dual booten linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0664

Banned
Lid geworden
27 jul 2014
Berichten
499
Ik ga toch maar eens wagen voor nog eens met linux te werken als dual boot.

Mijn vraag is hoeveel ruimte neem ik best op een aparte partitie?
Is 30 gb genoeg?


Welke linux distro is het beste voor mij om te werken, ik bedoel dan met name mogelijkheden en functionaliteiten tov windows en mijn gebruik.

Ik browse erg veel en ik maak ook gebruik van streamingdiensten online.
Mijn laptop specs zijn: intel core i5 3210m, nvidia geforce gt 630m, 6 gb ram, 500 gb hdd.
 
Je hebt een unallocated space nodig voor de root en swap die je toewijst tijdens de installatie.
Met Ubuntu of Mint is prima mee te werken voor starters.
 
Ok ik kom alweer tegen het eerste probleem aan.

Ik heb via unetbootin mijn iso van linux mint bootable gemaakt op mijn usb.
Maar in men uefi/bios zie ik mijn usb dus niet, wel bij opstartvolgorde, maar hij start niet op vanaf dat medium. Terwijl ik alles waar er usb in staat vooraan in bootvolgorde heb gezet.
Ook f12 werkt niet die ziet alleen maar als bootoptie windows boot media en dan heel de beschrijving van men hdd.

Ik werk met acer laptop

ligt dit aan mijn usb of aan men uefi?
 
Laatst bewerkt:
Nee ik krijg geen optie om vanaf een usb te starten als ik f12 of esc druk, alleen mijn hdd staat er maar voor de rest niets.

Ik weet ook niet echt hoe dat komt. En een dvd zou ik al moeten aankopen daar heb ik nu geen zin in.
Ik heb een dvd drive want mijn spelletjes die ik nog op dvd heb speel ik daarmee ook.
 
Laatst bewerkt:
Staat er niet tussen in die lijst Men laptop
Acer aspire v3 771g 53216g50makk of mail

En ik heb nu geen andere laptop tot Men beschikking
 
En als je er op Googled?
Niet... dan wordt het veel experimenteren welke distro het beste draait en of alles ondersteund wordt.
Maak met Belarc of een ander programma een overzicht van je hardware en zoek als voorbereiding op welke distro dit als beste ondersteund..
Veel werk...
Je kunt ook een Live cd van een paar distro's nemen ZONDER te installeren en kijken welke het beste werkt, das nog het minste werk...
Kijk of je wifi het bijv doet...
Heb je een backup van alle data op je laptop als het misgaat......?
Wel een mooie klus.
Je kunt beter vragen over specifieke distro stellen op een van hub forums.... daar zit meer kennis dan hier...
Bijv voor Debian:
http://forums.debian.net/
Algemeen:
http://www.linuxquestions.org
 
Op deze site vind je gedetailleerde informatie over het installeren van Mint: https://sites.google.com/site/computertip/mint inclusief links naar het Mint forum en het Ubuntu forum (doet ook veel voor Mint).

Als je op die site bent, tik UEFI in het zoekvenster voor tips inzake de omgang met een UEFI bios.
 
Als je nog Windows op deze computer hebt staan en dan met name win 8 dan moet je de secureboot uitzetten.

Lees anders even mijn handleiding die ik gemaakt heb toen ik mijn Acer Travelmate wilde installeren met Linux naast Windows. (hier: https://www.dropbox.com/s/rg1k9amjupcisen/Appeltje eitje netbook dualboot.pdf?dl=0)
In mjn handleiding (ooit voor hier geschreven voor in de nieuwsbrief) staat het volgende:

Even een kleine uitleg over de BIOS.
De nieuwste computers hebben tegenwoordig UEFI. Zeer veel machines hebben al een UEFI BIOS,
maar bootsen (emuleren) een reguliere BIOS na.
UEFI is de vervanger van de BIOS en waar BIOS een basisvoorziening is om het systeem op te
starten, is UEFI meer een klein besturingssysteempje op zichzelf. UEFI is volledig platform
onafhankelijk en veel uitgebreider. Het kan met alle aangesloten hardware overweg en in de praktijk
betekent dit een hogere opstartsnelheid. De hardware wordt namelijk door UEFI ingeladen en niet
meer door het besturingssysteem.

Een nadeel van een UEFI systeem kan zijn dat het vrij moeilijk is, soms onmogelijk, om een ouder
Windows besturingssysteem te installeren, of bijvoorbeeld een Linux distro. Het is mogelijk om
UEFI uit te zetten, en te booten in BIOS LEGACY (zeg maar het oude vertrouwde bios) mode,
zodat ondersteunde partitie-formats kunnen worden gebruikt (NTFS, ext2, ext3 of ext4 en meer).

Verder staat er in beschreven waarom de secureboot niet uit gezet kon worden (en hoe ik dat wel voor elkaar kreeg)
Hopelijk heb je er wat aan.
Het gaat met die EUFI niet zo makkelijk meer, vandaar.

Ik ben zelf steunpunt voor Linux Mint (plus Ubuntu) en dus wil ik je graag helpen.
 
Laatst bewerkt:
Dag allemaal bedankt voor de hulp.

Linux mint iso werkt niet echt. Ik heb alle tips opgevolgd, ik was ook secure boot vergeten uit te schakelen. Ik heb een andere iso gebruikt namelijk ubuntu mate en ik heb ook pendrive gebruikt ipv unetbootin.
Ubuntu mate werkt nu vlekkeloos, installatie ging wel even verkeerd, maar herstarten van installatie werkte wel.

Mijn usb is altijd al een probleem geweest, soms ziet hij mijn usb en soms ook niet, zou dit kunnen maken door het bootable maken van de usb?
Ik bedoel dan bij het booten vanaf iets.
 
Laatst bewerkt:
Rufus om bootable usb's te maken heeft mij nog nooit in de steek gelaten.
Mooi dat het toch gelukt is. :cool:
 
Fijn dat het nu werkt! Bevalt Ubuntu met Mate een beetje?
 
Het is gelukt maar nu blijkbaar niet meer ik denk dat het is doordat ik even secureboot aangezet heb maar dat is nu op het probleem niet want mijn stick heeft dezelfde error.

Als ik wil booten zegt hij kernel panic en dan een hele reeks dingen.

Als ik via mijn usb start is het dezelfde error ook als ik gewoon try Ubuntu kies

Weet iemand wat er gaande is? Zou nogmaals de ISO installeren op de usb helpen?
 
Laatst bewerkt:
Een kernel panic? Tjee. Dat heb ik al heel wat jaren niet meer meegemaakt. Dat zou inderdaad weleens kunnen samenhangen met het aanzetten van de secureboot. Had je toen de USB stick wellicht nog in je PC zitten?

Ik zou inderdaad de ISO opnieuw op de USB stick zetten en vervolgens de installatie overdoen.

Succes!
 
Het komende nummer 102 van Full Circle Magazine heeft trouwens een artikel over Multiboot met UEFI (Keep Windows 10 and use Linux). Klik hier voor de preview. Het blad is Engelstalig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan