zou ik zo zeggen.
 
link lijkt me toch duidelijk en aan iedereen die het hier geadviseerd wordt gaat goed

maar ok jullie feestje

succes:thumb:
 
@frankwannet: Ben het helemaal met je eens dat de procedure in jouw link de juiste is, maar ik heb beide os-en al geinstalled en wil dan achteraf een multiboot creeren.

Met VBP en/of EasyBCD lijkt dat vooralsnog niet mogelijk, dat is de uitdaging!

Bedankt voor je reacties en ooit gaat het lukken;)
 
Wil met VBP echt niet lukken hoor, dat gaat alleen als je vista vanuit een bestaande windows omgeving hebt geinstalled, en dat is in mijn geval niet zo.

In het uiterste geval wil ik een herinstall overwegen vanuit XP, maar ik wil toch eerst hier nog wat verder mee stoeien:rolleyes:

'K weet 't, ben eigenwijs, maar dat is ook een eigenschap:D

Wederom bedankt voor 't meedenken.......
 
eerste 4 regels van de link:


Het is goed mogelijk om een dual boot met XP op te zetten als je Vista al geïnstalleerd hebt staan. Normaal gesproken wordt altijd aangeraden om het 'oudste' OS eerst te installeren en als je die mogelijkheid hebt, is dat inderdaad de beste manier. Echter, als je Vista volledig ingericht en naar tevredenheid hebt draaien, is dit geen optie. Als je op de volgende manier te werk gaat, kun je zonder al te veel problemen toch een dual boot opzetten


zie ik het nu verkeerd bij je??
 
Nee, je ziet 't helemaal goed, toen ik het las dacht ik ook dat 't simpel te regelen was.

Helaas geeft VBP bij iedere aanpassing die ik instel een foutmelding, en tevens de melding dat de wijziging is doorgevoerd??

Als ik hierna de comp opnieuw opstart heb ik inderdaad een multiboot scherm met beide os-en en een wachttijd van 11 sec. (heb ik expres van 30 naar 11 gezet om te zien of de wijzigingen inderdaad door VBP zijn doorgevoerd)
Als ik niets doe dan start Vista normaal op, maar als ik XP selecteer geeft hij NTLDR melding:(

Weet niet precies meer waar, maar ik heb op het net meerdere keren gelezen dat mensen een identiek probleem met VBP hebben (NTLDR melding)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan