Dual boot XP + Vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

game-master

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 apr 2002
Berichten
1.585
Hey hey,

Mijn situatie ligt als volgt, ik heb dus 1 sata2 HDD (500gb) gepartitioneerd in ca. 2x 220 GB. Windows XP erop gezet, en binnenkort vista voor directx10, Maar heb van sommige gehoord dat je gewoon vista moet booten en zorgloos kan installeren op die andere HDD, echter op google gezocht en daar staat dat ik met progjes (shrinken en weet ik allemaal niet) moet gaan werken.. Iemand enige ervaring hierin ?, als ik het via optie 1 doet (dus gewoon installeren op die andere HDD) dan bij het opstarten krijg ik een keuze welke ik wil gebruiken verzeker of niet ?
Alvast top voor het lezen van dit "Probleempje". :thumb:

Greetz, GM
 
Ik heb dual-boot vista --> xp (dus precies andersom) maar als het goed is kan je vista gewoon installeren. Let dan wel op welke partitie. Daarna kan je alleen maar vista opstarten. Dan moet je een programma als vistaboot (moet je even zoeken er was er nog een) Als je dan je pc aanzet krijg je een keuze! xp of vista :thumb:
 
Gaat dat ook niet zonder programma ? Want ik heb op mijn pc geen zo'n aangepast programma en toch kan ik telkens kiezen tussen mijn XP en Ubuntu
 
Ik heb dual-boot vista --> xp (dus precies andersom) maar als het goed is kan je vista gewoon installeren. Let dan wel op welke partitie. Daarna kan je alleen maar vista opstarten. Dan moet je een programma als vistaboot (moet je even zoeken er was er nog een) Als je dan je pc aanzet krijg je een keuze! xp of vista :thumb:

Maar ik neem aan, dat als hij vista prio geeft, je daarna bij START> Afmelden, gewoon XP in kan loggen ?. Btw nog een klein heel ***lig prut dingetje. Ik heb een map op C:/Games/... maar nou wil ik die gele map tussen mijn "Alle programma's" zetten (XP uiteraard), enig idee :p ?

@rgeerold, Bedankt voor je snelle reply, ook phantom ;).
 
Gaat dat ook niet zonder programma ? Want ik heb op mijn pc geen zo'n aangepast programma en toch kan ik telkens kiezen tussen mijn XP en Ubuntu

Dan heb je 2 harde schijven nodig en in je bios instellen vanaf welke schijf de pc moet booten.. ;) maar hij heeft maar 1 schijf, net als ik vandaar.. ;)
 
Maar ik neem aan, dat als hij vista prio geeft, je daarna bij START> Afmelden, gewoon XP in kan loggen ?. Btw nog een klein heel ***lig prut dingetje. Ik heb een map op C:/Games/... maar nou wil ik die gele map tussen mijn "Alle programma's" zetten (XP uiteraard), enig idee :p ?

@rgeerold, Bedankt voor je snelle reply, ook phantom ;).

Start>afmelden en dan xp zit er niet in. Zo ziet het dan eruit: *klik*
let niet op de reacties eronder, bij mij ziet het er zo uit.. :)

wat je bedoeld met C:/Games moet je echt even uitleggen want ik begrijp het niet.. ;)
 
Start>afmelden en dan xp zit er niet in. Zo ziet het dan eruit: *klik*
let niet op de reacties eronder, bij mij ziet het er zo uit.. :)

wat je bedoeld met C:/Games moet je echt even uitleggen want ik begrijp het niet.. ;)

Mja, maar jij hebt het omgekeerde gedaan (eerst vista, dan XP), maar andersom (XP, dan vista) krijg ik geen optie ?, dan moet ik "Vistaboot" downloaden, en werkt het. En dat "start>afmelden, en dan xp zit er niet in" dat zie jij niet omdat je vista --> xp hebt ?, maar zou het niet zo kunnen dat als ik op Vista zit, en wil op XP, dat ik dan ff afmelden klik en andere gebruikers (met andere OS) inlog ? of is die theorie ongeldig ?:thumb:

Wat ik bedoel, is dat ik een map heb genaamd "Games" waar paar spelletjes inzitten, MAAR ik wil dus die gele map onder "Alle programma's" weer laten geven, slepen al geprobeerd, maar telkens gaat "Start" menu weer weg.

Btw, dit filmpje gevonden http://www.youtube.com/watch?v=l--SpDYgRUk en dat zou ook moeten lukken denk ik, of niet ?

greetz, GM, (Keep up the fast replies ;-p)
 
Laatst bewerkt:
Mja, maar jij hebt het omgekeerde gedaan (eerst vista, dan XP), maar andersom (XP, dan vista) krijg ik geen optie ?, dan moet ik "Vistaboot" downloaden, en werkt het. En dat "start>afmelden, en dan xp zit er niet in" dat zie jij niet omdat je vista --> xp hebt ?, maar zou het niet zo kunnen dat als ik op Vista zit, en wil op XP, dat ik dan ff afmelden klik en andere gebruikers (met andere OS) inlog ? of is die theorie ongeldig ?:thumb:

Wat ik bedoel, is dat ik een map heb genaamd "Games" waar paar spelletjes inzitten, MAAR ik wil dus die gele map onder "Alle programma's" weer laten geven, slepen al geprobeerd, maar telkens gaat "Start" menu weer weg.

Btw, dit filmpje gevonden http://www.youtube.com/watch?v=l--SpDYgRUk en dat zou ook moeten lukken denk ik, of niet ?

greetz, GM, (Keep up the fast replies ;-p)


1. ik denk dat die theorie ongeldig is omdat je namelijk voor dat er uberhaupt een OS wordt geladen wordt gevraagd welk os. Je zal dus opnieuw moeten opstarten.
2. je zou kunnen proberen om ''alle programma's'' --> rechtermuisknop --> verkenner (zoiets) --> en dan daar je spelletjes neer te zetten. Ik weet niet of het werkt btw!
3. volgens mij moet dat lukken, ik ga het iig proberen! bedankt voor de link dan maar!!! :thumb::thumb:

mvg (sorry voor de een keertje niet zo snelle reply) PHANTOM!!! :eek:
 
mmm k

Nou, heel erg bedankt voor de hulp ;), laat de vraag nog even staan. Vandaag/morgen ff vista erop zien te krijgen, en dan zullen we wel verder zien ;). toppie

Edit: zal wel op opgelost zetten, en dan weer op onopgelost zetten.
 
Mja toch is er nog een vraag omhoog gekomen, dus de HDD is gepartitioneerd in 2x 230 ca., en op 1 staat XP, en op die andere zou vista moeten komen, maar dalijk 2x ATI kaarten met directx 10.. Zou het dan mogelijk zijn dat ik vista installeer terwijl XP nog op andere staat, en als tijd er is dat 2 kaarten er zijn. de XP ongedaan ofzo kan maken en de HDD waar XP opzat bij te fusen van die van vista, zonder vista te verwijderen :love: ?

Greetz, GM
 
ik snap weer de vraag niet helemaal maar wat ik denk dat het antwoord is, op xp installeer je de directX9 en op vista directX10. Dit komt niet met elkaar in conflict. Je moet de 2 partities blijven gebruiken omdat je namelijk 2 boot bestanden hebt. Als die beide op 1 partitie staan dan weet je pc het niet meer en zal er nog maar 1 opstarten. Waarschijnlijk vista.

Mvg
 
ik snap weer de vraag niet helemaal maar wat ik denk dat het antwoord is, op xp installeer je de directX9 en op vista directX10. Dit komt niet met elkaar in conflict. Je moet de 2 partities blijven gebruiken omdat je namelijk 2 boot bestanden hebt. Als die beide op 1 partitie staan dan weet je pc het niet meer en zal er nog maar 1 opstarten. Waarschijnlijk vista.

Mvg

Mja het werkt,
Maar stel dat ik in de toekomst gewoon vista wil gebruiken en niet meer XP, kan ik dan gewoon XP verwijderen en die 2 partities weer bij elkaar voegen tot 1 ?
 
klopt! let dan wel goed op dat je alleen xp eraf gooit en niet toevallig wat belangrijke bestanden of mischien wel vist bestanden. Dan ben je de *@(% haha!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan