Dual Core Processor

Status
Niet open voor verdere reacties.

Larsmanson

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2006
Hoi,

Mijn computer is toe aan een nieuwe processor. Alleen weet ik niet wat voor processor ik moet hebben en of ik daarbij ook nog andere hardware moet aanschaffen (koelers, moederbord, enz..) Kan iemand me hierbij helpen? Ik heb een P4, 3,4ghz, 1024MB Geheugen en GForce 8600 GS videokaart.

Mijn moederbord naam is: MSI MS 7091 (medion OEM)

Frontside bus eigenschappen

Bus type: Intel Netburst
Bus Breedte: 64 bit
Werkelijke kloksnelheid: 200mhz
Effectieve kloksnelheid: 800 mhz
Bandbreedte: 6400 mb/s

Geheugenbus eigenschappen

Bus type: Dual DDR SDRAM
Bus breedte: 128 bit
Werkelijke kloksnelheid: 200mhz (DDR)
Effectieve kloksnelheid: 400 mhz
Bandbreedte: 6400 mb/s

P.s. Ik wil graag overstappen op Dualcore.

Voor dit moederbord heb je al zo'n beetje het maximum.
Dualcore zal niet gaan
Hier lees je wat intel zegt over een broer van de chipset.
mvg leo

Dus moet ik een moederbord die dual core ondersteunt en dan zou ik een dual core processor kunnen installeren? Wat voor moederbord raad je me aan?

Houden jullie er wel even rekening is dat er een verschil is tussen Dual Core en Core 2 Duo??

Houden jullie er wel even rekening is dat er een verschil is tussen Dual Core en Core 2 Duo??

Bedoel je dat dualcore wel zou gaan?
Zover ik kan zien gaat dat niet met dit moederbord, misschien heb je andere info?
Met n fsb van 800 gaat core2duo sowieso niet

Laatst bewerkt:
Dual core, de Pentium D is de eerste processor van Intel voor thuisgebruik met een dubbele core.
Core2duo is de opvolger en gebaseerd op een ander ontwerp (oa geen netburst) en daardoor niet uitwisselbaar.
Naar mijn idee ondersteunt je moederbord het oudere dualcore niet en core2duo zeker niet.
Mogelijk heeft mrmusic andere info over dualcore.
mvg leo

Core 2 Duo maakt gebruik van een nieuwe micro architectuur. Details weet ik niet, maar dat is ook niet belangrijk buiten het feit DAT het zo is.

Verder is het verschil tussen Dual core en Core 2 Duo, dat Dual core de cache moeten delen (2 cores, maar 1 cache -> de 2 cores slaan hun berekeningen tijdelijk op in 1 cache), terwijl bij Core 2 Duo de cores allebei een eigen cache hebben. (2 cores, 2 caches --> elke core gebruikt eigen cache om berekeningen op te slaan)

Wat de core 2 duo's uit eindelijk sneller maakt.

en quad core dan ? ik heb nu een quad core maar wat is er eigenlijk anders aan dan mijn vorige pentium 4 :mad: ik merk nix ?

Quad core is het zelfde verhaal als Core 2 Duo, elke core heeft een eigen cache (meestal 2 MB bij quad core), alleen heeft een quad core, de naam zegt het al, 4 cores.

Merk je niks? Misschien gebruik je programma's/games die geen multi core ondersteunen, dus maakt het automatisch gebruik van maar 1 core.

Bij vista zou je het zowiezo moeten merken, het verschill tussen quad en single..

ik weet niet want op me vorige pc zat xp en op deze zit vista. Deze pc heb ik een week geleden in elkaar laten zetten door alternate beetje veel geld 1150 maar ik geniet er zeer en zeer veel van ! spellen speel ik moeteloos openen gaat zo vlot niet meer 1 miljoen lichtjaren wachten :P

Nieuwe PC specs:
Behuizing: Enermax Chakra ECA3052
Processor: quad core Q6600
Geheugen: Kingston HyperX 2 GB DDR2-1066 Kit
Grafische kaart: GigaByte 8600 GTS SilentPipe 3
Voeding: Zalman ZM460B-APS
Harddisk: Samsung SpinPoint T166 (500GB)
Moederbord: P5K

Vorige PC specs:
Pentium 4 3GHZ
Ati readon x1650 agp8x 512mb
geheugen: merk onbekend 1024MB DDR
voeding: 380 wat coolermaster
Moederbord: asus P5PE-VM
harddisk: 160gb

Ik speel nu bijvoorbeeld halo 2 vista, maar ik merk echt totaal geen verschil in dan met m'n vorige pc (speelde ook op xp met crack) alleen kwa graphics beetje wel want met deze nieuwe videokaart kan ik op 4x antialiasing spelen en met de vorige niet.

Waar is de quad core processor eigenlijk voor :confused: ? ik heb 'm alleen gekocht om een heel klein beetje voorbereid te zijn voor de toekomst.

Laatst bewerkt:
Deze pc heb ik een week geleden in elkaar laten zetten door alternate beetje veel geld 1150 maar ik geniet er zeer en zeer veel van

Nieuwe PC specs:
Behuizing: Enermax Chakra ECA3052
Processor: quad core Q6600
Geheugen: Kingston HyperX 2 GB DDR2-1066 Kit
Grafische kaart: GigaByte 8600 GTS SilentPipe 3
Voeding: Zalman ZM460B-APS
Harddisk: Samsung SpinPoint T166 (500GB)
Moederbord: P5K

Ben je nu een beetje aan het opscheppen of zo, een paar uur geleden vroeg je hier in een ander topic nog welk geheugen je het beste kan nemen en zei je dat je MISSCHIEN dat Kingston geheugen zou nemen?

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=321833

Lekkere topic is dit!
De originele vraag van larsmanson is nog steeds niet beantwoord.
De vraag was of hij op zjn moederbord een dualcore kwijt kan en zo niet wat hij dan zou moeten aanschaffen.

@Larsmanson
Bij mijn weten kan er op de msi 7091 geen dualcore, of core2duo
Een advies voor een nieuw moederbord/processor is niet zo makkelijk te geven, daar er veel discussie over de prestaties is.
Wanneer je post, wat ongeveer je budget is, wat je ermee doen wil en of je overklok mogelijkheden wil, is er een gerichter advies te geven.
Hoogst waarschijnlijk is het gewoon het beste om met je huidige systeem (echt niet zoveel mis mee toch?) door te draaien tot je geld hebt voor een geheel nieuw systeem.
Naar ik begrijp zijn er binnekort leuke ontwikkelingen te verwachten op de processor markt, wanneer je geintresserd bent kun je hier er meer over lezen
Feit blijft dat de processor maar ten dele invloed heeft op de totale prestaties, behalve de videokaart hebben ook geheugen, chipset en niet te vergeten, de hardeschijf, daar een behoorlijke invloed op.
mvg leo

Laatst bewerkt:
Thanx leofact,

Mijn budget van een nieuw moederbord zou niet hoger liggen dan maximaal 250 euries. Ik zou het een beetje vervelend vinden om een nieuw systeem aan te schaffen omdat ik dit systeem nog niet zo super lang heb. Een paar maanden geleden heb ik mijn grafische kaart vervangen door een G-force 8600 GS. Mijn syteem werkt verder wel prima. Kan moeieloos Bioshock en Lost Planet spelen. Als ik op internet surf naar het programma, Can I run it? zie ik bij de meeste nieuwe spellen dat mijn syteem bij de minimum syteem eisen van het spel goed draait, maar als ik bij de recommended systeem eisen kijk, zie ik voornamelijk dat mijn cpu te laag is, daarom dat ik ook een nieuwe processor erin wilde zetten. Maar nu zie ik dus dat wanneer ik een nieuwe processor wil hebben, ik ook een nieuw moederbord moet hebben en misschien wel ander geheugen. Ook vraag ik me af of mijn G-force 8600 kaart wel compatible is met de rest van mijn hardware, aangezien deze ook draait met direct X 10.

En wat bedoel je precies met overklokken? heb niet veel verstand daarvan. :)

Laatst bewerkt door een moderator:
En wat bedoel je precies met overklokken? heb niet veel verstand daarvan. :)

Overklokken is je systeem onderdelen boven de gespecificeerde waarden gebruiken. ofwel sneller maken. Sommige processors en moederboerben maken dat goed mogelijk.
Gezien je vraag, had je dat niet in je hoofd:)
De videokaart gaat goed samen met de rest van je systeem,

Wat een nieuwe processor betreft zou ik gewoon nog even wachten.
Met dit systeem kan je best nog een jaartje vooruit, misschien wel twee ook.
Tegen die tijd zijn er nieuwe multicore processors en software en games die er daadwerkelijk gebuik van maken.
mvg leo

Ik kan inderdaad nog wel even vooruit met deze processor. Ik heb er nu tog het geld ff niet voor. Heel erg bedankt leofact.

Mvg,
Lars

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan