Dual boot

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nicoline

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2001
Hallo,

Ik heb een vraag, ik heb een nieuwe pc gekocht en daar staat Vista op.
Nu wil ik er ook nog XP bij op hebben zodat ik voor bepaalde programma's kan kiezen welk besturingssysteem ik moet gebruiken.

Nu is mijn vraag hoe ik dat moet doen zonder de pc te beschadigen of zonder Vista kapot te maken.

Alvast bedankt

Allereerst, je moet 2 verschillende partities hebben.
Allebei bootable partities waarvan dus opgestart kan worden.
Dit kan je oa regelen met Partition Magic, Gparted of Acronis Disk Director Suite. Ook in Vista zit een partitiemanager.

Dan moet je op die andere partitie WinXP installeren en daarna met VistaBootPRO de regel voor Windows XP invoegen. Een alternatief voor VistaBootPRO is EasyBCD.

Oke, bedankt,

Maar wat voor regel moet ik er dan tussenvoegen?

In VistaBootPRO kan dat heel makkelijk zo, naar onderdeel Manage OS Entries gaan:

vistabootprohd1.png

Je kunt evt met Microsoft Virtual PC een windows xp installatie doen in een virtuele machine ( gewoon onder vista in een scherm of fullscreen)

Voordelen zijn:

Absoluut geen moeilijkheden met je Vista installatie, ook niet als je iets fout doet met de installatie van XP of XP er weer af wilt halen

Tegenlijk in Vista en XP werken (en dus niet elke keer je pc opnieuw hoeven te starten als je wilt switchen)

Nadelen zijn dat het toch gebruiksvriendelijker is als je een echte dualboot-systeem hebt.
Maar voordeel van zo'n virtuele machine is inderdaad dat er niet veel fout kan gaan.

Hoi !

En je moet goed in je geheugen zitten !!

Greetz,

Harry.

Nadelen zijn dat het toch gebruiksvriendelijker is als je een echte dualboot-systeem hebt.
Maar voordeel van zo'n virtuele machine is inderdaad dat er niet veel fout kan gaan.

Ik zie niet helemaal waarom het gebruiksvriendelijker is, die software voor een virtuele machine is zo simpel tegenwoordig.... Het is wel zo dat dualboot systemen in het algemeen wat meer ingeburgerd zijn zeg maar, het komt wat vaker voor.

Hoi !

En je moet goed in je geheugen zitten !!

Greetz,

Harry.

Dat is wel waar daar had ik nog niet echt over nagedacht.... Draai zelf met 2GB ram dus loop gelukkig niet zo snel tegen problemen aan maar je zal toch voor het mooie 1GB ram moeten hebben wil je met Virtual PC leuk kunnen draaien

Ik zie niet helemaal waarom het gebruiksvriendelijker is, die software voor een virtuele machine is zo simpel tegenwoordig.... Het is wel zo dat dualboot systemen in het algemeen wat meer ingeburgerd zijn zeg maar, het komt wat vaker voor.

Ik denk zelf dat mensen het makkelijker vinden om een dualboot-systeem te gebruiken dan een virtuele pc. Maar de software daarvoor is wel toegankelijk geworden voor meer mensen, en makkelijker in het gebruik dan vroeger, maar is ook minder geschikt voor systemen met minder mooie specs zoals 2 GB.:D
Om een ander OS uit te proberen is een virtuele pc wel erg makkelijk en snel.

Met Vista op een virtuele pc heb je inderdaad minimaal 2 gig nodig, en dan nog mis je alle Aero flip zaken, (met VMWare tenminste) wil je XP er op zetten dat draait ook prima met 1 gig.

Weet iemand in hoeverre VMWare verschilt van Virtual PC 2007 van MS qua geheugengebruik?

In VMWare kun je zelf instellen hoeveel je wilt gebruiken per OS, met Virtual PC 2007 heb ik geen ervaring.
Wel wordt in VMWare aangegeven een minimaal, aanbevolen, en maximaal geheugen gebruik.

Hoi !

Virtual PC of VMWare vind ik meer geschikt voor de gevorderde PC-gebruiker !

Ik zou het een leek niet zomaar aanraden.

Dan is dual-boot makkelijker, zeker om aan een nieuw OS te wennen.

Ik gebruik VM niet, omdat ik altijd 'n paar PC's heb staan voor testdoeleinden.

Verder niks mis mee, maar 1 Gig lijkt me te krap.

Greetz,

Harry.

Hallo,

Ik wil nu xp op een andere partitie installeren.
Maar als ik vista opstart en dan de xp cd erin doe, krijg ik natuurlijk de melding dat vista nieuwer is dan xp, dus installeert ie hem niet.

Help, wat moet ik nu doen om en vista en xp home op mijn pc te kunnen laten draaien.

Bedankt
Nicoline:o

Heb je opgestart met de cd van Windows XP en een andere partitie geselecteerd om Windows XP op te installeren?
Als je nu maar 1 partitie hebt, moet je eerst even een extra nieuwe partitie aanmaken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan