Dualboot Linux Mint verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Larsmanson

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2006
Hoi,

Ik heb standaard windows 10 geinstalleerd. Om te testen hoe een dualboot werkt, heb ik een extra partitie op mijn SSD aangemaakt en vervolgens daarop Linux Mint op geinstalleerd.
Nu wil ik weer van Linux af en Win10 als standaard OS hebben, maar weet niet hoe ik dit moet doen. Zie overal op internet dat je dan opstartschijf nodig hebt van Win10, maar die heb ik nooit gehad.
Iemand een idee hoe ik dit kan fixen

Alvast bedankt

Sowieso moet je booten vanaf een CD-rom of USB stick met de installatiebestanden van Windows 10. Je kunt de testversie van Windows 10 downloaden en daarmee een boot-USB maken, hoe dat moet vind je zeker via Google. Aangezien je verder niets installeert of verwijdert maakt het niets uit dat het een testversie is.

Kies voor herstellen zodra je de mogelijkheid krijgt. Kies voor de opdrachtprompt en tik daar het volgende in: bootrec /fixmbr [enter] en daarna : bootrec /fixboot, daarna op de gewone manier opstarten.

Wat je sowieso kunt doen is de partitie herformatteren bij Windows Schijfbeheer.
Dan kun je als het goed is de partitie weer samenvoegen met je Windows 10 partitie.
Nu kan het inderdaad nog zijn dat de MBR aangepast is, maar met het programma easyBCD kun je eenvoudig de Mint entry uit de MBR slopen.
Let op! Het editen van de Master Boot Record is niet geheel zonder risico. Een foute aanpassing kan ervoor zorgen dat de MBR niet meer werkt en
dus dat je pc niet meer opstart. In het ergste geval (als je filesystem in de MBR ligt) ben je daardoor al je bestanden kwijt.

Heb via herstel usb nu windows 10 geprobeerd te herstellen en in de commandprompt fixmbr en fixboot gedaan. Maar na het opnieuw opstarten geeft hij nog steeds GRUB aan. (minimal bash-like editing supported. For the first word, TAB lists possible command completions. Anywhere else TAB lists possible device or file completions)

grub>

Wat nu?

Ja, kan mbr niet rebuilden. Geeft aan dat systeemapparaat niet gevonden is

Het is een SSD die ik een linux partitie heb gegeven. Vervolgens easybcd gebruikt. Nu heb ik die partitie weer verwijderd en via herstel usb geprobeerd te herstellen.

ja, ik zie idd dat het een GPT schijf is

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, kan mbr niet rebuilden. Geeft aan dat systeemapparaat niet gevonden is

Als je die
bootrec /fixMbr
bootrec /fixboot
Hebt gedaan staat grub er dan nog steeds in?
Je kunt niet de MBR rebuilden op een GPT schijf, overigens.
Kan er ook niets over vinden om het makkelijk op te lossen als bovenstaande niet werkt.

Wordt het met diskpart proberen.

Er staat op mijn C schijf eigenlijk niet meer dan Windows 10. Dus denk ik dat ik maar een clean install ga doen van win10. Kan ik dit gewoon doen of moet ik toch nog iets met die partities doen?

Er staat op mijn C schijf eigenlijk niet meer dan Windows 10. Dus denk ik dat ik maar een clean install ga doen van win10. Kan ik dit gewoon doen of moet ik toch nog iets met die partities doen?
Vraag is hoe je dat wilt doen als je geen dvd / opstartschijf hebt van Windows? Dat geef je namelijk zelf aan.

Vraag mij ook af of je mijn linken wel gelezen / bekeken hebt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan