Geplaatst door sgrav000
1. Om partitioneren van de harde schijven kom je niet heen of je nu een of twee harde schijven hebt. Het handigst is het om hier een programma als Partition Magic (PM) (niet gratis) voor te gebuiken i.t.t. Fdisk. PM heeft een eigen Bootmanager: BootMagic (BM). Die moet na PM worden geïstalleerd.
2. Om PM te gebruiken heb je in ieder geval 1 besturingssysteem nodig. Je installeert PM in dat besturingssysteem. Windows 9/x en ME kunnen alleen op een eerste harde schijf worden gezet, Windows 2000 en XP kunnen ook op een tweede harde schijf worden geplaatst.
3. Creëer dus met PM twee primaire partities en verdeel die over de totale ruimte. Ze moeten in ieder geval op elkaar aansluiten (zie het schema in PM). HD 1 kun je voor ME reserveren (1 primaire partitie), HD 2 voor Windows XP op een primaire partitie waarna je op HD 2 (na de besturingssystemen) ook nog ruimte in kan bouwen voor een z.g. logische partitie voor de opslag van software.
4. Doordat je jouw systeem hebt gewijzigd met een tweede HD, kun je problemen krijgen met de activatie van Windows XP. Het beste is het om dit met Microsoft te regelen.
5. Je kunt nu Windows ME in PM aanwijzen als het standaard opstartsysteem. Je krijgt dan door BM de twee aangeboden maar als je niets doet start de PC door met Windows ME.
sgrav000