Dual boot??

Status
Niet open voor verdere reacties.

stuif2

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2002
Ik heb geprobeerd om windows XP te installeren op een andere schijf maar dit wilde niet lukken en heb de installatie al heel snel weer afgebroken(na± 3 minuten).
Als ik mijn computer nu opstart krijg ik de keuze tussen windows XP setup of windows ME. Hoe kan ik er voor zorgen dat ik deze keuze niet meer krijg en automatisch opstart met windows ME.(systeem herstel wilde niet lukken)

In een commando regel intikken
fdisk /mbr

Snuffel even naar een Boot.ini en post deze hier.

het gaat om de volgorde van installeren

1. Om partitioneren van de harde schijven kom je niet heen of je nu een of twee harde schijven hebt. Het handigst is het om hier een programma als Partition Magic (PM) (niet gratis) voor te gebuiken i.t.t. Fdisk. PM heeft een eigen Bootmanager: BootMagic (BM). Die moet na PM worden geïstalleerd.
2. Om PM te gebruiken heb je in ieder geval 1 besturingssysteem nodig. Je installeert PM in dat besturingssysteem. Windows 9/x en ME kunnen alleen op een eerste harde schijf worden gezet, Windows 2000 en XP kunnen ook op een tweede harde schijf worden geplaatst.
3. Creëer dus met PM twee primaire partities en verdeel die over de totale ruimte. Ze moeten in ieder geval op elkaar aansluiten (zie het schema in PM). HD 1 kun je voor ME reserveren (1 primaire partitie), HD 2 voor Windows XP op een primaire partitie waarna je op HD 2 (na de besturingssystemen) ook nog ruimte in kan bouwen voor een z.g. logische partitie voor de opslag van software.
4. Doordat je jouw systeem hebt gewijzigd met een tweede HD, kun je problemen krijgen met de activatie van Windows XP. Het beste is het om dit met Microsoft te regelen.
5. Je kunt nu Windows ME in PM aanwijzen als het standaard opstartsysteem. Je krijgt dan door BM de twee aangeboden maar als je niets doet start de PC door met Windows ME.

sgrav000

Laatst bewerkt:
attn JBS

Ik heb fdisk \mbr ingetypt via start/uitvoeren maar wat nu?

Z-Dragon

Is er ook een andere benaming voor Boot.ini en zo ja waar kan ik die vinden.

Nee, er is geen andere benaming voor. boot.ini. Maar om je probleem op te lossen kun je het volgende doen:
1. Opstarten met een WinME opstartdiskette
2. In de A-prompt intypen: sys c:
3. Herstarten (bootmenu is weg) en naar WinME
4. Vanaf C: verwijderen: boot.ini, ntdetect.com, ntldr, bootsect.dos en pagefile.sys (sommige zijn verborgen bestanden)
5. Restanden van WinME opruimen (maar dat kun je zelf het beste beoordelen wat weg kan)

Laatst bewerkt:
Er is geen andere benaming voor Boot.ini. Zet eerst bij Beeld-->Opties de systeem en verborgen bestanden aan. Daarna zou het bestand zich in C:\ moeten bevinden.

Re: het gaat om de volgorde van installeren

Geplaatst door sgrav000
1. Om partitioneren van de harde schijven kom je niet heen of je nu een of twee harde schijven hebt. Het handigst is het om hier een programma als Partition Magic (PM) (niet gratis) voor te gebuiken i.t.t. Fdisk. PM heeft een eigen Bootmanager: BootMagic (BM). Die moet na PM worden geïstalleerd.
2. Om PM te gebruiken heb je in ieder geval 1 besturingssysteem nodig. Je installeert PM in dat besturingssysteem. Windows 9/x en ME kunnen alleen op een eerste harde schijf worden gezet, Windows 2000 en XP kunnen ook op een tweede harde schijf worden geplaatst.
3. Creëer dus met PM twee primaire partities en verdeel die over de totale ruimte. Ze moeten in ieder geval op elkaar aansluiten (zie het schema in PM). HD 1 kun je voor ME reserveren (1 primaire partitie), HD 2 voor Windows XP op een primaire partitie waarna je op HD 2 (na de besturingssystemen) ook nog ruimte in kan bouwen voor een z.g. logische partitie voor de opslag van software.
4. Doordat je jouw systeem hebt gewijzigd met een tweede HD, kun je problemen krijgen met de activatie van Windows XP. Het beste is het om dit met Microsoft te regelen.
5. Je kunt nu Windows ME in PM aanwijzen als het standaard opstartsysteem. Je krijgt dan door BM de twee aangeboden maar als je niets doet start de PC door met Windows ME.

sgrav000

de oplossing van binary is juist.

Maar vraag me hier toch af, waarom je in godsnaam gaat zitten stoeien met primaire partities en bootmagic van PM (al hoewel dit een goede is).

xp installeer je als ME al op C staat door gewoon te booten met de xp cd en xp op een andere partitie te installeren. XP maakt dan automatisch een bootmenu aan. En verder zou ik kiezen voor fat32 bij xp, dat houd het simpel.

stoeien

"Stoeien", Vaat, doet veronderstellen dat je veel inspanning moet leveren met een onzekere afloop. Niets is minder waar. Er is geen makkelijkere en duidelijkere begeleider van partititioneren dan PM en geen betere bootmanager dan BM. Maar het kost wat. En ik kan begrijpen dat je PartitionMagic niet gebruikt als je voor noppes klaar wil zijn. Maar 'stoeien', nee. De andere genoemde oplossingen gebruiken (fdisk, boot.ini verwijderen, etc) is 'stoeien'!

sgrav000

Hoewel ik zelf voor mijn eigen PC's altijd gebruik maak van BootMagic, moet ik het hier toch helemaal met Vaat eens zijn. Er is voor de installatie van een dualboot Win9X met WinXP weinig reden om gebruik te maken van BootMagic noch Partition Magic.
Ik gebruik het omdat ik meerdere installaties van Win98/ME op meerdere primaire partities heb, en dan is BM de enig aangewezen methode.
Maar geen van beide methodes kost mij veel inspanning, en evenmin is de afloop wat mij betreft onzeker. Volgens jou definitie ben ik dus helemaal niet aan het stoeien, wat ik ook doe.
Overigens wil ik je er nog even op wijzen dat het installeren van Windows 9X op een tweede harde schijf wel degelijk mogelijk is. Je moet alleen even weten hoe het moet, dat is alles. Misschien toch nog even stoeien?

Re: attn JBS

Geplaatst door stuif2
Ik heb fdisk \mbr ingetypt via start/uitvoeren maar wat nu?

gezien deze vraag en wat andere dingen lijkt mijn oplossing beter. Bovendien word toch als je windows 98 opstart vanaf een primaire partitie door Bootmagic de andere primaire partitie verborgen. Kan je niet even kijken in de andere toch, lijkt mij minder handig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan