dual channel FSB

Status
Niet open voor verdere reacties.

jasperm

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 jan 2008
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende probleem: ik weet niet zeker of mijn geheugen optimaal benut kan worden. Ik heb namelijk zelf de onderdelen van mijn PC samengesteld, en door een 'expert' inelkaar laten zetten.
Maar geregeld krijg ik na het afsluiten van een programma een foutmelding (al vanaf het eerste gebruik), geen flauw idee wat, ik kan evt. nog een screenshot uploaden maar die heb ik op het moment niet bij de hand. Na op 'Ok' geklikt hebben gaat alles nog steeds z'n gangetje.

Mijn PC draait op Windows XP sp2, in de PC zit een Asus p5b, met Intel core2duo E6600 processor ( 1066 mhz FSB) en het geheugen is als volgt: tweemaal de Corsair ValueSelect (512MB, 667MHz, DDR2, PC5300) en tweemaal de Corsair ValueSelect (1024MB, 667MHz, 1x, DDR2, PC5300). Ik neem aan in Dual Channel opstelling, elk paar zit in dezelfde kleur slot als op het MB.

Ik heb dus met op het oog de Dual channel functie dezelfde paren gekocht, maar na het lezen van een andere topic (van 2004, hier te lezen link) over de FSB e.d begin ik me toch af te vragen of mijn opstelling wel optimaal is. En of mijn processor dit allemaal wel aankan tot het maximum.

Ik hoop dat ik alles duidelijk heb toegelicht.

Laatst bewerkt:
Ben toch benieuwd naar die fout melding.
Overigens naar mijn weten is dual channel slot 1+3 en 2+4 dus dat houd in elk in een andere kleur.

Ben toch benieuwd naar die fout melding.
Overigens naar mijn weten is dual channel slot 1+3 en 2+4 dus dat houd in elk in een andere kleur.

Goed, dan weet ik in ieder geval dat de kaartjes goed opgesteld zitten (in de zin van 1+3 en 2+4, want met die FSB snap ik het nog niet exact, zie vraag verder deze post)

Vanavond zal ik kijken of ik een screenshot kan uploaden v/d foutmelding, deze heb ik al eens gemaakt namelijk, hopelijk kan ik hem nog vinden anders maak ik een nieuwe.

Rest mij nog de vraag; Zit het goed met de FSB van de processor i.c.m de bus van de geheugenlatjes? Ik weet namelijk niet goed hoe dit precies in zijn werking gaat.
Is het nu zo dat mijn processor latjes tot 1066mhz ondersteund? En geld dit per latje, of alle latjes samen, of in dual channel de 2 latjes samen?

Laatst bewerkt:
Standaard staat je cpu goed ingesteld en past je geheugen zich automatisch aan.

Meerdere modules gebruiken van verschillende grootte raad ik liever niet aan, maar na een zoektochtje op wikipedia blijkt het toch te kunnen:

If the motherboard has two pairs of differently coloured DIMM sockets (the colours indicate which bank they belong to, bank 0 or bank 1), then one can place a matched pair of memory modules in bank 0, but a different-capacity pair of modules in bank 1, as long as they are of the same speed. Using this scheme, a pair of 1 GiB memory modules in bank 0 and a pair of matched 512 MiB modules in bank 1 would be acceptable for dual-channel operation

kortweg: ja dat zit wel goed

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan