Dualboot; kan niet meer op Unbuntu komen

Status
Niet open voor verdere reacties.

crazyheels

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mei 2002
Ik had dus vorige week toen ik mijn nieuwe computer kreeg daarop XP en Unbuntu 5.1 gezet. Door iets heb ik een herinstallatie moeten doen met XP....op de C partitie die herinstallatie uitgevoerd maar...de dualbootmanager is verdwenen en kan ik niet meer kiezen voor Unbuntu 5.1.

Die staat er dus nog steeds op op een aparte partitie...

Hoe kan ik die opnieuw benaderen? Kan ik die bootmanager er weer opzetten...of hoe zou ik dat moeten aanpakken.

Gaarne advies,

groet :thumb:

hmm ubuntu heeft hier geen geautomatiseerde tool voor om dit te doen.
En de tool die debian ervoor had is niet beschikbaar in ubuntu.
Dus je zal handmatig moeten doen denk ik
gedit /boot/grub/menu.lst
hier staat al veel info over hoe je het moet doen.
maar geef anders maar eens je menu.lst gewoon eens door dan heb je wat zekerheid dat je het juiste veranderd.

Door het herinstalleren van Windows is je MBR overschreven en daarmee dus ook je bootloader. De enige manier die ik weet om het te herstellen is om met een live cd (bijvoorbeeld knoppix) je pc op te starten en dan je linux systeem te mounten in knoppix. Vervolgens kun je dan grub opnieuw installeren met het commando grub-install. Hier moet je nog een aantal parameters aan toevoegen, maar welke dat zijn hangt af van het aantal harde schijven dat je hebt en op welke partitie ubuntu geinstalleerd is.

even twee vragen verwart srry,
hmm waarschijnlijk kan je wel met de ubuntu cd booten en daar rdit typen rescue root=/dev/hda4 (de laatste letter hangt af van je installatie.

Ik was niet van plan voorlopig om die unbuntu te gaan gebruiken...

Hoe kan ik nu het beste die partitie(s) weghalen en toewijzen aan Windows XP, t is toch ongeveer 10 gigabyte.

Graag jullie advies, :thumb:

ik denk dat je hier je weg wel zal vinden
start > uitvoeren > compmgmt.msc
en dan schijfbeheer. en als je daar een partitie verwijderd zal je ook wel een nieuwe kunnen maken.
En het is ubuntu en niet unbuntu :p

He, bedankt, maar, nu heb ik die partities waar ubuntu opstond weggehaald maar hoe koppel ik ze nu aan mijn andere partities...of eigenlijk hoe vergroot ik die andere partities met de ruimte die nu vrij is gekomen?
:thumb:

Ik had nog een partitionmanager en volgens mij is het al gebeurd...er staat nog een klein partitietje over van nog net geen 2 gig...hoe zou ik dan nog kunnen krijgen?

Normaal doe ik die dingen met partition magic en dan is het helemaal in orde, maar zo'n software kost natuurlijk geld he.

ik heb met systeemschijvenbeheer in XP dat kleine partitietje weggehaald, nou kan ik dat opnieuw toewijzen, maar moet dat dan een uitgebreide partitie zijn een logische of een primaire...

Met de partitionmanager van Acronis, die heb ik nml. kan ik dan wel die kleine 2 gigabyte of bij mijn C schijf zetten of mijn D schijf.....welke moet ik nemen? Welke van de 2

Ik wilde een printscreen van dat schijfbeheer hier plakken maar dat gaat niet????
:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan