Dual processor werkt voor de helft?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rfrolfes

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2001
Ik heb een AMD athlon 64 X2 Dual 4600+ processor in mijn pc.

Als ik in het taakbeheer kijk naar de prestaties, dan is bij zware processorbelasting de belasting nooit meer dan 50%....
Ik begrijp dus dat processor 1 continue 100% aan het werk is, en dat processor 2 ligt te "slapen", of is deze redenatie te simpel?
Ik vind namelijk dat mijn pc niet veel sneller is dan mijn "oude" AMD athlon 2200+ van 4 jaar oud...

O ja, intern geheugen is 2 Gb, terwijl mijn oudje 1Gb heeft.

Wie weet hoe ik die 2e processor aan het werk krijg?

Om direct je vraag te beantwoorden, nee die krijg je niet zelf aan het werk.

Het ligt puur aan de taakverdeling van een programma of de 2e core ook wat te doen krijgt of niet. Veel gewone programma's maken gebruik van één core (word, internet explorer, etc).

De 2e core wordt vanzelf actief als een programma meerdere instructies geeft aan beide processoren.

Wat snelheid winst zou je toch moeten merken.
Er zijn er een paar dingen die eventueel kunt doen.
(nieuwste) chipset drivers van het moeder bord installeren.
bios versie van het mobo controleren.
en dual core optimizer proberen (alleen effectief bij games)
Verder kun je ook al je systeem specificaties hier posten voor mogelijke verdere hulp.

mvg leo

Dank je wel.

Ik bewerk er audio mee.
Als ik dan een cd opname aan het masteren ben, dan moet ik wel eens een wav bestand van 1 uur resamplen, en daar is deze pc toch wel een 10 minuten mee zoet.
Ik gebruik daarvoor het programma Sony Soundforge 7.0 (een professioneel sound editing softwarepakket) en dan nog blijft de processor op 50% "hangen".

Ik zal eens kijken of er updates voor mijn moederbord ed. zijn, maar ik kan mij herinneren dat ik ooit op de website van AMD een progje heb gedownload dat de processor optialiseert. Dat zie ik ook staan in "processen" in de taakbeheer.

Ik zal eerdaags een lijstje posten met de gegevens.

Tot nu toe bedankt voor jullie support!

Hoewel ik weinig Windows ervaring heb.....

Linux Ubuntu heeft pas volle processer bij 4Gb geheugen....
Zowel de AMD als Intel processor voor 64 bits werken dus met dual processors.

Een 32 bits systeem zal deze zelden pakken.
Dus ook de 64 bits versie van XP of Vista (zelf linux ubuntu 64 bits) is dus nodig.

Alle oude programma's die niet voor 64 geschreven zijn zullen dan terug gaan naar 32 bits en oude snelheden.

Op de AMD site in het Russisch staat de geadviseerde mogelijkheden voor optimaal gebruik, dus 64bits besturingssysteem en tenminste 4Gb geheugen van 677 of hoger.
533 is te traag, maar DDRII 800 is optimaal.

Ook 8 Gb komt voor maar gezien de prijzen nog even niet gekocht en getest.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan